SAS har lagt stor beställning på Embraer, vilket utgör typ 35% av KLM's flygflotta. Cityhopper kanske inte är långt bortaintuition skrev:Cityhopper Nordic snartttt!AF/KLM avser att förvärva alla aktier från Castlelake och Lind Invest.Synergier samt öka på skandinaviska marknaden är målet.Klicka för att utvidga...
Ångest, jag vill hoppas att det inte är så. Jag skulle isf vara på 9/10 år för LTG.Cristoffer Cedergren skrev:Air France-KLM vill bli majoritetsägare i SASAir France-KLM vill bli majoritetsägare i SAS, skriver företaget i ett pressmeddelande på fredagen.www.svt.seJag skulle nog satsa på att det blir Flying Blue redan från 1 jan 2027.Klicka för att utvidga...
Flying Blue har historiskt hanterat förändringar bra, så jag tror inte att du behöver oroa dig!FilipJ skrev:Ångest, jag vill hoppas att det inte är så. Jag skulle isf vara på 9/10 år för LTG.Klicka för att utvidga...
Stryparn skrev:SAS har lagt stor beställning på Embraer, vilket utgör typ 35% av KLM's flygflotta. Cityhopper kanske inte är långt bortaKlicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Flying Blue har historiskt hanterat förändringar bra, så jag tror inte att du behöver oroa dig!Chefen för programmet är dessutom gammal poängjägare...Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Det som talar emot är ju att EB har många partners som skapar värde bara för oss nordbor och dessa kan inte flyttas över till FB, och då tappar man mycke värde. Jämför med LH M&M som inte alls har några partners för oss skandinaver, inte ens ett kreditkort. Gör det ointressant. Detta vet SAS och AFKLM. Men ska man skapa synergier så är en övergång till FB en sak att spara pengar på.Klicka för att utvidga...
Jag säger inte emot. Eurobonus är stort här i Norden men litet i jämförelse med Flying Blue.folo skrev:Jag ser det precis tvärt om.Det borde inte vara några problem att flytta över de flesta existerande partnerskapen till FB. Man har nog investerat en hel del i sälj/marknadsföring för att få till alla partnerskap så det är inget man slänger i sopen utan analys. Är partnerskapen lönsamma kanske man t.o.m. väljer att börja bygga partners i Frankrike, Nederländerna m.m.Tror inte man kan jämföra EB/FB med M&M. Utan att ha några som helst belägg skulle det inte förvåna mig om det är 5-10x fler aktiva EB-medlemmar än M&M-medlemmar i skandinavien.Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Jag säger inte emot. Eurobonus är stort här i Norden men litet i jämförelse med Flying Blue.Vi kan jämföra med LHs övetagande av ITA där man låter deras bonusprogram Volare vara kvar i alla fall nu, men erbjuder samtidigt väldigt förmånligt kunderna att gå över till M&M.Klicka för att utvidga...
Rimligen ska huvudkontor/stödfunktioner i SAS bantas något om de går in i samma koncern och kan dela på en del funktioner. Men nu pratar vi gissningsvis mer om "bantas" än att flytta hela huvudkontors-rasket till Köpenhamn (som har ett högre kostnadsläge än Stockholm), när den nye största ägaren rimligen har som fokus att driva ett lönsamt flygbolag snarare än att bedriva sysselsättningspolitisk verksamhet i Köpenhamn, som är fokus för danska statens ägande?fred80 skrev:Hur länge tror ni huvudkontoret kommer vara kvar i Sverige för SAS eller tror ni man börjar monterar ner steg för steg och flyttar in i koncernen för AirFrance och KLM?Hur fungerar det i dag för KLM och AirFrance? Hur mycket har det i respektive land, någon som vetKlicka för att utvidga...
