Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har hittat en utresa till Tokyo för två personer. I nuläget finns utresan från Göteborg via Amsterdam tillgänglig, men returresan via Amsterdam har ännu inte släppts. Jag tror dock att den kommer att bli tillgänglig inom kort. Däremot finns en del av hemresa - Amsterdam till Göteborg.



Om jag bokar utresan med ett Vocher och sedan bokar en del av hemresan med till vocher (Amsterdam - Göteborg) – kan jag då slå ihop bokningarna om rätt hemresa (Tokyo - Amsterdam) dyker upp? Jag är rädd för att Amsterdam - Göteborg kommer försvinna innan Tokyo - Amsterdam kommer upp.



Har ni några tips på hur jag ska göra?



Förstår någon eller blev detta rörigt?
 
fcx skrev:Har vouchern inte gått ut så får du tillbaka den och kan använda den igen. Har den gått ut så får du inte tillbaka den.Klicka för att utvidga...
Men om jag har rest på AmexVouchern och sen nästa år avbokar resan, som varit en del av de 150.000kr som måste spenderas för att få vouchern, och kommer ner på ex 145.000kr istället. Och vouchern är redan använd. Hur blir det då ?
 
BennyG skrev:Men om jag har rest på AmexVouchern och sen nästa år avbokar resan, som varit en del av de 150.000kr som måste spenderas för att få vouchern, och kommer ner på ex 145.000kr istället. Och vouchern är redan använd. Hur blir det då ?Klicka för att utvidga...
Om du tjänar in en voucher i år, så har du tjänat in den. Vad du tjänar in nästa år har inget med den att göra.



Förstår inte vad du menar med att du avbokar en resa som du rest på, har du rest med biljetten så får du inget tillbaka. Om du menar restvärde på vouchern, så finns inget sådant när du väl använt den... Det är inte som ett presentkort, mer som en rabattkupong.
 
BennyG skrev:Men om jag har rest på AmexVouchern och sen nästa år avbokar resan, som varit en del av de 150.000kr som måste spenderas för att få vouchern, och kommer ner på ex 145.000kr istället. Och vouchern är redan använd. Hur blir det då ?Klicka för att utvidga...
Nog mer en fråga för Amextråden men om du når 150000 i spend under sensommaren som du skrev så har du ju flera månader på dig att få ytterligare spend på kortet? Vid årets slut borde du väl ligga på en högre spend?


ekf skrev:Om du tjänar in en voucher i år, så har du tjänat in den. Vad du tjänar in nästa år har inget med den att göra.Förstår inte vad du menar med att du avbokar en resa som du rest på, har du rest med biljetten så får du inget tillbaka. Om du menar restvärde på vouchern, så finns inget sådant när du väl använt den... Det är inte som ett presentkort, mer som en rabattkupong.Klicka för att utvidga...
Jag tror att han menar att han avbokar andra resor som bidragit till spenden 150000kr och att resan med voucher då redan är gjord.
 
Hubert skrev:Jag tror att han menar att han avbokar andra resor som bidragit till spenden 150000kr och att resan med voucher då redan är gjord.Klicka för att utvidga...
Ah, i så fall så är det ju som vilket köp som helst, med ett återköp. Tex en diskmaskin på Elgiganten, som man sedan lämnar tillbaka på öppet köp. Återköpet bokförs på en viss dag, på den dagen så får man minuspoäng motsvarande köpesumman på sitt EB-saldo hos Amex, det belastar det året som återköpet sker på... så gör man återköp den 1 januari, så börjar man det året på minus X poäng i EB-saldo hos Amex, samt på minus mot ny voucher.
 
Tror inte denna förändring har aviserats, men i bokningsflödet ser det ut som att lounge inte längre ingår för bonusbiljett i plus inrikes. Eller så är det IT-förändringar + fly premium som spökar? Kollar man exakt samma flyg som revenue så är loungesymbolen framhävd som vanligt.



Kan vara att jag missat något men hittar inget på SAS egna sidor om att lounge-tillgång skulle vara borta.
 
pallervant skrev:Tror inte denna förändring har aviserats, men i bokningsflödet ser det ut som att lounge inte längre ingår för bonusbiljett i plus inrikes. Eller så är det IT-förändringar + fly premium som spökar? Kollar man exakt samma flyg som revenue så är loungesymbolen framhävd som vanligt.Kan vara att jag missat något men hittar inget på SAS egna sidor om att lounge-tillgång skulle vara borta.Klicka för att utvidga...
Uppdatering: när bokningen är gjord syns det att lounge ingår.
 
