Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Jag säger inte emot. Eurobonus är stort här i Norden men litet i jämförelse med Flying Blue.

Vi kan jämföra med LHs övetagande av ITA där man låter deras bonusprogram Volare vara kvar i alla fall nu, men erbjuder samtidigt väldigt förmånligt kunderna att gå över till M&M.

Det går väl samma öde till mötes som MilleMiglia som fortfarande finns kvar i någon slags dödsryckning.

Hur länge tror ni huvudkontoret kommer vara kvar i Sverige för SAS eller tror ni man börjar monterar ner steg för steg och flyttar in i koncernen för AirFrance och KLM?
Hur fungerar det i dag för KLM och AirFrance? Hur mycket har det i respektive land, någon som vet
Rimligen ska huvudkontor/stödfunktioner i SAS bantas något om de går in i samma koncern och kan dela på en del funktioner. Men nu pratar vi gissningsvis mer om "bantas" än att flytta hela huvudkontors-rasket till Köpenhamn (som har ett högre kostnadsläge än Stockholm), när den nye största ägaren rimligen har som fokus att driva ett lönsamt flygbolag snarare än att bedriva sysselsättningspolitisk verksamhet i Köpenhamn, som är fokus för danska statens ägande?

Men för oss resenärer spelar det ju inte så stor roll i sig var företagsledningen sitter, utan mer hur ruttnättverk, prissättning, bonusprogram m.m. ser ut. :) Rimligen är det ett SAS med dagens strategi som AF-KLM köper, d.v.s. ett SAS där CPH numera officiellt är "huvudhub" och ARN & OSL är "sekundärhubbar". Å andra sidan kvarstår faktum att SAS har fyra gånger så stora intäkter från Norge+Sverige än från Danmark. Så om SAS ska nå och behålla lönsamhet inom ramen för dagens upplägg på bolaget är de beroende av att behålla sin ställning i Norge och Sverige.

Nu borde rimligen integrationen i det transatlantiska JV:t bli av rätt snart. Bra för SAS men inte nödvändigtvis bra för priserna på transatlantiska biljetter med SAS? Man kan också lägga märke till att AF-KLM och Etihad totalt bröt sina relationer i våras, utan någon närmare förklaring. Så jag gissar att partnerskapet med Etihad sitter löst?

Jag måste dock säga att jag är lite förvånad att det här gick så pass fort. Jag trodde att AF-KLM ville vänta längre och se att det verkligen gick att få SAS lönsamt innan de gick upp i ägarandel och de "committade" mer kapital. Nu får jag väl se hur de hanterar de som ligger på 6/10 år till LTG, för det är väl bara dit jag har hunnit innan det blir byte av bonusprogram.

Last edited:
Undrar hur de kommer lösa övergången från EuroBonus till FlyingBlue?

Jag har 8/10 år mot LTG nu med brytdatum den 31/7/2025, dvs kommer ha 9/10 år den 31/7/2026. Dags att planera in en status run för augusti-september 2026 för att säkra 10/10 och LTG innan övergången till Flying Blue?

Är även Flying Blue Platinum så min förhoppning är att EuroBonus LTG ska ge ett par år tillgodoräknade mot Flying Blue Platinum for Life.

Rimligen ska huvudkontor/stödfunktioner i SAS bantas något om de går in i samma koncern och kan dela på en del funktioner. Men nu pratar vi gissningsvis mer om "bantas" än att flytta hela huvudkontors-rasket till Köpenhamn (som har ett högre kostnadsläge än Stockholm), när den nye största ägaren rimligen har som fokus att driva ett lönsamt flygbolag snarare än att bedriva sysselsättningspolitisk verksamhet i Köpenhamn, som är fokus för danska statens ägande?

Men för oss resenärer spelar det ju inte så stor roll i sig var företagsledningen sitter, utan mer hur ruttnättverk, prissättning, bonusprogram m.m. ser ut. :) Rimligen är det ett SAS med dagens strategi som AF-KLM köper, d.v.s. ett SAS där CPH numera officiellt är "huvudhub" och ARN & OSL är "sekundärhubbar". Å andra sidan kvarstår faktum att SAS har fyra gånger så stora intäkter från Norge+Sverige än från Danmark. Så om SAS ska nå och behålla lönsamhet inom ramen för dagens upplägg på bolaget är de beroende av att behålla sin ställning i Norge och Sverige.

Nu borde rimligen integrationen i det transatlantiska JV:t bli av rätt snart. Bra för SAS men inte nödvändigtvis bra för priserna på transatlantiska biljetter med SAS? Man kan också lägga märke till att AF-KLM och Etihad totalt bröt sina relationer i våras, utan någon närmare förklaring. Så jag gissar att partnerskapet med Etihad sitter löst?

Jag måste dock säga att jag är lite förvånad att det här gick så pass fort. Jag trodde att AF-KLM ville vänta längre och se att det verkligen gick att få SAS lönsamt innan de gick upp i ägarandel innan de "committade" mer kapital. Nu får jag väl se hur de hanterar de som ligger på 6/10 år till LTG, för det är väl bara dit jag har hunnit innan det blir byte av bonusprogram.
Är helt ening om vad HK ligger inte är intresant för oss som resenärer, men tror det kan ha ett symbolvärde, tror många upplever att SAS är Svensk/nordiskt fortfarnade bolag Så var bara en ren nyfiken och teoretisk fråga.

Är mer inne som gällande vad händer med bonusprogram och ruttnätverk och priser är de intresanta vad som händer framöver.

Om det inte blir en total övergång till FB, vad tror ni om en modell liknande AY/BA/QR/...?
Dvs EB-programmet behålls på ytan men det likriktas med FB och lojalitetsvalutan kan växlas fritt mellan EB och FB?

Total övergång, onödiga kostnader.
Tror inte heller det blir så långsiktigt men det kan mycket väl bli det under en övergångsperiod på några år.

Med tanke på hur krångligt de verkar ha med IT så är det nog inte gjort i en handvändning att flytta partners. Och partners som amex och mastercard är nog rätt viktiga i norden - skulle inte förvåna mig om majoriteten av poängen dras in den vägen.

Är helt ening om vad HK ligger inte är intresant för oss som resenärer, men tror det kan ha ett symbolvärde, tror många upplever att SAS är Svensk/nordiskt fortfarnade bolag Så var bara en ren nyfiken och teoretisk fråga.
Det rimliga vore ur det perspektivet antingen Köpenhamn eller hos afklm. Knappast Sverige.

Ben Smith säger att bonusprogrammen ska slås ihop. Vore bra om någon snabbt kunde gå ut och klargöra vilka regler som gäller för den som jagar LTG så man vet vad det är man har att förhålla sig till.

Ben Smith säger att bonusprogrammen ska slås ihop. Vore bra om någon snabbt kunde gå ut och klargöra vilka regler som gäller för den som jagar LTG så man vet vad det är man har att förhålla sig till.

Lugn och fin nu det står "AF/KLM intends to increase its stake in SAS", inget är klart än - det ska godkännas etc. Visst det kan gå snabbt - men innan affären är klar kan man inte gå ut med någon info.

Lugn och fin nu det står "AF/KLM intends to increase its stake in SAS", inget är klart än - det ska godkännas etc. Visst det kan gå snabbt - men innan affären är klar kan man inte gå ut med någon info.
...och sen ska man komma ihåg att man avser att bli majoritetsägare, inte ensam ägare. Danskarna kommer att behöva säga sitt, och en total integration går tvärt emot deras ambition att behålla kontroll.

Toppen