fcx
Medlem
För den som är road av sånt så kan man läsa pressmeddelandet från AF/KLM inför planerna på köp. Speciellt kan man titta på tabellen på slutet med "9 key facts" om SAS, och i vilken ordning man rankar dem:
Vet inte om man kan se det som ranking, är väl just fakta(?)För den som är road av sånt så kan man läsa pressmeddelandet från AF/KLM inför planerna på köp. Speciellt kan man titta på tabellen på slutet med "9 key facts" om SAS, och i vilken ordning man rankar dem:
Visa bifogad bild 166377
Det billiga gör att de får med sig en stor massa. Titta bara på hur många procentuellt som har eurobonus i hemländerna jämfört med FB i Frankrike/Holland.Fast jag sa inte att EuroBonus varken går dåligt eller bidrar till SAS resultat. Jag menar att SAS använder det för ”billigt” och har kunnat tjäna mer pengar på
Det utan att tappa lojalitet.
Det billiga gör att de får med sig en stor massa. Titta bara på hur många procentuellt som har eurobonus i hemländerna jämfört med FB i Frankrike/Holland.
Att få sällan resenärerna att flyga sas, skaffa kreditkort, köpa poäng och sen åka inom Europa i ekonomi för poängen med familjen är en väldigt bra ekonomisk del för SAS. Sen finns det de "extrema" i andra änden som bara flyger Business för poäng och maxar vouchers mm (dvs många på detta forum).
Kan bara tala för mig själv, men tack vare att jag kunnat flyga bra med eurobonus och pratat om det med ett tiotal bekanta så slutade de flyga med Norwegian eller billigaste via Momondo och istället satsar på SAS. Många av dessa skaffar även kreditkort och går all in på värde. Det är personer som kanske aldrig hade kommit in i detta. Jag är långt ifrån ensam om detta, och finns ju en Facebook grupp nu med nästan 40k medlemmar som följer detta...
Även om SAS rear ut vissa platser jämfört med konkurrenter, så får de i utbyte den väldigt mycket större lojal kundbas.
Samma här, 2 år kvarMed tanke på att jag satsar på ltg så är det jobbigt .
När SAS satt riktigt illa till för några år sedan, och konkursrisken återigen var överhängande, hävdade för all del externa bedömare att Eurobonus-programmet var den enda delen av SAS som var värd något!Det är en utmärkt fråga. Men det rör sig sannolikt om 100-tals miljoner årligen i uteblivna intäkter alt onödigt höga kostnader.
Uteblivna intäkter i form av löjligt billiga EB biljetter i form av undantag för bränsletillägg eller vad man nu vill kalla det.
Med SAS kan jag boka ARN-ORD för 60.000 poäng och 747 sek för ToR i business. Med LH behöver jag pynta ca 135000 poäng och hisnande 1100 euro.
Med 12 kärror, 2 EB platser per flight, 2 flighter om dagen så är det styvt 14000 platser om året (borträknat 20% för lite service och annat).
Nu behöver man ju inte ta 1100 euro, men för varje 1000 lapp i business i långdistans så betyder det ca 0.5-1% högre marginal.
Det andra är ju hur "simpelt" det är att bli guld och förmånen att ha guld. Sannolikt ett av SAS största misstag historiskt. Detta driver sjukt stora lounger, höga driftskostnader, höga avgifter till partner för fast-track och andra lounger. Nu har jag ju inte mätt i detalj men min uppfattning är att guldloungen på CPH är dubbelt så stor som de tre senator loungerna på MUC med 35-50% större passagerarunderlag.
Edit: Så sannolikt lätt 300-500 MSEK om året i potentiellt ökad marginal. Såklart med en möjlig minskad intäkt i vissa avseenden.
När SAS satt riktigt illa till för några år sedan, och konkursrisken återigen var överhängande, hävdade för all del externa bedömare att Eurobonus-programmet var den enda delen av SAS som var värd något!(Fast då får man bortse från problemet hur man bedriver ett flygbonusprogram med vinst om det inte längre hänger ihop med ett flygbolag och det inte finns några attraktiva bonusbiljetter att lova ut.)
Värdet i ett bonusprogram för flygbolaget ligger i att det genererar intäkter - främst i form av poängförsäljning till kreditkortsbolag - som är högre än kostnaderna för de uttagna förmånerna. Det betyder inte att varje enskild uttagen bonusresa ger vinst till SAS, utan att det går plus på totalen.