Igår pratade jag med en agent på kundtjänst som hävdade att man inte längre kan applicera en Amex voucher på en befintlig bokning. Möjligt att jag har missat att den restriktionen införts men det har inte varit något problem tidigare. Någon som hört något om detta?
 
Capa skrev:Igår pratade jag med en agent på kundtjänst som hävdade att man inte längre kan applicera en Amex voucher på en befintlig bokning. Möjligt att jag har missat att den restriktionen införts men det har inte varit något problem tidigare. Någon som hört något om detta?Klicka för att utvidga...
Fick du din voucher efter att du bokat resan?



Annars, nej det stämmer inte. Din voucher måste dock vara giltig från bokningsdatumet.
 
Emil123 skrev:Fick du din voucher efter att du bokat resan?Annars, nej det stämmer inte. Din voucher måste dock vara giltig från bokningsdatumet.Klicka för att utvidga...


I mitt fall gjorde det inte så mycket, det var minimal skillnad med eller utan voucher. Vouchern var absolut giltig innan bokningsdatumet så detta var bara ytterligare ett bevis på SAS kundtjänsts inkonsekvens.



Dock är detta kanske intressant för andra: Om jag har en utresa till USA med Flypremium i SAS Business och har betalat 30.000p enkel, vilket alternativ hade ni föredragit av nedan:



1. Lägga på en voucher på bokningen samt lägga till en retur hem från USA (i detta fall med Virgin i Biz). Då blir total poängåtgång 25.000 + 39.000(?)= 64.000p. Dock blir det ändringsavgift på SAS bokningen 750kr plus 450k i avgift för att applicera vouchern.



2. Låta Flypremiumbokningen vara kvar (30.000p) och istället boka returen på en separat bokning med voucher, total poängåtgång 30.000+39.000=69.000p plus 450kr i avgift för skyteambokning. 5000p mer i poängåtgång men man slipper ändringsavgiften på Flypremiumbokningen på 750kr.



Jag valde alternativ 2. Enligt agenten hade jag inget val men hade nog tagit 2. Ändå. Tänker jag rätt?
 
Capa skrev:I mitt fall gjorde det inte så mycket, det var minimal skillnad med eller utan voucher. Vouchern var absolut giltig innan bokningsdatumet så detta var bara ytterligare ett bevis på SAS kundtjänsts inkonsekvens.Dock är detta kanske intressant för andra: Om jag har en utresa till USA med Flypremium i SAS Business och har betalat 30.000p enkel, vilket alternativ hade ni föredragit av nedan:1. Lägga på en voucher på bokningen samt lägga till en retur hem från USA (i detta fall med Virgin i Biz). Då blir total poängåtgång 25.000 + 39.000(?)= 64.000p. Dock blir det ändringsavgift på SAS bokningen 750kr plus 450k i avgift för att applicera vouchern.2. Låta Flypremiumbokningen vara kvar (30.000p) och istället boka returen på en separat bokning med voucher, total poängåtgång 30.000+39.000=69.000p plus 450kr i avgift för skyteambokning. 5000p mer i poängåtgång men man slipper ändringsavgiften på Flypremiumbokningen på 750kr.Jag valde alternativ 2. Enligt agenten hade jag inget val men hade nog tagit 2. Ändå. Tänker jag rätt?Klicka för att utvidga...
750 spänn för 5 000 poäng = 15/öre poäng. Så lite vad du värderar poängen till. Du kan ju köpa 5 000 poäng av SAS för 1 000 kronor tex. Tjänar du in dem för mindre än 750 spänn så är du ju plus. Men på det stora hela lite skit samma.



Fattar inte poänguträkningen fullt ut. Borde inte alternativ 1 blir 65k poäng dock så skiljer bara 4 000 poäng?
 
TP12 skrev:750 spänn för 5 000 poäng = 15/öre poäng. Så lite vad du värderar poängen till. Du kan ju köpa 5 000 poäng av SAS för 1 000 kronor tex. Tjänar du in dem för mindre än 750 spänn så är du ju plus. Men på det stora hela lite skit samma.Fattar inte poänguträkningen fullt ut. Borde inte alternativ 1 blir 65k poäng dock så skiljer bara 4 000 poäng?Klicka för att utvidga...


