Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Nä, precis. Och med en av föräldrarna kvar i C så kan jag tänka mig att det kan bli ännu värre.
Eller så nöjer vi oss med att var och en får fatta sina egna beslut och inte behöver hålla med varandra.

Vissa tar alltid med barnen, andra gör inte det (ganska vanligt att folk fixar barnvakt och "tar lite egentid" enligt min uppfattning men jag har iofs inte barn själv).

Andra åker alltid med hela familjen i samma kabinklass, andra inte.

Ganska (läs: väldigt) meningslöst diskussion imo...

Eller så nöjer vi oss med att var och en får fatta sina egna beslut och inte behöver hålla med varandra.

Vissa tar alltid med barnen, andra gör inte det (ganska vanligt att folk fixar barnvakt och "tar lite egentid" enligt min uppfattning men jag har iofs inte barn själv).

Andra åker alltid med hela familjen i samma kabinklass, andra inte.

Ganska (läs: väldigt) meningslöst diskussion imo...

Absolut får man fatta sina egna beslut.
Men om besluten inte riktigt går som man tänkt så får man grina ut i kvällspressen och i tillägg bli ett diskussionsämne på nätforum.

Egen tid med partner är inte helt fel. Men att dra över till andra sidan pölen för att lyckas få lite ”egen tid med partnern” är lite overkill.
Då räcker det att ta en weekend på valfritt hotell.

Jag har varit iväg med frun flertal gångar mens dottern var på besök hos familj etc. Kort som långt borta - Danmark, Sverige, Toronto, Paris, Oman - typ långhelg 2/3 nätter.

Har egentligen också varit iväg med bara dottern och jag till London och Dubai.

Tycket absolut inte det är något fel på att resa iväg bara med partnern. Såklart om man också gör grejer med barnet! Men ser ingen anledning till att det absolut skal bli det lokale Scandic om det funkar att dra iväg längre bort.

Last edited:
Jag har varit iväg med frun flertal gångar mens dottern var på besök hos familj etc. Kort som långt borta - Danmark, Sverige, Toronto, Paris, Oman - typ långhelg 2/3 nätter.

Har egentligen också varit iväg med dottern ensam till London och Dubai.

Tycket absolut inte det är något fel på att resa iväg bara med partnern. Såklart om man också gör grejer med barnet! Men ser ingen anledning till att det absolut skal bli det lokale Scandic om det funkar att dra iväg längre bort.

Nej, men det beror på att din dotter var ok med det.
Det är en fördel att känna sitt barn och dess begränsningar, samt sina egna begränsningar.

Även jag har varit på resa med fru och lämnat äldsta dottern hemma. Hon var helt ok med det.

Drar man iväg ett höftskott och sedan upptäcker att det inte går att lämna en 4åring hos ens föräldrar, så har man nog gjort en kraftig missbedömning av situationen.

Att sedan SAS medarbetare klantat sig är ju egentligen det minsta bekymret.

Absolut får man fatta sina egna beslut.
Men om besluten inte riktigt går som man tänkt så får man grina ut i kvällspressen och i tillägg bli ett diskussionsämne på nätforum.
Nu var ju inte orsaken till grinandet att ungen kom med, utan att SAS kundtjänst sa något som var falskt. Fattar inte att det finns typ en sida med diskussion om att "varför tar dom inte med barnet till C när även jag gör det?"

Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma.

Nej, men det beror på att din dotter var ok med det.
Det är en fördel att känna sitt barn och dess begränsningar, samt sina egna begränsningar.

Även jag har varit på resa med fru och lämnat äldsta dottern hemma. Hon var helt ok med det.

Drar man iväg ett höftskott och sedan upptäcker att det inte går att lämna en 4åring hos ens föräldrar, så har man nog gjort en kraftig missbedömning av situationen.

Att sedan SAS medarbetare klantat sig är ju egentligen det minsta bekymret.
Du har aldrig haft barn som haft olika faser i sin uppväxt? En välbeteende 3-åring kan omöjligen bli en klängig 4-åring i trotsåldern mellan att man bokar en longhaul-resa och datumet resan skall ske?

Att SAS kundtjänst hittar på saker är helt klart det största problemet. Hur folk uppfostrar sina barn är väl knappast nåt som ska diskuteras här?
PS. Om då storyn faktiskt gick som hävdas, dvs. DS.

