Senaste nytt

SAS nya hemsida

Jag försöker checka in online, i appen dyker ingen ”knapp” upp så jag gick till hemsidan. När jag går via checka in, anger PNR och efternamn så kommer jag bara till bokningen, där finns inte heller någon knapp för att checka in.

Nu kanske det är så att det inte går att checka in online med avresa från PUY? Men tidigare har man i alla fall fått ett meddelande med något i stil med ”det går inte att checka in online, vänligen gör det på flygplatsen”. Nu blir man ju lite stressad att något skulle vara fel.
Funkar aldrig från Kroatien

SAS går samma trista väg som många andra, man gömmer information bakom klick istället för att ge en bra översikt. Vill jag se mina flyguppgifter måste jag numera först skrolla förbi alla extra-tjänster (av vilka flera redan inlagda) och sedan trycka på "Visa flyginformation" för att få se det som väl är den primära informationen som bör visas?

1753738391635.png

Ytterligare ett offer för tekniken att "slänga bort allt man har och bygga nytt":
Om man avbokar en biljett får man inte fram återbetalningsbart belopp. Det finns en sektion, men den innehåller inte längre något vettigt utan bara en dummy text "Om du avbokar del av resan görs beräkning av återbetalningsbart belopp manuellt". MEN det går inte ens att välja avboka del av resa. Man kan bara avboka allt och ändå får man inte beloppet beräknat.

Ytterligare ett offer för tekniken att "slänga bort allt man har och bygga nytt":
Om man avbokar en biljett får man inte fram återbetalningsbart belopp. Det finns en sektion, men den innehåller inte längre något vettigt utan bara en dummy text "Om du avbokar del av resan görs beräkning av återbetalningsbart belopp manuellt". MEN det går inte ens att välja avboka del av resa. Man kan bara avboka allt och ändå får man inte beloppet beräknat.
Är du säker på det? Jag avbokade utresan på en resa till Bryssel för knappt två veckor sedan via hemsidan (eller om det var i appen) och det var inga problem - jag kunde välja om avbokningen gälle hela resan eller bara ena delen. Ringde in till SAS och dubbelkollade att allt såg rätt ut vilket det också gjorde; väntar fortfarande på ev återbetalning (var en GO biljett så tveksamt om det blir så mycket pengar i slutändan)

100% säker.
Ingenstans att bocka för vilka delar av resan som ska avbokas, inget belopp visas.

Skärmavbild 2025-08-04 kl. 09.49.01.png

Kanske det beror på att det räknas som en enkelresa? Borde ändå få avboka bara ett segment. Åtminstone att beloppet visas, det är en full flex-biljett så det är ingen direkt svår kalkyl som ska göras.

Så här ser det ut hos mig - avbokar jag hela resan så syns beloppet, men bockar jag ur ett segment så blir det manuell uträkning. men fungerar gör det i alla fall

Gissar dock att vi pratar om två olika saker - jag refererar till att boka av HELA utresan medan jag tolkar din bild som DELAR av utresan

1754294151243.png

Det är hela bokningen, LLA -MMX enkel resa, 2 segment.
Jag kan förstå att de inte har byggt för avbokning av del av en enkel resa, men inte att de inte kan visa beloppet.

Jag är i mina sidor på webben, ser ut som att du kanske är i appen?

Det är hela bokningen, LLA -MMX enkel resa, 2 segment.
Jag kan förstå att de inte har byggt för avbokning av del av en enkel resa, men inte att de inte kan visa beloppet.

Jag är i mina sidor på webben, ser ut som att du kanske är i appen?
Yes, det var i appen men även på hemsidan ser det ut att fungera. Jag kan bocka i den delen jag vill avboka - är det hela resan får jag 940 SEK tillbaka och är det delar av den så beräknas det manuellt

1754296573770.png

Toppen