Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

AFKL är ett bolag. När SAS majoritetsägs kommer de möjligen att integreras lika mycket som KL. Det får vi se. Klart man kan säga att samma i praktiken gäller för LH Group men nu handlar trots allt det konkreta fallet om AFKL.

Det är heller ingen tvekan om att lojalitetsprogrammen ska knytas tätare ihop. Frågan handlar om vilka uttryck det kommer ta. Någon här tog upp Avios där "valutan" är samma men det är flera olika program. Det är ett tänkbart scenario(dvs Eurobonus blir kvar). Det är också tänkbart med en total fusion.

AFKL är ett bolag. När SAS majoritetsägs kommer de möjligen att integreras lika mycket som KL. Det får vi se. Klart man kan säga att samma i praktiken gäller för LH Group men nu handlar trots allt det konkreta fallet om AFKL.

Det är heller ingen tvekan om att lojalitetsprogrammen ska knytas tätare ihop. Frågan handlar om vilka uttryck det kommer ta. Någon här tog upp Avios där "valutan" är samma men det är flera olika program. Det är ett tänkbart scenario(dvs Eurobonus blir kvar). Det är också tänkbart med en total fusion.

Ja vi får se, men jag tänker att väljer man att bli majoritetsägare så har man väl någon tanke med det utöver få en större del av en eventuell framtida aktieutdelning.

Äger BA någon del av de andra aviosmedlemmarna? Jag har verkligen ingen aning.

Så är det såklart men samtidigt måste ju shoppen skötas professionellt. Ibland kan jag tycka att EB programmet är helt galet och kan vara en förklaring till SAS ekonomi och jag minns åtminstone två gånger då KK varit nära och nu är man ägd av en annan. Så hellre ett ”sämre” program men som faktiskt skapar ett hållbart bolag.
SAS dåliga ekonomi senaste åren har snarare med en brutal overhead och personal som haft på tok för bra och dyra förmåner samt för höga löner.

Eurobonus bidrar mig veterligen med "plus" till sas än att vara en belastning.

Det är en utmärkt fråga. Men det rör sig sannolikt om 100-tals miljoner årligen i uteblivna intäkter alt onödigt höga kostnader.
Uteblivna intäkter i form av löjligt billiga EB biljetter i form av undantag för bränsletillägg eller vad man nu vill kalla det.
Med SAS kan jag boka ARN-ORD för 60.000 poäng och 747 sek för ToR i business. Med LH behöver jag pynta ca 135000 poäng och hisnande 1100 euro.
Med 12 kärror, 2 EB platser per flight, 2 flighter om dagen så är det styvt 14000 platser om året (borträknat 20% för lite service och annat).
Nu behöver man ju inte ta 1100 euro, men för varje 1000 lapp i business i långdistans så betyder det ca 0.5-1% högre marginal.
Det andra är ju hur "simpelt" det är att bli guld och förmånen att ha guld. Sannolikt ett av SAS största misstag historiskt. Detta driver sjukt stora lounger, höga driftskostnader, höga avgifter till partner för fast-track och andra lounger. Nu har jag ju inte mätt i detalj men min uppfattning är att guldloungen på CPH är dubbelt så stor som de tre senator loungerna på MUC med 35-50% större passagerarunderlag.

Edit: Så sannolikt lätt 300-500 MSEK om året i potentiellt ökad marginal. Såklart med en möjlig minskad intäkt i vissa avseenden.
Ta bort eurobonus, alla pengar som kommer pga kreditkort, partners som köper poäng, kunder som köper poäng för 20 öre styck (läs FB grupperna om du vill se vad vanliga "Svensson gör). Detta är lätt värt mer än 3-500MSEK.

Att sälja 2 platser ombord extremt rabatterat om det i sig drar in 100-tals miljoner är ändå en bra deal.
Sen låter man dessa personer bränna sina 50k poäng på att uppgradera till Business istället för att låta stolen gå tom.

Samtidigt så är EB systemet vansinnigt "billigt" i form av såväl poäng som avgifter än mig veterligen alla andra bonussystem. Man börjar ju undra varför.

EB är billigt på det sättet, framförallt att det inte är cash copay. Men I gengäld har sas usel tillgång i premium kabiner jämfört med de flesta andra.

Däremot är nog det faktum att de inte har cash copay (jag vägrar kalla det bränsletillägg eftersom de inte har något med bränsle att göra) viktigt för många som flyger på lågmarginalrutter till tex Medelhavet. Men där är inte heller leverans kostnaden så hög för sas.

Edit: Men handen på hjärtat, ett bränsletillägg om 1000 kr per business class flight interkontinentalt. Hur många hade direkt lagt ner och bytt till en annan allians?
Om det hade gett vettig tillgång på platser så hade jag ställt mig upp och applåderar, inte bytt.

SAS dåliga ekonomi senaste åren har snarare med en brutal overhead och personal som haft på tok för bra och dyra förmåner samt för höga löner.

Eurobonus bidrar mig veterligen med "plus" till sas än att vara en belastning.

Ta bort eurobonus, alla pengar som kommer pga kreditkort, partners som köper poäng, kunder som köper poäng för 20 öre styck (läs FB grupperna om du vill se vad vanliga "Svensson gör). Detta är lätt värt mer än 3-500MSEK.

Att sälja 2 platser ombord extremt rabatterat om det i sig drar in 100-tals miljoner är ändå en bra deal.
Sen låter man dessa personer bränna sina 50k poäng på att uppgradera till Business istället för att låta stolen gå tom.

Fast jag sa inte att EuroBonus varken går dåligt eller bidrar till SAS resultat. Jag menar att SAS använder det för ”billigt” och har kunnat tjäna mer pengar på
Det utan att tappa lojalitet.

Eftersom SAS nu/snart "ägs" av AF/KLM så hade jag ju snarare hoppats på en full merge och att det står AF/KLM/SAS på planen och att integrationen blir så fullständig som möjligt.
Air France flyger under sitt varumärke och KLM flyger under sitt och de lär de knappast sluta med. SAS är ett starkt varumärke i Skandinvaien och att slopa det för att ersättas med någon gemensam Air France/KLM/SAS-målning lär knappast hända lika lite som Air France eller KLM slopas som eget varumärke och ersätts med något gememsamt.

Air France-KLM investerade i SAS för bolagets starka ställning och varunärke i Skandinavien, inte för att radera varumärket.

Air France flyger under sitt varumärke och KLM flyger under sitt och de lär de knappast sluta med. SAS är ett starkt varumärke i Skandinvaien och att slopa det för att ersättas med någon gemensam Air France/KLM/SAS-målning lär knappast hända lika lite som Air France eller KLM slopas som eget varumärke och ersätts med något gememsamt.
Precis på samma sätt som Lufthansa group. Swiss har sin profil, Austrian sin o.s.v...

Air France flyger under sitt varumärke och KLM flyger under sitt och de lär de knappast sluta med. SAS är ett starkt varumärke i Skandinvaien och att ersätta det med någon gemensam Air France/KLM/SAS-målning lär knappast hända lika lite som Air France eller KLM slopas som eget varumärke och ersätts med något gememsamt.
Plus att Air France och KLMs flygverksamhet är helt separata operationer inom koncernen. Det är inte så bara att slå ihop dem.

Toppen