Senaste nytt

”Nordisk praxis i gungning, frukost ingår inte i hotellnatt”

Sätt att tjäna pengar, i slutänden. Sätt att aligna med utländska kedjor.

Vanligt utomlands är att tex Corp rates och event rates i princip är samma som publiks rates, förutom att man lägger med frukost. Ett effektivt sätt att ge rabatt som i många fall inte kostar något (tänk tex event rate där det även ingår frukost på själva eventet). Om frukosten ingår i vanliga rates kan man inte göra så.

I teorin sänker man ju rate med motsvarande frukost kostnaden när man ändrar. I praktiken vet vi alla att det inte sker...

Det här är väll egentligen ingen stor deal för affärsresenärer, är väll mer familjer o semester resenärer det här ”drabbar”.

Ska bli intressant att se om Elite tar efter eller kommer behålla frukosten i priset för rummet.

Som alltid så är det gästerna/kunderna som vill det här… ger nog ganska bra resultat på sista raden då jag tvivlar på att rumspriset kommer att sänkas öht.
Tycker det är tråkig utveckling även om man själv sedan länge inte längre direkt går igång på ”hotellfrukost”. Har inte familj själv men känns som att det kommer förta en del av ”hotellupplevelsen” för dem (skönare för en själv dock :)) då jag tror det kommer ta emot att hosta upp ytterligare ett gäng hundralappar(?) per natt. Var alltid en snackis om ”hotellfrukost” när man växte upp.
”Tidigare i år genomförde vi ett pilotförsök på flera av våra hotell, vilket gav oss positiv feedback från gästerna.”

Högre värde för oss med status på Scandic numera. Jag får dessutom mer traktamente i tjänsten.

Med det sagt gillar jag inte denna amerikanska trend! Jag tycker hotellen känns kallare utan allmänna frukosten. Känns så himla tomt på Hilton hotellen i USA numera.

Man får väl hoppas detta innebär en kvalitetshöjning av Scandics frukost.
Åt på Scandic Haymarket vid Hötorget för någon vecka sedan tack vare mitt EBD/True Friend status. Gratis för mig, men definitivt inte värt de 305 kr det hade annars kostat... nu vet jag inte om hotellgästerna betalar ett lägre pris än kunden som går in från gatan. Automatjuice, rå ananas, tråkig vattenmelon, pulveräggröra, billigt bake-off bröd. Ingen tidning vad jag kunde se.... det enda som var bra var omeletten. Men värt 305 kr, aldrig någonsin.

Toppen