Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Kommer ju alltid tillbaka till att det är bra att SAS ändå finns kvar. De valde ju inte direkt att byta.

Exakt så. En del verkar tro att oförändrat status quo var ett alternativ. Så var det inte. Alternativen var konkurs, eller förändring.

Det som är mest irriterande för min del är ju deras kommunikation att de skulle ha lika många awards som alla andra, första klass skulle inte vara några problem att boka, generellt inga skillnader [...] Hade de bara varit ärliga istället så hade iaf jag inte varit lika förbannad.

Återigen, håller till 100% med.

SAS. Men det spelar ingen roll.
När de var i Star Alliance så fanns det fler platser. Nu färre.
De valde att byta till SkyTeam. Då har de gått med på detta. Svårare än så är det inte. Skyteam för oss som SAS medlemmar har tyvärr inte blivit bra. Än så länge
Så det är SAS fel att andra flygbolag inte släpper mer awards åt EB-medlemmar? ;) Jag tror problematiken i förhandlingarna är svårare än så, delvis för att SAS awardtabell är jämförbart förmånlig.
Och SAS valde inte att byta till SkyTeam, utan de valde att bli uppköpta av AFKLM under en pågående Chapter11-process för rekonstruering för att undvika konkurs. Och jag tror inte det var på bordet att bli kvar i *A efter det. Men visst, det är SAS fel att bolagets ekonomi sköttes så dåligt under/pga *A att man behövde gå in för en rekonstruering. Och vi alla vet väl att det var Lufthansas fel att det blev så :D

Ta mig inte fel, jag tycker också att kommunikationen kring vad vi skall förvänta oss är väldigt vilseledande, men jag föredrar absolut ett existerande SAS/EB över ett icke-existerande sådant, med påföljande LCC:ande av den skandinaviska marknaden under Norwegian, Ryan, LH/EW och andra.
Jag hoppas att när integrationen till Skyteam är komplett, dvs de 18-24 månader som sades vara normala tidsspannet, så kommer SAS in på mera JV, och kanske närmare samarbeten med sina syskon. Och det kan kräva att man höjer awardpriset, inför dynamiska priser eller längre fram smälter in i FlyingBlue. Så får det vara då.

Kommer ju alltid tillbaka till att det är bra att SAS ändå finns kvar. De valde ju inte direkt att byta.

Det som är mest irriterande för min del är ju deras kommunikation att de skulle ha lika många awards som alla andra, första klass skulle inte vara några problem att boka, generellt inga skillnader som att blandade klasser skulle funka osv. Alla ”temporära” saker som är kvar efter 1 år som att man ex måste dela upp bokningar och att det inte går att boka awards inom 72h. Hade de bara varit ärliga istället så hade iaf jag inte varit lika förbannad.
Håller med dig till 100%. Inget har visat sig vara sant. Hoppas de har en town-hall för oss Diamonds nu snart igen....

Så det är SAS fel att andra flygbolag inte släpper mer awards åt EB-medlemmar? ;) Jag tror problematiken i förhandlingarna är svårare än så, delvis för att SAS awardtabell är jämförbart förmånlig.
Exakt, det är nog inte jättelätt att peka ut vems fel det är utan det finns antagligen flertalet faktorer till att läget är som det är.

Visst kan det handla om att SAS inte vill betala det pris andra bolag önskar för bonusplatserna. Det kan också handla om att det inom Eurobonus är för enkelt att dra in stora summor poäng - titta bara på hur platserna bokats upp av hungriga nordbor när väl platser släppts (SQ under *A-tiden, AF/KLM under första veckorna i SkyTeam och vid ett senare släpp, VN innan 2x-priset tillämpades online för att dra några exempel) - vilket kanske kan skrämma andra bolag.

Instämmer dock i att även jag irriterar mig enormt på SAS kommunikation.

Än så länge erbjuder SAS ett nog bra bonusprogram för att jag ska se värde i att fortsätta och så länge nog många resonerar på det sättet tjänar SAS pengar på oss. Har dock fått anpassat mitt resemönster till att nästan enbart nyttja FlyPremium på SAS-flighter, till skillnad från *A-tiden då jag nästan uteslutande flög med partnerbolag. Dock fått till en SkyTeam-bokning till MRU i business över jul/nyår vilket inte är helt fy skam.

Kommunikationen var väl något i stil med "Skyteam diskriminerar inte, alla bolag får tillgång till samma awards". Det behöver ju inte alls vara inkorrekt. SAS kanske absolut får tillgång till samma awards som de andra bolagen, men själva väljer att inte göra dem tillgängliga för sina medlemmar. Är det så,s å är ju faktiskt den kommunikationen man gick ut med korrekt.

Är det så att de är för dyra för dem och de därför stryper, så är kanske det rimliga att radikalt höja priserna på partner awards. Det har ju blivit väldigt mycket lättare att jäna in väldigt mycket mer poäng de senare åren, vilket bygger gigantiska poängskulder. Och även om vissa uppåtjusteringar har gjorts, så har def defintivt inte höjts lika mycket som injäningen ökat. Problemet är väl att man lovade att inte höja priserna i samband med övergången -- men förr eller senare kommer vi till punkten att det inte längre räknas som "i samband med övergången"...

Kommunikationen var väl något i stil med "Skyteam diskriminerar inte, alla bolag får tillgång till samma awards". Det behöver ju inte alls vara inkorrekt. SAS kanske absolut får tillgång till samma awards som de andra bolagen, men själva väljer att inte göra dem tillgängliga för sina medlemmar. Är det så,s å är ju faktiskt den kommunikationen man gick ut med korrekt.

Är det så att de är för dyra för dem och de därför stryper, så är kanske det rimliga att radikalt höja priserna på partner awards. Det har ju blivit väldigt mycket lättare att jäna in väldigt mycket mer poäng de senare åren, vilket bygger gigantiska poängskulder. Och även om vissa uppåtjusteringar har gjorts, så har def defintivt inte höjts lika mycket som injäningen ökat. Problemet är väl att man lovade att inte höja priserna i samband med övergången -- men förr eller senare kommer vi till punkten att det inte längre räknas som "i samband med övergången"...
Nu kanske jag minns fel, men tror inte det, Aron på SAS som gjorde uttalandet gällande tillgängligheten menade väl på att man skulle kontakta honom om man fann diskrepens för det skulle i stort inte finnas. Så det var tillgänglighet ut till "kund" som avsågs.

Hur lång tid brukar det ta att biljettera?
Gjorde en ändring på en tidigare bekräftad och biljetterad bonusresa igår men fortfarande inte fått ”electronic ticket itinerary” eller dragits några pengar. I appen är det dock uppdaterat, så frågan är hur länge man ska vänta med att höra av sig till SAS?

Hur lång tid brukar det ta att biljettera?
Gjorde en ändring på en tidigare bekräftad och biljetterad bonusresa igår men fortfarande inte fått ”electronic ticket itinerary” eller dragits några pengar. I appen är det dock uppdaterat, så frågan är hur länge man ska vänta med att höra av sig till SAS?
Ibland går det på en timme, ibland 2-3 arbetsdagar. Vanligtvis samma arbetsdag eller dagen efter.

Toppen