Senaste nytt

”Nordisk praxis i gungning, frukost ingår inte i hotellnatt”

Nja... gratis vet jag inte. Det ska ju dras en schablon från traktamentet om frukost ingår. Framöver slipper man väl visserligen schablonminskningen av traktamentet, men åker på att betala förmånsskatt på den fakturerade frukostkostnaden, alternativt får betala frukosten med egna pengar.
Man får både schablonminskning och förmånsbeskattning om man väljer att (låta arbetsgivaren) köpa till frukost.

• Wow
Reactions: ekf
Definitionen av "ingår i rumspriset obligatoriskt" är (om jag inte minns fel) att samma rum inte erbjuds med en anna tariff utan frukost. Och arbetsgivaren har ju helt frivilligt valt att teckna ett avtal som inkluderar kost fast att hade hade kunnat välja att inte teckna det avtalet.

Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten men jag undrar om inte det handlar om att det är företaget som gjort det ena valet och resenären det andra. Det blir dock ett intressant läge för egenföretagare eller för de i företagsledningen som reser, som ju varit aktiva i båda besluten.

Sedan finns det ju många varianter av företagsavtal. När jag besöker min arbetsgivares kontor i Oslo har tex hyresvärden för kontoret ett avtal med ett närliggande hotell som hyresgästerna kan använda sig av. Hur skulle det se ut i en sådan situation tro....

På samma sätt kommer tjänsteresenären utan företagsavtal att åka på både avdrag på traktamente och förmånsbeskattning om han/hon väljer att lägga till frukost.

Kanske ett sätt att differentiera där man tex lägger med frukosten i "executive" eller motsvarande rum alltid, för att på det sättet få tjänsteresenärer att välja den dyrare rumskategorin.

Eller ett sätt att få fler att teckna företagsavtal.

Jag undrar hur många av de som bor på de andra hotell i Sverige som redan gör så här som faktiskt rapporterar förmån. Det är ju inte direkt ovanligt med svenska affärsresenärer på de hotellen...

Men väger det verkligen upp negativ PR på vad som bara kan ses som en attack på tjänsteresenären?
Ja det kostar mycket PR. Och garanterat mer än när Hilton eller Radisson gjorde det, för Scandic är ändå "svensk hotellkedja". Det kanske hade varit annorlunda på den tiden Radisson var Radisson SAS, men det är nog ingen som tror det är en svensk/skandinavisk kedja idag.

Däremot tycker jag de mesta skriverier har varit att det är en attack på semestrande barnfamiljer. Men det är nog mer för att det blir bättre tidningsartiklar av det.

.

Däremot tycker jag de mesta skriverier har varit att det är en attack på semestrande barnfamiljer. Men det är nog mer för att det blir bättre tidningsartiklar av det.
Kan bli många "barn äter gratis" erbjudanden under sommaren och skolloven. Annars finns risk att familjer köper frukost på ICA och äter i rummen. Dubbelförlust för hotellet. Mindre inkomster (om priset verkligen sänks lite) och mer arbetstimmar för städpersonalen efter småbarnen har skitit ner rummen.

Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten men jag undrar om inte det handlar om att det är företaget som gjort det ena valet och resenären det andra. Det blir dock ett intressant läge för egenföretagare eller för de i företagsledningen som reser, som ju varit aktiva i båda besluten.

Sedan finns det ju många varianter av företagsavtal. När jag besöker min arbetsgivares kontor i Oslo har tex hyresvärden för kontoret ett avtal med ett närliggande hotell som hyresgästerna kan använda sig av. Hur skulle det se ut i en sådan situation tro....

Kanske ett sätt att differentiera där man tex lägger med frukosten i "executive" eller motsvarande rum alltid, för att på det sättet få tjänsteresenärer att välja den dyrare rumskategorin.

Eller ett sätt att få fler att teckna företagsavtal.

Jag undrar hur många av de som bor på de andra hotell i Sverige som redan gör så här som faktiskt rapporterar förmån. Det är ju inte direkt ovanligt med svenska affärsresenärer på de hotellen...

Ja det kostar mycket PR. Och garanterat mer än när Hilton eller Radisson gjorde det, för Scandic är ändå "svensk hotellkedja". Det kanske hade varit annorlunda på den tiden Radisson var Radisson SAS, men det är nog ingen som tror det är en svensk/skandinavisk kedja idag.

Om de erbjuder fri frukost inom ramen för status (som tex. Hilton gör för guld och uppåt, Hyatt Globalist, Marriott Platinum (generellt)) så kan det vara ett sätt att driva lojalitet.

Om de erbjuder fri frukost inom ramen för status (som tex. Hilton gör för guld och uppåt, Hyatt Globalist, Marriott Platinum (generellt)) så kan det vara ett sätt att driva lojalitet.
Det gör ju även Scandic (från true friend -visserligen bara för en person, men det matchar ju de flesta som reser i tjänsten) och Radisson.

Kan bli många "barn äter gratis" erbjudanden under sommaren och skolloven. Annars finns risk att familjer köper frukost på ICA och äter i rummen. Dubbelförlust för hotellet. Mindre inkomster (om priset verkligen sänks lite) och mer arbetstimmar för städpersonalen efter småbarnen har skitit ner rummen.
Barn under 13 äter gratis om man förköpt frukost.

"Barn under 13 år äter fortfarande gratis frukost när den är förbokad med rummet. Vid incheckning eller drop-in gäller ett barnpris på 75 NOK/SEK/DKK eller 6 EUR."

Jag håller dock helt med i att barnfamiljer (och andra) kommer i större utsträckning att köpa frukost på närmaste snabbköp och käka på rummet.

(Själv bor jag alltid med företagsavtal)

Undrar hur det är att vara PR ansvarig på Scandic denna sommar? Själv har mitt flöde i FB dränkts av reklam från Scandic ( tack algoritmer för det). Finns inte så många positiva kommentarer under dessa inlägg dvs alla handlar om frukosten och tidningarna vinklar nu halvårsbokslut från Scandic med prognoser för kommande tre månader med att koppla ihopp det med frukosten.

Det börjar bli lite mycket gnäll i media tycker jag. Skillnad här i Montenegro. På frågan vid incheckningen om hotellet har nån frukost var svaret "no". Man får gå ut och käka nånstans själv.

Vi har varit bortskämda med att frukost alltid ingått på hotell inom svea rike, nu kommer det inte vara så längre

Last edited:
Det börjar bli lite mycket gnäll i media tycker jag. Skillnad här i Montenegro. På frågan vid incheckningen om hotellet har nån frukost var svaret "no". Man får gå ut och käka nånstans själv.

Vi är har varit bortskämda med att frukost alltid ingått på hotell inom svea rike, nu kommer det inte vara så längre
Och med tanke på hur usel många hotellfrukostar är så är jag nöjd med min 16/8 intermittenta fasta så jag slipper eländet

Toppen