För några år sedan konstaterades det också att inget av de stora amerikanska flygbolagen skulle gå med vinst utan sina bonusprogram, men så ser ju kreditkortsmarknaden annorlunda ut där borta. Så ur en företagsekonomisk synvinkel kan man säga att i många flygbolag är flygverksamheten, som ändå aldrig går med vinst på egen hand, bara en ursäkt för att bedriva ett lönsamt bonusprogram!(Med samma logik som dagstidningar inte går ut på journalistik och nyheter eller att söka sanningen, utan den verksamheten är bara en ursäkt för att kunna sälja annonser. Journalister blir lika glada som piloter om man påpekar det för dem!
)
SAS berättar inte exakt hur mycket intäkter de får av Eurobonus på ett lätthittat sätt, men man kan ju titta i senaste årsredovisningen för perioden 1 nov 2023-31 okt 2024. Dessa intäkter ingår i klumpsumman "Övriga rörelseintäkter" om 4771 mnkr som omfattar ground handling-tjänster, tekniskt underhåll, försäljning ombord, försäljning av Eurobonus-poäng och diverse annat. SAS bokförda skuld för innestående Eurobonus-poäng var 1592 mnkr 31 okt 2024, och de uppskattar att cirka en fjärdedel av dessa poäng utnyttjas inom 12 månader, så EB-poäng till ett bokfört värde om 400 mnkr. Finns det balans i systemet så rullar det in lika mycket poäng som det rullar ut, men om saldona just nu ökar en aning kan vi säga 400-500 mnkr i EB-poäng in per år, utgående från bokfört värde. Dock så är det rimligen så att SAS bokför poängen till ett lägre värde än de säljer dem för; minns att SAS pratade om 3 öre/poäng när Skattemyndigheten ville ha ut uppgifter om EBD-medlemmar.
SAS har ju sedan ett antal år lagt Eurobonus-programmet i ett eget bolag, SAS Eurobonus AB. Tittar man på allabolag.se så hade det bolaget en omsättning om hela 2304 mnkr under perioden 2023-2024! Det funkar nog så att detta bolag säljer EB-poäng till den flygbiljettförsäljande delen av SAS-koncernen, så delar av omsättningen är "koncernintern". Allt är således inte intäkter från kreditkortsbolag. Men utgående från den siffran är det nog rimligt att gissa att SAS drar in kanske 1-1,5 miljard per år på att sälja Eurobonus-poäng till externa parter, eller annan intäktsdelning t.ex. från SEB Kort för FlyPremium och Amex för 2-4-1-vouchers! (Utgående från årsredovisningen för koncernen, som inte tar upp detaljer om dotterbolagen, hade man kunnat tro att det "bara" var några hundra miljoner.)
Så utan Eurobonus hade SAS rimligen varit i konkurs för länge sedan, trots att många på BC får en fantastiskt bra deal de gånger då de faktiskt får tag på de hårt ransonerade long haul business-biljetterna med FlyPremium eller 2-4-1-vouchers.
Skulden EB har till SAS är 1.6 miljarder och bortsett från pandemiåren så verkar den siffran någorlunda stabil. Såklart är det en tillgång för SAS.När SAS satt riktigt illa till för några år sedan, och konkursrisken återigen var överhängande, hävdade för all del externa bedömare att Eurobonus-programmet var den enda delen av SAS som var värd något!(Fast då får man bortse från problemet hur man bedriver ett flygbonusprogram med vinst om det inte längre hänger ihop med ett flygbolag och det inte finns några attraktiva bonusbiljetter att lova ut.)
Värdet i ett bonusprogram för flygbolaget ligger i att det genererar intäkter - främst i form av poängförsäljning till kreditkortsbolag - som är högre än kostnaderna för de uttagna förmånerna. Det betyder inte att varje enskild uttagen bonusresa ger vinst till SAS, utan att det går plus på totalen.
För några år sedan konstaterades det också att inget av de stora amerikanska flygbolagen skulle gå med vinst utan sina bonusprogram, men så ser ju kreditkortsmarknaden annorlunda ut där borta. Så ur en företagsekonomisk synvinkel kan man säga att i många flygbolag är flygverksamheten, som ändå aldrig går med vinst på egen hand, bara en ursäkt för att bedriva ett lönsamt bonusprogram!(Med samma logik som dagstidningar inte går ut på journalistik och nyheter eller att söka sanningen, utan den verksamheten är bara en ursäkt för att kunna sälja annonser. Journalister blir lika glada som piloter om man påpekar det för dem!
