Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

På hubbarna (men ej outstations) går det bra att droppa bagage till en SAS-flygning kvällen innan. Senast provat på ARN av mitt ressällskap för två månader sedan, då vi hade en avgång 07:05. Har aldrig hört att de gör ett undantag för någon viss period på året, och förra sommaren använde jag mig av möjligheten på CPH just några dagar efter midsommar.
Jo vi har gjort så iaf 2 ggr tidigare. Men det var 2-3 år sen..

Det flyttar onekligen ansvaret för själva köerna.

Däremot ursäktar det inte kommentarer från SAS personal av typen "ni borde kanske varit här 3-4 timmar innan". Förståeligt att de inte kan lösa problemet från deras sida, men lite bättre bemötande kan man kosta på sig.
Det finns väl också en liten chans att hela artikeln är något vinklad utifrån familjens perspektiv? Nu säger jag inte att allt är lögn i den men hela syftet med att "grina ut i kvällspressen" är väl oftast att få någon annan att ta ansvar för den situation man hamnat i? Då är det ju i sakens natur att framställa allt så negativt man kan.

Det finns väl också en liten chans att hela artikeln är något vinklad utifrån familjens perspektiv? Nu säger jag inte att allt är lögn i den men hela syftet med att "grina ut i kvällspressen" är väl oftast att få någon annan att ta ansvar för den situation man hamnat i? Då är det ju i sakens natur att framställa allt så negativt man kan.
Kön var troligtvis inte 1-1,5km lång som de skrev.
De var troligtvis inte där 3h innan heller vid 3 på morgonen, annars skulle man nog läsa om betydligt fler som missat sina flighter.

Om nu SAS inte gjorde något för att prioritera de med tidiga avgångar ligger det helt klart på sas. Men kan ju även varit så att de inte tog till sig info om att folk prioriterade och då hamnar de ju ännu längre bak i kön om de som kom 2-3h innan gick före.

Nästa familj att grina ut..

Mycket tråkigt förstås, men hon insåg något viktigt.

En stark rekommendation är att inte boka via tredjepart. Detta är ju en direkt följd av att Travellink inte kunde fullgöra sin tjänst, säger hon.

Ryanair skriver på sin hemsida att man har som ”princip att inte överboka sina flyg”. I en kommentar till Expressen skriver bolaget att det aktuella flyget inte var överbokat, men fick ombokas till ett mindre flyg. ”Som ett resultat av detta kunde två passagerare inte resa med denna flygning och fick möjlighet att bli ombokade till nästa tillgängliga flygning”.

Ryan har väl bara 737-800, men kanske skiljer sig antal flygstolar mellan olika individer i flottan?

Lite märkligt av ett flygbolag som är ökänt för sin kostnadseffektivitet och att mjölka en på så mycket pengar som bara är möjligt samt åt andra hållet kompensera en med absolut ingenting låter ett flyg gå iväg med 2 tomma platser.

Rent ekonomiskt hade det varit bättre att låta dom flyga och neka 2 andra personer incheckning!!

Att man bokat via Travellink kan bero på att man både bokat flyg och hotell i samma bokning. "står inte i texten men kan vara så"

Ryanair skriver på sin hemsida att man har som ”princip att inte överboka sina flyg”. I en kommentar till Expressen skriver bolaget att det aktuella flyget inte var överbokat, men fick ombokas till ett mindre flyg. ”Som ett resultat av detta kunde två passagerare inte resa med denna flygning och fick möjlighet att bli ombokade till nästa tillgängliga flygning”.

Ryan har väl bara 737-800, men kanske skiljer sig antal flygstolar mellan olika individer i flottan?
Har väl en del 737 Max i flottan och en ganska mycket wet lease.

Hjälp till här, något stämmer inte när jag kollar. Ryan hade två avgångar i måndags 30/6 från ARN till GDN.

FR4617 flögs av en vanlig 737-800, vilket den nästan alltid gör.
FR4679 flögs också med 737-800 som vanligt.

Ryans gamla 737-800 finns bara i en version med 189 stolar.
Ryans nya 737 MAX har 197 stolar.
Lauda ägs av Ryan och har A320 med 180 stolar (men dessa har bas på VIE).

Ingenstans att Ryan inte överbokat utan drar en rövare i tidningen!

Toppen