Men det är ju inte kontanter, så det är ju SEB korts definiering av posterna som är märklig, inte att de ger poäng.Trist men inte oväntat. Egentligen är jag mest överraskad över hur länge det gavs poäng på saker som sågs som kontanter.
Men det är ju inte kontanter, så det är ju SEB korts definiering av posterna som är märklig, inte att de ger poäng.Trist men inte oväntat. Egentligen är jag mest överraskad över hur länge det gavs poäng på saker som sågs som kontanter.
Det står klart och tydligt i villkoren att de likställer dem med kontanter.Men det är ju inte kontanter, så det är ju SEB korts definiering av posterna som är märklig, inte att de ger poäng.
Betalning med kort på t.ex. bank-, post- och
växlingskontor eller via andra tjänster för överföring av
medel till annan mottagare än den där betalningen
utförs och därmed jämförliga transaktioner anses som
kontantuttag. Detta gäller även om kortinnehavaren
inte erhåller kontanter. Exempel härpå är betalning av
postförskott och köp av resevaluta samt köp av andra
medel som kan användas för betalning
Ja, att de gör den definitionen är ju helt klart. Men det är ju inte kontanter, så definitionen är lite märklig.Det står klart och tydligt i villkoren att de likställer dem med kontanter.
Betalo tex faller glasklart under "tjänster för överföring av medel till annan mottagare".
Så att transaktionen ska ses som kontantuttag under de villkor som gäller har varit tydligt länge.
Det som är tråkigt är att kontant transaktioner inte längre verkar ge poäng alls.
Bekräftat enligt utskick nu.Eventuellt slut på användning av SAS MC med Betalo
Trist på ett sätt. Samtidigt gissar jag att SEB irriterade sig på att Betalo alltid skickade ut mejl kring dubbelpoäng-helger, för att öka de egna intäkterna. Lite självförvållat. De var för giriga.Bekräftat enligt utskick nu.
Kära kund,
SEB har nu bekräftat att betalningar via tjänster som vår inte längre är poänggrundande med SAS EuroBonus Mastercard – detta gäller från och med den 1 juni 2025.
Vi har fortsatt dialog med SEB, men vill tydligt klargöra att beslutet gäller, och att försök att kringgå det strider mot deras beslut.
American Express-kort påverkas inte och ger fortsatt poäng på samtliga köp.
Vänliga hälsningar,
Betalo
Någon som vet hur många poäng per krona Platinum med Points Plus ger hos Betalo?
Glad jag klippte det där kortet för många år sen, dom är inte speciellt kundbemötande på SEB kort och många ärenden jag hade med dom under många år var bra mer jobb än värde. Och alla regler och tilltäppande av sånt som gör att kortet skall vara någorlunda förmånligt har med åren försvunnit helt. Ser nu att dom täppte till ett av dom sista hålen.Bekräftat enligt utskick nu.
Kära kund,
SEB har nu bekräftat att betalningar via tjänster som vår inte längre är poänggrundande med SAS EuroBonus Mastercard – detta gäller från och med den 1 juni 2025.
Vi har fortsatt dialog med SEB, men vill tydligt klargöra att beslutet gäller, och att försök att kringgå det strider mot deras beslut.
American Express-kort påverkas inte och ger fortsatt poäng på samtliga köp.
Vänliga hälsningar,
Betalo
Jag skulle säga att även exempelvis PayPal, iZettle, Klarna etc faller inom den kategorin (eftersom man skickar pengarna dit först som sedan förmedlas vidare precis som med Betalo även om det kan röra sig om en kortterminal). Men kortet blir ju tämligen värdelöst om det som gäller är ”tjäna 15p/100kr på butiker som inte har betalsystem från xyz”. Klarna vet jag har klassats som kontantuttag på vissa ställen tidigare men så länge man fick poäng spelade det ju mindre roll. Det är gissningsvis därför som SEB väljer ut enskilda aktörer där de ser stora betalströmmar.Så att transaktionen ska ses som kontantuttag under de villkor som gäller har varit tydligt länge.