Ja, det är köer till checkin/bagdrop - jag har varit tvungen att stå i dessa köer tidigt på morgonen under charter/semestersäsongen nån enstaka gång (långt innan covid) och det handlar om ovana resenärer som ofta har väldigt mycket bagage vilket gör att allt tar oerhört lång tid. Sen borde SAS ändå känna till läget mycket väl och därmed kunna bemanna upp och planera därefter...kan man tycka.Av artikeln att döma har de som missade flyget köat till manuell checkin eller bagdrop? Är det den som varit kraftigt underdimensionerad eller underbemannad tidigt på morgonen (just den dagen?), i kombination med att en betydligt högre procent använder den manuella varianten just den här tiden på året p.g.a. fler ovana resenärer? Jag har faktiskt aldrig sett en situation där det behövs ens i närheten av 2 h före flyget för att hantera bag drop via automat hos SAS, men kan jag välja reser jag oftare sent på dagen än väldigt tidigt.
Egentligen borde Svedavia rekommendera folk att komma en halvtimme innan avgång. Då hinner de absolut inte checka in väskorna vilket gör att onödiga köer och trängsel minskar rejält längre in i systemet...På swedavias hemsida kan man också söka på rekommenderad tid. Vet inte vad det var i det här fallet, men när jag kollat har det alltid varit två timmar innan avgång för resor inom Europa (eller kanske ska säga Schengen). Där skriver swedavia dessutom;
Du kommer aldrig att få en rekommenderad tid före din incheckning har öppnat. Att komma tidigare än så är inte lönsamt eftersom du inte kommer kunna komma vidare i processen. Det bidrar till att skapa onödiga köer och trängsel på flygplatsen.
Exakt det jag inte tycker framgår i artikeln. De har ju alltid någon vid ingången diskarna. Vist om man är ovan så kanske man inte tänker som jag skulle ha gjort o börjar fråga och komma alternativ. Eller är det bara vi som ”aktiva” vid händelser, är man ovan så litet man blankt på allt som står o sägs?Det är inte ovanligt att SAS på Arlanda har personal som går omkring i kön och ropar upp vissa flyg, typ "London kl. 07.45" eller "någon vars flyg går inom en timme" och låter de gå före. Om det var så vid detta tillfälle är okänt. Jag förstår att den som inte är resvan inte vet hur det funkar men såvitt framgår av artikeln har de inte ens frågat om att få hjälp när avgångstiden börjar närma sig.
Den här artikeln har en uppdatering nu:![]()
Långa köer på Arlanda – Anette, 66, missade flyget till Cypern
3 timmar innan flyget till Cypern skulle lyfta var Anette och familjen på plats på Arlanda. I två timmar köade de till SAS bagageinlämning. – När vi kom framwww.aftonbladet.se
Ska dra iväg på tisdag med kärran 0625 til cph o sen vidare. Frågan om mans ka checka in bagaget dan innan.. eller på morgonen bara gå förbi allt till manuell inchecking business/gold.
På hubbarna (men ej outstations) går det bra att droppa bagage till en SAS-flygning kvällen innan. Senast provat på ARN av mitt ressällskap för två månader sedan, då vi hade en avgång 07:05. Har aldrig hört att de gör ett undantag för någon viss period på året, och förra sommaren använde jag mig av möjligheten på CPH just några dagar efter midsommar.Har en morgonflight till CPH kl 6. Är det någon som har erfarenhet av att droppa bagaget på Arlanda kvällen innan?
Det flyttar onekligen ansvaret för själva köerna.Den här artikeln har en uppdatering nu:
”Enligt SAS berodde köerna på ett tillfälligt stopp på bagagebanden vilket ligger under Swedavias ansvar.”
Flyg från GOT så är du redan incheckad slipper sånt.Alla vet att under högsäsong är SAS incheckning på ARN ett kaos. Borde gå att lösa med bättre organisation. Ett insläpp med person som sorterar folk i en kö för prio, en kö för +2h, en kö för "problem" och en för express under 2h.