Senaste nytt

SAS Business, är inte maten för dålig?

En besparing som jag inte lagt märke till tidigare är att man numera bara får 2 gafflar och 2 knivar levererade i servetten. Sparar förmodlingen in på vikten?

IMG_8247.jpg
 
Tog en för laget och beställde en premium meal i SAS Go på SK903. Kostar 299 och då får man välja mellan kött, fisk, kyckling eller vegetarisk. Ingår även två valfria drycker, samt en påse nötter innan maten.

Brickan är densamma som man får i SAS Plus, även här saknas efterrätten trots att man utlovar en trerätters måltid. Chokladbit är inte en efterrätt enligt mig.

När det kommer till varmrätten så är det exakt samma som serveras i business class med undantag att man har lagt den i en aluminiumbytta. Biff med grönkål, gula morötter, tomatsås och krossad potatis. Väldigt gott.

Är det värt 299kr när man redan får varm mat och en öl/vin i ekonomiklass? Kanske inte, men kul att ha testat det en gång i alla fall.

Visa bifogad bild 164979

Var på samma flyg men flög business och kan intyga att min mat såg ut exakt så där.

Det var bleh. Sambon föreställde laxen, jäkligt torr.

I övrigt var det bra. God dessert, god förrätt, god laxmacka innan landning. Och bra service!
 
Jag har skummat på den här tråden ett tag och tänkt; "Men jag har varit supernöjd alla gånger jag åker SAS". Sitter i skrivande stund på SK984 (13:e Juni) och åkte med SK983 den 4:e Juni (CPH-HND-CPH). Jag kan bara hålla med TS om att maten definitivt inte levde upp till tillfredställelse.

På vägen ut var förvisso deras halstrade lax bra, men det var en halstrad kallrök lax(?!). Huvudrätten av braised short ribs var torr och tråkig. På vägen hem skulle det serveras en "Wagyu pastrami" som såg ut som den billigaste charkskinkan man kan tänka sig. Kycklingen till huvudrätt var väl okej.

Jag minns när jag flög EWR-ARN och de kom ut med en vagn med dry ice som puffade på fint och serverade en med-rare oxfilé som jag absolut hade 0 klagomål på. Till förätt var det klassiska löjrom-burken. Det var tider.

Det känns som att SAS faktiskt inte bara har tagit ett utan tre steg tillbaka i sin måltidservice i BIZ.

Nu har vi i brist på rad 1 valt rad 9 (bulkhead) och det känns direkt att serveringen är skev. De serverar dryck. Sedan kommer maten varav några rätter har varit slut. Ungefär 3 minuter efter maten kommer ut så kommer de med vinflaskorna och frågar om man vill ha påfyllning. Uppenbart fick rad 1 servering av dryck för 15 mintuter sedan och behöver nu påtår. Varpå vi sitter och knapptt fått servering.

Samma sak på vägen ut. då kom de inte och erbjöd påfyllning efter 10-15 min in på huvudrätten. Är väl snackbaren som gäller :)
 
Jag har skummat på den här tråden ett tag och tänkt; "Men jag har varit supernöjd alla gånger jag åker SAS". Sitter i skrivande stund på SK984 (13:e Juni) och åkte med SK983 den 4:e Juni (CPH-HND-CPH). Jag kan bara hålla med TS om att maten definitivt inte levde upp till tillfredställelse.

På vägen ut var förvisso deras halstrade lax bra, men det var en halstrad kallrök lax(?!). Huvudrätten av braised short ribs var torr och tråkig. På vägen hem skulle det serveras en "Wagyu pastrami" som såg ut som den billigaste charkskinkan man kan tänka sig. Kycklingen till huvudrätt var väl okej.

Jag minns när jag flög EWR-ARN och de kom ut med en vagn med dry ice som puffade på fint och serverade en med-rare oxfilé som jag absolut hade 0 klagomål på. Till förätt var det klassiska löjrom-burken. Det var tider.

Det känns som att SAS faktiskt inte bara har tagit ett utan tre steg tillbaka i sin måltidservice i BIZ.

Nu har vi i brist på rad 1 valt rad 9 (bulkhead) och det känns direkt att serveringen är skev. De serverar dryck. Sedan kommer maten varav några rätter har varit slut. Ungefär 3 minuter efter maten kommer ut så kommer de med vinflaskorna och frågar om man vill ha påfyllning. Uppenbart fick rad 1 servering av dryck för 15 mintuter sedan och behöver nu påtår. Varpå vi sitter och knapptt fått servering.

Samma sak på vägen ut. då kom de inte och erbjöd påfyllning efter 10-15 min in på huvudrätten. Är väl snackbaren som gäller :)

Det är så mycket kan skulle kunna hjälpa till med servicen. Typ ta matställningar och prioritera statuskunder så de får vad de vill äta. Men SAS gillar skolbespisningskänslan antar jag. Det ser vi ju på deras nya lounger och så med.
 
  • Gilla
Reactions: mha
Det är så mycket kan skulle kunna hjälpa till med servicen. Typ ta matställningar och prioritera statuskunder så de får vad de vill äta. Men SAS gillar skolbespisningskänslan antar jag. Det ser vi ju på deras nya lounger och så med.
Det skulle nog inte fungera om man börjar servera efter status, när man reser med en kollega som saknar status då skulle den personen få sin mat 10 minuter efter kollegan som har status och sitter bredvid, jag tycker det är trevligare när man får maten samtidigt.
 
Det skulle nog inte fungera om man börjar servera efter status, när man reser med en kollega som saknar status då skulle den personen få sin mat 10 minuter efter kollegan som har status och sitter bredvid, jag tycker det är trevligare när man får maten samtidigt.
Är väl skillnad mellan att ta beställningen och serveringsordning?
Sen bör man köra hårt på förbeställning av mat.
 
Toppen