Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten men jag undrar om inte det handlar om att det är företaget som gjort det ena valet och resenären det andra. Det blir dock ett intressant läge för egenföretagare eller för de i företagsledningen som reser, som ju varit aktiva i båda besluten.
Sedan finns det ju många varianter av företagsavtal. När jag besöker min arbetsgivares kontor i Oslo har tex hyresvärden för kontoret ett avtal med ett närliggande hotell som hyresgästerna kan använda sig av. Hur skulle det se ut i en sådan situation tro....
Kanske ett sätt att differentiera där man tex lägger med frukosten i "executive" eller motsvarande rum alltid, för att på det sättet få tjänsteresenärer att välja den dyrare rumskategorin.
Eller ett sätt att få fler att teckna företagsavtal.
Jag undrar hur många av de som bor på de andra hotell i Sverige som redan gör så här som faktiskt rapporterar förmån. Det är ju inte direkt ovanligt med svenska affärsresenärer på de hotellen...
Ja det kostar mycket PR. Och garanterat mer än när Hilton eller Radisson gjorde det, för Scandic är ändå "svensk hotellkedja". Det kanske hade varit annorlunda på den tiden Radisson var Radisson SAS, men det är nog ingen som tror det är en svensk/skandinavisk kedja idag.
Däremot tycker jag de mesta skriverier har varit att det är en attack på semestrande barnfamiljer. Men det är nog mer för att det blir bättre tidningsartiklar av det.