Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

- man kan inte (enligt henne och hennes supervisor) inte lägga till en hemresa sedan 4 juli - är den bokad som enkel så är det en enkel… hade tur att det fanns en extra biljett CPH - SIN via CDG så avbokade den jag hade och fick tillbaka AMEX voucher - stämmer detta att man inte kan lägga till en returresa på en enkel längre?
Om det stämmer så måste en open jaw alltid bokas i ett svep? Dvs går inte att boka utresa först och sedan ringa in och lägga till hemresa. :(

Om det stämmer så måste en open jaw alltid bokas i ett svep? Dvs går inte att boka utresa först och sedan ringa in och lägga till hemresa. :(
Det är vad hon sa men vi vet ju hur det är med kundtjänst - men hon dubbelkollade med supervisor…. de får bara lägga till feeder i en existerande bokning…. Ringde tidigare på dagen och då hittade de China eastern vilket inte går att boka med SAS ännu och hon sa det fick lägga till en retur med dem - och den kom aldrig upp i appen….

Ska göra samma. Har 7h transfer så är lite orolig jag inte kommer få boardingkort redan på ARN. Något problem tror ni?
Först: 7 timmar är oceaner av tid.

ARN-LHR-JFK där shorthaul var SK så tog vi ut boarding cards på Arlanda (automat?) men efter bussen T2-T3 på Heathrow så kommer man direkt till transfer-diskarna. Bara att klampa fram och säga "kollar ni att jag har allt jag behöver?".

Tror det tog 30 minuter inkl väntetid på bussen och ärenden på innan vi var innen på allmänna ytor på T3, 5 minuter till så var vi på Virgin Clubhouse.

Det är vad hon sa men vi vet ju hur det är med kundtjänst - men hon dubbelkollade med supervisor…. de får bara lägga till feeder i en existerande bokning…. Ringde tidigare på dagen och då hittade de China eastern vilket inte går att boka med SAS ännu och hon sa det fick lägga till en retur med dem - och den kom aldrig upp i appen….
Ja så har det ju varit länge. Skillnad på att bara kunna lägga till feeders i existerande bokningar och att inte kunna göra ombokningar för att lägga till en hem/ditresa.

Du kan sluta lyssna på vad de kommer med för orsak som förklaring, oftast drar de bara till med något.

Men högst troligt beror ditt problem på att det flyg du ser enbart går att boka som en ny bokning, och det går inte lägga till i en befintlig.
Du kan ju fråga om de kan boka det flyget separat utan att lägga till i någon befintlig bokning. Säger de ja, be dom försöka lägga till i befintlig och se om det går.

Be personen själv leta möjliga flyg, ibland ser de saker man själv inte kan hitta.

Den första agenten kopplade ifrån sig från huvudbokningen och försökte boka den resan men flyger från AMS - CDG saknade likt förbannat för honom. Nu på morgonen har jag ringt igen och den agenten jag talade med har liknande bekymmer. Slutade med att han själv loggade in på SAS hemsida och sökte, kunde konstatera att han såg exakt samma sak som jag, men att när han försökte i sitt eget system gick det inte.. Personen kommer att återkomma till mig under morgondagen så jag hoppas väl på någon form av besked..

Är det enklast om jag bara bokar eget flyg till CDG och skiter i detta. Då kan jag ankomma samma dag till CDG för 1125:-, kommer då dit 11.40. Flyget till CDG kuskar vidare till CPT kl 18.30. Det finns ju risker i detta, men de borde ju vara små?

Last edited:
Först: 7 timmar är oceaner av tid.

ARN-LHR-JFK där shorthaul var SK så tog vi ut boarding cards på Arlanda (automat?) men efter bussen T2-T3 på Heathrow så kommer man direkt till transfer-diskarna. Bara att klampa fram och säga "kollar ni att jag har allt jag behöver?".

Tror det tog 30 minuter inkl väntetid på bussen och ärenden på innan vi var innen på allmänna ytor på T3, 5 minuter till så var vi på Virgin Clubhouse.
Yes inte orolig för tiden direkt ;)

Var mest behöver jag ETA. Vi söker inte då tolkar jag det som

Ja så har det ju varit länge. Skillnad på att bara kunna lägga till feeders i existerande bokningar och att inte kunna göra ombokningar för att lägga till en hem/ditresa.
Fast som jag tolkar det ska man kunna lägga till/boka om och lägga till hemresa för 250\750 och sedan lägga till anslutningsflyg för 150?
Ex.
Boka AMS-CPT online
Ringa in och lägga till JNB-AMS
Ringa in och lägga till ARN-AMS-ARN

Står i villkoren att man ska kontakta SAS kundservice för hemresa från annan flygplats (men det gäller då endast om man inte bokat utresa redan?)

Fast som jag tolkar det ska man kunna lägga till/boka om och lägga till hemresa för 250\750 och sedan lägga till anslutningsflyg för 150?
Ex.
Boka AMS-CPT online
Ringa in och lägga till JNB-AMS
Ringa in och lägga till ARN-AMS-ARN

Står i villkoren att man ska kontakta SAS kundservice för hemresa från annan flygplats (men det gäller då endast om man inte bokat utresa redan?)
Ja precis, så kan man ju göra. Jag menade att Lynx blandat ihop begreppen, skillnad på att bara kunna lägga till feeder på en existerande bokning mot att inte kunna lägga till hem/ditresa alls på en enkelresa.

Kanske en rent ut sagt korkad fråga, men kan kundtjänst få fram bonusresor som inte jag själv kan se via bokningsverktyget? Typ kombinerat SAS samt partners eller liknande.

En del kunniga/seniora kundtjänstare vet vi kan aktivt konvertera revenue säten till award. Detta har vi fått bekräftat vid flertalet tillfällen, senast tydligast vid feeder-frossan som rådde månaderna efter att SAS gick med i Skyteam.

Att dom däremot kommer göra det för dig kräver däremot synnerligen extraordinära omständigheter. Främst är det ett vapen som nyttjas vid sena schedule changes på awards o dyl.

Kanske en rent ut sagt korkad fråga, men kan kundtjänst få fram bonusresor som inte jag själv kan se via bokningsverktyget? Typ kombinerat SAS samt partners eller liknande.
Ibland så kan de inte se samma som finns via SAS partnersök utan får fram andra alternativ. Men inget man kan räkna med för att få ihop en resa.

Toppen