Är helt ening om vad HK ligger inte är intresant för oss som resenärer, men tror det kan ha ett symbolvärde, tror många upplever att SAS är Svensk/nordiskt fortfarnade bolag Så var bara en ren nyfiken och teoretisk fråga.Tomas E skrev:Rimligen ska huvudkontor/stödfunktioner i SAS bantas något om de går in i samma koncern och kan dela på en del funktioner. Men nu pratar vi gissningsvis mer om "bantas" än att flytta hela huvudkontors-rasket till Köpenhamn (som har ett högre kostnadsläge än Stockholm), när den nye största ägaren rimligen har som fokus att driva ett lönsamt flygbolag snarare än att bedriva sysselsättningspolitisk verksamhet i Köpenhamn, som är fokus för danska statens ägande?Men för oss resenärer spelar det ju inte så stor roll i sig var företagsledningen sitter, utan mer hur ruttnättverk, prissättning, bonusprogram m.m. ser ut.Rimligen är det ett SAS med dagens strategi som AF-KLM köper, d.v.s. ett SAS där CPH numera officiellt är "huvudhub" och ARN & OSL är "sekundärhubbar". Å andra sidan kvarstår faktum att SAS har fyra gånger så stora intäkter från Norge+Sverige än från Danmark. Så om SAS ska nå och behålla lönsamhet inom ramen för dagens upplägg på bolaget är de beroende av att behålla sin ställning i Norge och Sverige.Nu borde rimligen integrationen i det transatlantiska JV:t bli av rätt snart. Bra för SAS men inte nödvändigtvis bra för priserna på transatlantiska biljetter med SAS? Man kan också lägga märke till att AF-KLM och Etihad totalt bröt sina relationer i våras, utan någon närmare förklaring. Så jag gissar att partnerskapet med Etihad sitter löst?Jag måste dock säga att jag är lite förvånad att det här gick så pass fort. Jag trodde att AF-KLM ville vänta längre och se att det verkligen gick att få SAS lönsamt innan de gick upp i ägarandel innan de "committade" mer kapital. Nu får jag väl se hur de hanterar de som ligger på 6/10 år till LTG, för det är väl bara dit jag har hunnit innan det blir byte av bonusprogram.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:Om det inte blir en total övergång till FB, vad tror ni om en modell liknande AY/BA/QR/...?Dvs EB-programmet behålls på ytan men det likriktas med FB och lojalitetsvalutan kan växlas fritt mellan EB och FB?Klicka för att utvidga...
Tror inte heller det blir så långsiktigt men det kan mycket väl bli det under en övergångsperiod på några år.Flyer722 skrev:Total övergång, onödiga kostnader.Klicka för att utvidga...
Det rimliga vore ur det perspektivet antingen Köpenhamn eller hos afklm. Knappast Sverige.fred80 skrev:Är helt ening om vad HK ligger inte är intresant för oss som resenärer, men tror det kan ha ett symbolvärde, tror många upplever att SAS är Svensk/nordiskt fortfarnade bolag Så var bara en ren nyfiken och teoretisk fråga.Klicka för att utvidga...
Stockholm1 skrev:Ben Smith säger att bonusprogrammen ska slås ihop. Vore bra om någon snabbt kunde gå ut och klargöra vilka regler som gäller för den som jagar LTG så man vet vad det är man har att förhålla sig till.Klicka för att utvidga...
...och sen ska man komma ihåg att man avser att bli majoritetsägare, inte ensam ägare. Danskarna kommer att behöva säga sitt, och en total integration går tvärt emot deras ambition att behålla kontroll.Doctor-X skrev:Lugn och fin nu det står "AF/KLM intends to increase its stake in SAS", inget är klart än - det ska godkännas etc. Visst det kan gå snabbt - men innan affären är klar kan man inte gå ut med någon info.Klicka för att utvidga...
... och om man då bara utgår från motsatsen till vad som sägs vet man mer eller mindre exakt vad som kommer att hända. Toppen!Emil123 skrev:Ingen panik, det kommer tids nog en utförlig intervju med Aron som redogör hur det kommer bli.Klicka för att utvidga...