)
SAS berättar inte exakt hur mycket intäkter de får av Eurobonus på ett lätthittat sätt, men man kan ju titta i senaste årsredovisningen för perioden 1 nov 2023-31 okt 2024. Dessa intäkter ingår i klumpsumman "Övriga rörelseintäkter" om 4771 mnkr som omfattar ground handling-tjänster, tekniskt underhåll, försäljning ombord, försäljning av Eurobonus-poäng och diverse annat. SAS bokförda skuld för innestående Eurobonus-poäng var 1592 mnkr 31 okt 2024, och de uppskattar att cirka en fjärdedel av dessa poäng utnyttjas inom 12 månader, så EB-poäng till ett bokfört värde om 400 mnkr. Finns det balans i systemet så rullar det in lika mycket poäng som det rullar ut, men om saldona just nu ökar en aning kan vi säga 400-500 mnkr i EB-poäng in per år, utgående från bokfört värde. Dock så är det rimligen så att SAS bokför poängen till ett lägre värde än de säljer dem för; minns att SAS pratade om 3 öre/poäng när Skattemyndigheten ville ha ut uppgifter om EBD-medlemmar.
SAS har ju sedan ett antal år lagt Eurobonus-programmet i ett eget bolag, SAS Eurobonus AB. Tittar man på allabolag.se så hade det bolaget en omsättning om hela 2304 mnkr under perioden 2023-2024! Det funkar nog så att detta bolag säljer EB-poäng till den flygbiljettförsäljande delen av SAS-koncernen, så delar av omsättningen är "koncernintern". Allt är således inte intäkter från kreditkortsbolag. Men utgående från den siffran är det nog rimligt att gissa att SAS drar in kanske 1-1,5 miljard per år på att sälja Eurobonus-poäng till externa parter, eller annan intäktsdelning t.ex. från SEB Kort för FlyPremium och Amex för 2-4-1-vouchers! (Utgående från årsredovisningen för koncernen, som inte tar upp detaljer om dotterbolagen, hade man kunnat tro att det "bara" var några hundra miljoner.)
Så utan Eurobonus hade SAS rimligen varit i konkurs för länge sedan, trots att många på BC får en fantastiskt bra deal de gånger då de faktiskt får tag på de hårt ransonerade long haul business-biljetterna med FlyPremium eller 2-4-1-vouchers.
Sk
Skulden EB har till SAS är 1.6 miljarder och bortsett från pandemiåren så verkar den siffran någorlunda stabil. Såklart är det en tillgång för SAS.
Jag har aldrig påstått något annat men kärnfrågan är om EB tex hade ersatts av FB vad hade skett då?
Så långt har jag inte sett något annat än mer emotionella argument
Vad som saknas i denna beräkning är vad intäkterna varit ifall man ej haft dessa bonusar. Dvs. hade färre passagerare rest med SAS eller hade biljettintäckten varit lägre?Det är en utmärkt fråga. Men det rör sig sannolikt om 100-tals miljoner årligen i uteblivna intäkter alt onödigt höga kostnader.
Uteblivna intäkter i form av löjligt billiga EB biljetter i form av undantag för bränsletillägg eller vad man nu vill kalla det.
Med SAS kan jag boka ARN-ORD för 60.000 poäng och 747 sek för ToR i business. Med LH behöver jag pynta ca 135000 poäng och hisnande 1100 euro.
Med 12 kärror, 2 EB platser per flight, 2 flighter om dagen så är det styvt 14000 platser om året (borträknat 20% för lite service och annat).
Nu behöver man ju inte ta 1100 euro, men för varje 1000 lapp i business i långdistans så betyder det ca 0.5-1% högre marginal.
Det andra är ju hur "simpelt" det är att bli guld och förmånen att ha guld. Sannolikt ett av SAS största misstag historiskt. Detta driver sjukt stora lounger, höga driftskostnader, höga avgifter till partner för fast-track och andra lounger. Nu har jag ju inte mätt i detalj men min uppfattning är att guldloungen på CPH är dubbelt så stor som de tre senator loungerna på MUC med 35-50% större passagerarunderlag.
Edit: Så sannolikt lätt 300-500 MSEK om året i potentiellt ökad marginal. Såklart med en möjlig minskad intäkt i vissa avseenden.