Senaste nytt

”Nordisk praxis i gungning, frukost ingår inte i hotellnatt”

Orkar skattemyndigheten med frukostar? När jag tänker efter så troligen ja :)

Varit med om större representationsnota där de manuellt strykit över 1(!) glas vin som av misstag var med på notan. Fantastiskt.

Man får väl hoppas detta innebär en kvalitetshöjning av Scandics frukost.
Åt på Scandic Haymarket vid Hötorget för någon vecka sedan tack vare mitt EBD/True Friend status. Gratis för mig, men definitivt inte värt de 305 kr det hade annars kostat... nu vet jag inte om hotellgästerna betalar ett lägre pris än kunden som går in från gatan. Automatjuice, rå ananas, tråkig vattenmelon, pulveräggröra, billigt bake-off bröd. Ingen tidning vad jag kunde se.... det enda som var bra var omeletten. Men värt 305 kr, aldrig någonsin.
Varför skulle dettta innebära en kvalitetshöjning på frukosten? Kan lova dig att det inte blivit en standardhöjning på Radisson. Bara ett sätt att smyghöja marginalen.

Naivt att tro att detta skulle gynna någon annan än Scandic, möjligen som nån sagt att vi kan se lite mindre trängsel men annars inget. Scandic tjänar inte ett öre på att höja standarden på frukosten och börja ta betalt, de tjänar heller inget med att sänka rumspriser eller liknande.

Bara en fördel om rummen sänks med motsvarande värde (vad det nu är) och att jag sen som Loyal Friend kan köpa 2-for-1.

Nuvarande villkor
Om frukost redan ingick i rumsbokningen är det inte tillåtet att ta med en gäst. Frukostförmånen 2 för 1 kan inte kombineras med andra förmåner och erbjuds i mån av plats på restaurangen.

I takt med att världen blir mer global så är detta en fullt förutsägbar trend. Värdet av hotellfrukosten blir ju väldigt tydligt för många gäster när det läggs som en separat post. Mer värde i att ha status med kedjor förstås (så länge man reser ensam för om man åker med familj så lär man nog får ppunga ut per rum).

Tycker Scandic frukost håller ganska bra kvalite på de olika hotell jag provat, tycker de känns vettigt att de inte alltid ingår.

Naivt att tro att detta skulle gynna någon annan än Scandic, möjligen som nån sagt att vi kan se lite mindre trängsel men annars inget. Scandic tjänar inte ett öre på att höja standarden på frukosten och börja ta betalt, de tjänar heller inget med att sänka rumspriser eller liknande.

Detta är bara en smyghöjning av priset, inget annat. Undrar när de börjar ta betalt för Wifi?

Och varför så viktigt med dessa frukost bufféer?
Jämförde t.ex buffen Hilton Tallinn, där i stort sett allt finns (utom skumpa) med vad vi äter hemmavid, glas juice, the, grov smörgås och lite yoghurt
Ok känns lyxigt någon gång med riktig frukostfrossa men som privatresenär lägga från 250-300kr per person är det inte värt med våra normala frukost vanor.

Så gärna ett hotell rum med minibar/kylskåp samt kaffe maskin. Köper liten yoghurt samt typ 3-kantsmacka och någon frukt vilket räcker.
Dessutom har många hotell liten shop vid receptionen med smörgåsar dricka m.m.

Toppen