Det gör absolut inte valet ogiltigt. Det är en hel del pengar extra man ska ut med, så den anledningen förstår jag. Ursäkten över att inte köpa en biljett i C är däremot lite klen.

SAS kundtjänst har absolut flummat till det, men personligen hade jag inte lämnat ungen hemma för att ha råd att kunna glassa i Biz.
Vill jag ha lite egentid med frun, så finns det smidigare sätt att ordna det.
Det var ju faktiskt rätt skönt att dom fann ut att det kunde vara roligt för grabben att träffa släkten…..

Personligen bokar jag hela familjen i samma klass om det är biz eller ekonomi får ekonomin eller biljettpriset styra.
Vet inte varför han behöver en ursäkt för att inte köpa en biljett i C. Kan väl förstå att det kan kännas onödigt att lägga 18k på ett boka in en fyraåring i C om denna inte har något större utbyte av C jämfört med ekonomi. Sen hur folk väljer att arrangera sina semestrar kanske inte har så mkt med ämnet att göra, vad det handlar om är att SAS gav fel info och initialt inte ville ta konsekvenserna av det.

Nu var ju inte orsaken till grinandet att ungen kom med, utan att SAS kundtjänst sa något som var falskt. Fattar inte att det finns typ en sida med diskussion om att "varför tar dom inte med barnet till C när även jag gör det?"

Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma.

Du har aldrig haft barn som haft olika faser i sin uppväxt? En välbeteende 3-åring kan omöjligen bli en klängig 4-åring i trotsåldern mellan att man bokar en longhaul-resa och datumet resan skall ske?

Att SAS kundtjänst hittar på saker är helt klart det största problemet. Hur folk uppfostrar sina barn är väl knappast nåt som ska diskuteras här?
PS. Om då storyn faktiskt gick som hävdas, dvs. DS.

-"Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma."
Just på den punkten så kan man ju undra varför man då bokar en biljett utan ungen.

Nu var det herren i artikeln som tog upp att han inte vill ta med ungen i C, vilket är helt ok.
Förklaringen däremot köper jag inte. Jag kan dessutom tänka mig att priset i C har dragit iväg rejält då det är dags att boka in ungen där.

Jodå, två barn har jag och dessa två är givetvis helt olika individer och har sina egenheter.
Vi skulle utan problem kunna lämna barnen med mina föräldrar, vilket vi har gjort en gång på en "långresa", men även över helger.

Än så länge är det bara du som gjort kopplingen barnuppfostran om du inte tänker på hur mannen i artikeln är uppfostrad.

Summa summarum. Han har avbokat en biljett och fick tillbaka de pengar han skulle få vid en avbokning.
Kundtjänst är inget "förhandlingscentrum" där man som i regel kan pruta och ändra biljettyper.
Kanske är han besviken att han inte fick tillbaka 17k.....vilket verkar billigt för en återbetalbar biljett.

Vi har enbart hört den ena sidan av konversationen och så långt så är den enda som egentligen ställt till det mannen i artikeln.
En följdfråga hade varit på sin plats. Hade personen hos SAS nekat blankt, vad hade han gjort då, rent hypotetiskt?
Jag tippar på att det hade uppstått en annan artikel.

Även jag har klantat mig vid bokningar. Jag har väl inte summerat ihop vad det har kostat mig, men det är ursprungligen mitt eget fel.

Vet inte varför han behöver en ursäkt för att inte köpa en biljett i C. Kan väl förstå att det kan kännas onödigt att lägga 18k på ett boka in en fyraåring i C om denna inte har något större utbyte av C jämfört med ekonomi. Sen hur folk väljer att arrangera sina semestrar kanske inte har så mkt med ämnet att göra, vad det handlar om är att SAS gav fel info och initialt inte ville ta konsekvenserna av det.

Nej, han behöver ingen ursäkt, men han kom med en helt självmant.

1, Avboka ena biljetten i C
2. Boka två nya i Eco

Problemet löst, men det var det tydligen inte

Nej, han behöver ingen ursäkt, men han kom med en helt självmant.

1, Avboka ena biljetten i C
2. Boka två nya i Eco

Problemet löst, men det var det tydligen inte
Ja, Expressen ville nog ha lite mer kontext och bakgrund för att det skulle bli en artikel av det. Hade SAS sagt till honom att göra som du skriver så hade det aldrig blivit någon issue. Men nu sa de något annat, och stod inte för det och därför blev det en artikel.

Toppen