Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Så är det såklart men samtidigt måste ju shoppen skötas professionellt. Ibland kan jag tycka att EB programmet är helt galet och kan vara en förklaring till SAS ekonomi och jag minns åtminstone två gånger då KK varit nära och nu är man ägd av en annan. Så hellre ett ”sämre” program men som faktiskt skapar ett hållbart bolag.
Hur mycket estimerar du att SAS har förlorat på EB programmet?
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Hur mycket estimerar du att SAS har förlorat på EB programmet?
Det är en utmärkt fråga. Men det rör sig sannolikt om 100-tals miljoner årligen i uteblivna intäkter alt onödigt höga kostnader.
Uteblivna intäkter i form av löjligt billiga EB biljetter i form av undantag för bränsletillägg eller vad man nu vill kalla det.
Med SAS kan jag boka ARN-ORD för 60.000 poäng och 747 sek för ToR i business. Med LH behöver jag pynta ca 135000 poäng och hisnande 1100 euro.
Med 12 kärror, 2 EB platser per flight, 2 flighter om dagen så är det styvt 14000 platser om året (borträknat 20% för lite service och annat).
Nu behöver man ju inte ta 1100 euro, men för varje 1000 lapp i business i långdistans så betyder det ca 0.5-1% högre marginal.
Det andra är ju hur "simpelt" det är att bli guld och förmånen att ha guld. Sannolikt ett av SAS största misstag historiskt. Detta driver sjukt stora lounger, höga driftskostnader, höga avgifter till partner för fast-track och andra lounger. Nu har jag ju inte mätt i detalj men min uppfattning är att guldloungen på CPH är dubbelt så stor som de tre senator loungerna på MUC med 35-50% större passagerarunderlag.

Edit: Så sannolikt lätt 300-500 MSEK om året i potentiellt ökad marginal. Såklart med en möjlig minskad intäkt i vissa avseenden.
 
Det är en utmärkt fråga. Men det rör sig sannolikt om 100-tals miljoner årligen i uteblivna intäkter alt onödigt höga kostnader.
Uteblivna intäkter i form av löjligt billiga EB biljetter i form av undantag för bränsletillägg eller vad man nu vill kalla det.
Med SAS kan jag boka ARN-ORD för 60.000 poäng och 747 sek för ToR i business. Med LH behöver jag pynta ca 135000 poäng och hisnande 1100 euro.
Med 12 kärror, 2 EB platser per flight, 2 flighter om dagen så är det styvt 14000 platser om året (borträknat 20% för lite service och annat).
Nu behöver man ju inte ta 1100 euro, men för varje 1000 lapp i business i långdistans så betyder det ca 0.5-1% högre marginal.
Det andra är ju hur "simpelt" det är att bli guld och förmånen att ha guld. Sannolikt ett av SAS största misstag historiskt. Detta driver sjukt stora lounger, höga driftskostnader, höga avgifter till partner för fast-track och andra lounger. Nu har jag ju inte mätt i detalj men min uppfattning är att guldloungen på CPH är dubbelt så stor som de tre senator loungerna på MUC med 35-50% större passagerarunderlag.

Edit: Så sannolikt lätt 300-500 MSEK om året i potentiellt ökad marginal. Såklart med en möjlig minskad intäkt i vissa avseenden.
Man kan misstänka att SAS har räknat på detta och inte bara kör på känsla :)
 
Man kan misstänka att SAS har räknat på detta och inte bara kör på känsla :)
Samtidigt har bolaget varit konkursmässigt två gånger och räddats fem i tolv. Minns inte när LH var i samma läge...

Det är alltid svårt att backa tillbaka en tidigare "förmån".
Jag hävdar att diamant infördes för att återställa "baksmällan" när man halverade kraven för guld och därför sker nu fokuset på att satsa på diamant och låta guld "dö ut". Att dubblera kraven var nog bedömt av marknad/pr som omöjligt. En alternativ lösning hade ju kunnat vara poängtabellerna som lättare kan justeras år för år.
 
Samtidigt har bolaget varit konkursmässigt två gånger och räddats fem i tolv. Minns inte när LH var i samma läge...

Det är alltid svårt att backa tillbaka en tidigare "förmån".
Jag hävdar att diamant infördes för att återställa "baksmällan" när man halverade kraven för guld och därför sker nu fokuset på att satsa på diamant och låta guld "dö ut". Att dubblera kraven var nog bedömt av marknad/pr som omöjligt. En alternativ lösning hade ju kunnat vara poängtabellerna som lättare kan justeras år för år.

Blir ju smidigt då ifall programmen slås ihop att det finns ytterligare en nivå ovan Platinum som vanliga dödliga kan nå.
 
Blir ju smidigt då ifall programmen slås ihop att det finns ytterligare en nivå ovan Platinum som vanliga dödliga kan nå.
Onekligen! Jag tittade igenom deras system och det verkar vara rätt väl genomtänkt, en högst "mätbar" förbättring per nivå och rimliga krav att nå dit.
Kämpade ju som en galning förra året att behålla min senatorstatus och det var en business-tur till asien som räddade hela året pga deras stolliga upplägg :)
 
Blir ju smidigt då ifall programmen slås ihop att det finns ytterligare en nivå ovan Platinum som vanliga dödliga kan nå.
Eftersom SAS nu/snart "ägs" av AF/KLM så hade jag ju snarare hoppats på en full merge och att det står AF/KLM/SAS på planen och att integrationen blir så fullständig som möjligt.
 
Det andra är ju hur "simpelt" det är att bli guld och förmånen att ha guld. Sannolikt ett av SAS största misstag historiskt. Detta driver sjukt stora lounger, höga driftskostnader, höga avgifter till partner för fast-track och andra lounger. Nu har jag ju inte mätt i detalj men min uppfattning är att guldloungen på CPH är dubbelt så stor som de tre senator loungerna på MUC med 35-50% större passagerarunderlag.

Edit: Så sannolikt lätt 300-500 MSEK om året i potentiellt ökad marginal. Såklart med en möjlig minskad intäkt i vissa avseenden.

Ja det där med Guldkort ur ett cornflakes paket har vi alla sett effekten av.

Det sitter ett jättegäng i Guld Loungen och dricker bubbel och GT medans fullt betalande Business Class resenärer får hålla till godo med Norrsken standard.

Som tur är har AF/KLM satt stop för detta så deras Sun City revir försvinner i höst, de är guldkortarna inte glada för.....
 
Samtidigt har bolaget varit konkursmässigt två gånger och räddats fem i tolv. Minns inte när LH var i samma läge...
Jag skulle slå vad att det är för att LH inte dragits med statsägardriven 3-hubs-politik på en kundbas på ynka 20 miljoner invånare i hemmamarknaden, inte för att M&M på nåt sätt skulle vara ekonomiskt vettigare FF program än EB.
Plus att LH i åratal aktivt lagt krokben för SAS med målsättning att köpa upp dem.

EB är troligtvis SAS mest lönsamma del, och flygbolagsdelen mer nåt man gör för syns skull ;)
 
Jag skulle slå vad att det är för att LH inte dragits med statsägardriven 3-hubs-politik på en kundbas på ynka 20 miljoner invånare i hemmamarknaden, inte för att M&M på nåt sätt skulle vara ekonomiskt vettigare FF program än EB.
Plus att LH i åratal aktivt lagt krokben för SAS med målsättning att köpa upp dem.

EB är troligtvis SAS mest lönsamma del, och flygbolagsdelen mer nåt man gör för syns skull ;)
Det är jag också helt övertygad om att det är. Utan Eurobonus hade SAS gått i konkurs för många år sen.
 
Toppen