Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Det sitter ett jättegäng i Guld Loungen och dricker bubbel och GT medans fullt betalande Business Class resenärer får hålla till godo med Norrsken standard.

Som tur är har AF/KLM satt stop för detta så deras Sun City revir försvinner i höst, de är guldkortarna inte glada för.....
Jag hänger inte riktigt med. Sitter de i loungen på ARN eller CPH? Vad har då AFKL gjort för att sätta stopp på det från och med i höst?

Pratar du om att SAS slår ihop loungerna? Jag har faktiskt inte märkt något gnäll på det men det är säkert någon på det här forumet som är upprörd utan att jag riktigt märkt det. Jag tycker dock det är en bra förändring.

Jag skulle slå vad att det är för att LH inte dragits med statsägardriven 3-hubs-politik på en kundbas på ynka 20 miljoner invånare i hemmamarknaden, inte för att M&M på nåt sätt skulle vara ekonomiskt vettigare FF program än EB.
Plus att LH i åratal aktivt lagt krokben för SAS med målsättning att köpa upp dem.

EB är troligtvis SAS mest lönsamma del, och flygbolagsdelen mer nåt man gör för syns skull ;)
Samtidigt så är EB systemet vansinnigt "billigt" i form av såväl poäng som avgifter än mig veterligen alla andra bonussystem. Man börjar ju undra varför.

Samtidigt så är EB systemet vansinnigt "billigt" i form av såväl poäng som avgifter än mig veterligen alla andra bonussystem. Man börjar ju undra varför.
Man kan ju hoppas att alla bolag räknar på vad som ger bäst utväxling. Man kan jämföra med M&M som kräver avsevärt mer för att uppnå "EBG". Lufthansa är iofs betydligt generösare mot sina silverkort som får tillgång till motsvarande dagens businesslounger på hemmaplan.

Man kan ju hoppas att alla bolag räknar på vad som ger bäst utväxling. Man kan jämföra med M&M som kräver avsevärt mer för att uppnå "EBG". Lufthansa är iofs betydligt generösare mot sina silverkort som får tillgång till motsvarande dagens businesslounger på hemmaplan.

Självklart sitter alla och "räknar" på det. Jag har suttit i liknande situationer åtskilliga gånger i mina kundprojekt. Men till syvende och sist så står hårda siffror mot mjuka ställningstaganden (som lojalitet, förändrade beteenden etc.) och så blir det ett stötande och blötande i ledningen och så sitter säkert någon från marketing och har "kännt av viben på businessclass.se där i praktiken varenda avgift, inskränkning, försening eller fördyring kommer leda till konkurs."

Men att tro att det är som det är för att det är faktamässigt bevisat kan jag avfärda på en gång.

Edit: Men handen på hjärtat, ett bränsletillägg om 1000 kr per business class flight interkontinentalt. Hur många hade direkt lagt ner och bytt till en annan allians?

Eftersom SAS nu/snart "ägs" av AF/KLM så hade jag ju snarare hoppats på en full merge och att det står AF/KLM/SAS på planen och att integrationen blir så fullständig som möjligt.
Mm, men nu är det c:a 60% som kommer att ägas av AF/KLM, inte 100%. Jag tror inte att de övriga ägarna är intresserade av en full merge så länge de fortsatt är delägare, och inget tyder på att danska staten är speciellt intresserad av att bli utköpta för närvarande.

Mm, men nu är det c:a 60% som kommer att ägas av AF/KLM, inte 100%. Jag tror inte att de övriga ägarna är intresserade av en full merge så länge de fortsatt är delägare, och inget tyder på att danska staten är speciellt intresserad av att bli utköpta för närvarande.
Ha egna organisationer/system för lojalitet och vad nu som kan behövas kommer knappast kunna räknas hem ekonomiskt. Men vi får väl se.

Ha egna organisationer/system för lojalitet och vad nu som kan behövas kommer knappast kunna räknas hem ekonomiskt. Men vi får väl se.
Nåja, om Eurobonus är lönsamt för SAS så finns det nog utrymme.

Det är bara det att bara för att det eventuellt kommer fortsätta finnas lokal personal som förhandlar med SEB eller butiker om poäng betyder det inte att poängen kommer samlas till ett program som heter Eurobonus eller att intjäning/status bestämts i Frösundavik. Det kan ju lätt framstå som att det skapar onödig byråkrati att ha två olika sätt att tjäna poäng/status i bolaget och att flytta över SAS medlemmar till Flying Blue är då en besparing.

Jag är personligen relativt obrydd och betraktar det här mest som en intressant teoretisk övning men kan förstå om folk som engagerat sig i EB i alla år tycker att marken gungar under deras poängsamlande.

Ja men varför skulle EuroBonus vara mer lönsamt för SAS än vilket annat system som helst?
Alla fungerar mer eller mindre likadant har samma kanaler för intjäning och samma sorter av spendering
Då af/klm avser att bli majoritetsägare så tror jag att framtiden är snarlik den för LH Group.

Ja men varför skulle EuroBonus vara mer lönsamt för SAS än vilket annat system som helst?
Ergo, sammanslagning kan mycket väl vara i korten precis som jag skriver.

Eurobonus värde ligger tänkbart i dess namn och lokalkoppling, men jag undrar hur många utanför det här forumet och Facebookgrupperna kommer lägga ner mer tanke på ett byte än "Eurobonus har tydligen bytt namn till Flying Blue".

Det skulle ju vara att tex SEB eller någon annan kommersiell partner tappas och det ger ett kraftigt ekonomiskt tapp som man inte kan kompensera på annat vis.
Alla fungerar mer eller mindre likadant har samma kanaler för intjäning och samma sorter av spendering

Då af/klm avser att bli majoritetsägare så tror jag att framtiden är snarlik den för LH Group.

Visst, men det talar ju snarare för att behålla Eurobonus. Om det bara är ett skal i samma program som AFKL redan använder är merkostnade sannolikt marginell.
Om vi däremot talar om två helt separata system för hantering så blir besparingspotentialen större.
Om AFKL blir majoritetsägare ser jag framtiden mer som AFKL istället för LH Group.

Ergo, sammanslagning kan mycket väl vara i korten precis som jag skriver.

Eurobonus värde ligger tänkbart i dess namn och lokalkoppling, men jag undrar hur många utanför det här forumet och Facebookgrupperna kommer lägga ner mer tanke på ett byte än "Eurobonus har tydligen bytt namn till Flying Blue".

Det skulle ju vara att tex SEB eller någon annan kommersiell partner tappas och det ger ett kraftigt ekonomiskt tapp som man inte kan kompensera på annat vis.

Visst, men det talar ju snarare för att behålla Eurobonus. Om det bara är ett skal i samma program som AFKL redan använder är merkostnade sannolikt marginell.
Om vi däremot talar om två helt separata system för hantering så blir besparingspotentialen större.
Om AFKL blir majoritetsägare ser jag framtiden mer som AFKL istället för LH Group.
Typiska mjuka faktorer som är svåra att bemöta med fakta. Det är lite som att det går inte att ändra på något som har varit men nästan alla branscher visar att efter ett tag så fortsätter det som inget hade hänt.
Med tanke på mängden medlemmar så hade vilken kortutgivare som helst dödat för att ge ut skandinaviska fb mc.

Men jag förstår inte vad du menar med afkl. De har väl gemensamma lojalitetssystem och i övrigt väldigt lik hasntering (bokningsajter etc)

Toppen