På alternativ ett är jag lite osäker men jag tror du har rätt att t/r Nordamerika med Skyteam blir 130.000 och sedan voucher så 65.000p. Blir det 130.000 då även om ena vägen är med SAS? Var också lite osäker på om man åker på både ändringsavgift 750kr på befintlig bokning plus 450kr i avgift för att man slänger på vouchern, eller om det bara blir 450kr. Men oavsett så verkar alternativ 2 vara bättre. Jag brukar räkna att värdet för mig på EB-poäng är ca 10 öre per poäng.
 
Har du med något Skyteam-bolag blir hela bokningen en Skyteam-bokning.



Med alternativ två har du ju större flexibilitet, samtidigt får du betala dubbelt för avbokning.
 
Annan grej är om det blir schemaändring eller inställda flyg osv. Om du råkar ut för irrops får du skydd på hela resan på samma biljett, dvs med två enkelbiljetter har du inga rättigheter på andra biljetten om den första påverkas.
 
Budgetresenär skrev:Är det verkligen så? ARN hade ett ärende om det för ett tag sedan, men verkar ha tagit bort det:https://web.archive.org/web/2022010...lagets-ansvar-vid-missad-anslutningsflygning/Klicka för att utvidga...
Att ha rätt och att få rätt är två olika saker. En returbiljett underlättar. Något att väga med helt enkelt. Vore viktigare om det avser en weekend resa där meningen tappas om du kommer fram 2 dagar sen till exempel, än om det är tre veckors semester där någon dag höger eller vänster inte spelar roll.
 
Hej,

Baserat på några färska erfarenheter har jag en fundering som jag hoppas någon forumvän med koll kan hjälpa mig reda ut.

Jag har försökt göra en ombokning av en internationell enkelresa med utgångspunkt från ARN, ombokningen ämnar att lägga till en hemresa. Det har blivit en ganska långdragen process (och fem samtal) på grund av olika missförstånd och okunskaper hos kundservice, vilket gjort att bokningen har vandrat mellan olika lägen i över 1,5 vecka.



Status idag:


Poängen har dragits (igår)
Inga nya skatter/ombokningsavgifter har debiterats
Inga nya biljetter/biljettnummer är utställda


fråga till forumet; När anses en ombokning vara genomförd? Om jag idag ringer in igen och vill göra en ändring, faller den under pågående ombokning eller kommer de vilja ta en ny avgift trots att ingen biljett är utställd? Jag kan tycka att det är rimligt att räkna ombokningen som genomförd när nytt biljettnummer är utställt, avgifter debiterade och bokningen syns slutligt i systemet – men om detta inte har skett ska det fortfarande finnas möjlighet för ytterligare ändringar utan att behöva starta om processen och betala nya avgifter.
 
Flög ARN-LIM med KLM/AF på en Amex 2-4-1 i feb. Nu är SAS hemsida omgjord och jag får bara detta meddelande oavsett destination i Sydamerika "Det går tyvärr inte att betala för resor till dessa destinationer med poäng"



Tänkte bara höra om nåt fundamentalt förändrats i relationen Eurobonus-Skyteam eller om jag helt enkelt ska testa andra datum / destinationer. Ingen ide att söka om meddelandet stämmer.
 
JanneB skrev:Flög ARN-LIM med KLM/AF på en Amex 2-4-1 i feb. Nu är SAS hemsida omgjord och jag får bara detta meddelande oavsett destination i Sydamerika "Det går tyvärr inte att betala för resor till dessa destinationer med poäng"Tänkte bara höra om nåt fundamentalt förändrats i relationen Eurobonus-Skyteam eller om jag helt enkelt ska testa andra datum / destinationer. Ingen ide att söka om meddelandet stämmer.Klicka för att utvidga...


Du behöver gå via sidan som heter "Boka partner bonusresor" som finns under Eurobonus:






italy-milan-mxp-sea-water-boat-birds.png




Boka partner bonusresor

Få tillgång till ett globalt nätverk av partnerflygbolag med hjälp av dina bonuspoäng. Utforska världen med våra partnerflygbolag »


favicon.ico


www.sas.se
 
Back
Top