Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ok, jag kan ju tycka att det inte är en ändring, utan ett sätt att boka en resa som inte går att boka online. Men den argumentationen lär man inte ha någon framgång med…

Hur är det med skatterna då, visst ska väl de räknas om så de motsvarar avreseflygplats?
Det är 24h gratis avbokning, inte 24h gratis ändring.
Om du kan avboka och boka på nytt så är det gratis, men kräver det att du bokat långa benet först och efter det lägga till feeder så ska man alltid behöva betala avgift för ändring. Så ser reglerna ut, oavsett vad man tycker om det.

250 kronor extra för en resa i Business är ändå extremt bra värde enligt mig och något jag gladeligen betalar för att kunna flyga Business.

Har en bekant som lyckats komma fram till väldigt inkompetenta medarbetare hos SAS.

1; Agenten vägrar boka en feeder i eco när långa benet är i C, trots att platser finnes.

2; Bokningen gäller ARN-LHR- (destination) i Karibien, men eftersom han vill lägga på en feeder till London, så räknas därmed London som avreseort enligt agenten, samt det ännu mer bisarra, agenten kan endast boka hemresan till London och inget annat (då han alltså räknar London som avreseort) :oops:

3; Agenten påstår sedan, att man måste ringa in och boka varje flight för sig, en och en.
Vilket enligt agenten innebär 3-4 samtal för en T&R

4; Agenten fortsätter med att säga att man inte kan boka en open jaw längre, "det gick bara på Star Alliance tiden" (olika destinationer i Karibien = samma zon)

Han har nu ringt och fått liknande svar vid fem tillfällen, senaste dagarna.

* Sedan undrar jag, varför det inte går att boka via SAS hemsida, när det finns platser på både korta & långa benet i C, var för sig går bra, men inte som en resa?

Är du säker på att din vän beskriver det hen vill göra på ett sätt som inte vilseleder kundtjänst? 5 samtal med dessa svar låter otroligt

Är du säker på att din vän beskriver det hen vill göra på ett sätt som inte vilseleder kundtjänst? 5 samtal med dessa svar låter otroligt
Ja troligen så har han ställt olika frågor vid varje samtal.

Likaväl så är vissa av svaren anmärkningsvärda.

Ska be han boka dom långa benen online först, och se ifall SAS får ihop det, i värsta fall är det ju 24 h fri avbokning.

Ska be han boka dom långa benen online först, och se ifall SAS får ihop det, i värsta fall är det ju 24 h fri avbokning.
Är det till olika destinationer i Karibien? Om det är fallet, blir det problematiskt då man inte får ha double-open jaw som det indirekt blir om man först lägger till ARN-LHR-XXX, för att sedan lägga till YYY-LHR. Då måste man boka t/r till LHR först och sedan feeders. Jag tycker att en skicklig agent borde kunna lägga till feeders trots open jaw på slutdestinationen.
Dvs boka långa benen helst själv. Ring o lägg på feeders efter. Om strul, huca tills svensk agent. De brukar kunna lösa det bättre.
24h fri avbokning.

Ja, underlättar om du skriver exakt bokning och i vilken ordning hen försökt boka. Nog för kundtjänst är dålig men att 5 pers skulle sagt exakt samma på alla de punkterna låter ändå lite osannolikt.

Ja, underlättar om du skriver exakt bokning och i vilken ordning hen försökt boka. Nog för kundtjänst är dålig men att 5 pers skulle sagt exakt samma på alla de punkterna låter ändå lite osannolikt.

Det är 24h gratis avbokning, inte 24h gratis ändring.
Om du kan avboka och boka på nytt så är det gratis, men kräver det att du bokat långa benet först och efter det lägga till feeder så ska man alltid behöva betala avgift för ändring. Så ser reglerna ut, oavsett vad man tycker om det.

250 kronor extra för en resa i Business är ändå extremt bra värde enligt mig och något jag gladeligen betalar för att kunna flyga Business.
Jo avgiften i sig är inget att klaga över i sammanhanget. Det som stör mig är att de i ena andetaget säger att de tar bort serviceavgiften för att en resa inte går att boka online, och i nästa andetag säger att de lägger på en annan avgift för att en resa inte går att boka online och inte heller i ett enda steg i deras system.

Nåväl, ni som lagt till feeder från ARN till CPH, vilken avgift har ni fått betala? Enligt Amex 2-4-1-tråden här är det gratis inom 24h och sedan kostar det 150 SEK. Enligt SAS websida ska det kosta 750 SEK om jag tolkar texten rätt ifall man ska vidare långdistans. Själv blev jag debiterad 250 SEK på ena bokningen och 220 SEK på andra bokningen.
- och fick ni skatterna omräknade så de avspeglar avresa från ARN?

Jo avgiften i sig är inget att klaga över i sammanhanget. Det som stör mig är att de i ena andetaget säger att de tar bort serviceavgiften för att en resa inte går att boka online, och i nästa andetag säger att de lägger på en annan avgift för att en resa inte går att boka online och inte heller i ett enda steg i deras system.

Nåväl, ni som lagt till feeder från ARN till CPH, vilken avgift har ni fått betala? Enligt Amex 2-4-1-tråden här är det gratis inom 24h och sedan kostar det 150 SEK. Enligt SAS websida ska det kosta 750 SEK om jag tolkar texten rätt ifall man ska vidare långdistans. Själv blev jag debiterad 250 SEK på ena bokningen och 220 SEK på andra bokningen.
Skatterna ska definitivt räknas om. Bokade från LHR och hade skatter på ca 4600 per person, efter lagt till feeders fick man tillbaka ca 2200 per person.

När jag ändrade en sas award till CPH och la till ARN blev det bara några kronor i skillnad från ordinarie bokning.

Skatterna ska definitivt räknas om. Bokade från LHR och hade skatter på ca 4600 per person, efter lagt till feeders fick man tillbaka ca 2200 per person.

När jag ändrade en sas award till CPH och la till ARN blev det bara några kronor i skillnad från ordinarie bokning.
Tack, då ska jag stå på mig om skatterna för det är 379kr per pers (x4) som det handlar om. Kanske för att jag reser efter att Danmark infört sin nya flygskatt.
Vad fick du betala i "ticket amendment fee"?

Skatter ska räknas om, men när jag råkade ut för samma problem blev jag bara hänvisad till någon annan och ingen ville hjälpa till. Men hoppas det går bättre för dig. Sedan bokade jag av den.

Nu fick jag precis nytt mail om att skatterna räknats om och skillnaden betalats tillbaka på en av de två bokningarna. 379 kr per resenär billigare att åka från ARN istället för från CPH.

Toppen