Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Fråga relaterad till Diamantförmånen, om jag bokar denna feeder kl19, för er som är Diamond, hur troligt är det att jag kommer kunna boka om till någon av de övriga avgångarna tidigare under dagen? Jag landar 10:25 från ORD.
Nedan är för februari, så ser ganska fullt ut redan, om de inte bara valt att avvakta släpp övriga avgångar?!

(jag förstår att det blir lite av en gissningslek, men ni har mer erfarenhet än mig som strax blir diamond för första gången)

Visa bifogad bild 164852
Om det inte är något större event skulle jag bli extremt förvånad om alla flighter innan är fulla.

Har en bekant som lyckats komma fram till väldigt inkompetenta medarbetare hos SAS.

1; Agenten vägrar boka en feeder i eco när långa benet är i C, trots att platser finnes.

2; Bokningen gäller ARN-LHR- (destination) i Karibien, men eftersom han vill lägga på en feeder till London, så räknas därmed London som avreseort enligt agenten, samt det ännu mer bisarra, agenten kan endast boka hemresan till London och inget annat (då han alltså räknar London som avreseort) :oops:

3; Agenten påstår sedan, att man måste ringa in och boka varje flight för sig, en och en.
Vilket enligt agenten innebär 3-4 samtal för en T&R

4; Agenten fortsätter med att säga att man inte kan boka en open jaw längre, "det gick bara på Star Alliance tiden" (olika destinationer i Karibien = samma zon)

Han har nu ringt och fått liknande svar vid fem tillfällen, senaste dagarna.

* Sedan undrar jag, varför det inte går att boka via SAS hemsida, när det finns platser på både korta & långa benet i C, var för sig går bra, men inte som en resa?

• Wow
Reactions: Gus
Om det inte är något större event skulle jag bli extremt förvånad om alla flighter innan är fulla.
Sportlov för Mellansverige (lördagen).
Men, det krävs inte plats av "rätt klass" (bonus, "farecode")? Utan bara det finns lediga/enl. sas tillgängliga platser av valfri "kategori" så "kan" man som EDB byta avgång?

Hur fungerar det här med att lägga till feeder egentligen, rent formellt och i praktiken? Jag ringde in och försökte boka ARN-CPH-ATL i business/plus. Som väntat gick det inte, utan agenten fick boka, och biljettera CPH-ATL och på egen inrådan sedan lägga till feeder från ARN i Plus. Det tog ett dygn och sedan kom ny biljett. Så långt allting ok.

Men, i samband med detta debiterades en ”Ticket amendment fee” på 250 SEK. Dessutom fick jag betala skatter med utgångspunkt i CPH, vilket är dyrare än att flyga från ARN.

Nu har jag pratat med tre olika agenter och försökt hävda att jag inte ska betala den extra avgiften samt att de behöver räkna om och betala tillbaka delar av skatterna. Jag har mötts av god dag yxskaft eller ”konstigt, jag vet inte vad som har hänt”. Någon som vet vad det är för avgift? Och har jag rätt i att det inte ska kosta något att lägga till feeder inom 24h samt att skatter ska räknas med utgångspunkt från ARN?

Hur fungerar det här med att lägga till feeder egentligen, rent formellt och i praktiken? Jag ringde in och försökte boka ARN-CPH-ATL i business/plus. Som väntat gick det inte, utan agenten fick boka, och biljettera CPH-ATL och på egen inrådan sedan lägga till feeder från ARN i Plus. Det tog ett dygn och sedan kom ny biljett. Så långt allting ok.

Men, i samband med detta debiterades en ”Ticket amendment fee” på 250 SEK. Dessutom fick jag betala skatter med utgångspunkt i CPH, vilket är dyrare än att flyga från ARN.

Nu har jag pratat med tre olika agenter och försökt hävda att jag inte ska betala den extra avgiften samt att de behöver räkna om och betala tillbaka delar av skatterna. Jag har mötts av god dag yxskaft eller ”konstigt, jag vet inte vad som har hänt”. Någon som vet vad det är för avgift? Och har jag rätt i att det inte ska kosta något att lägga till feeder inom 24h samt att skatter ska räknas med utgångspunkt från ARN?
Om resan inte går att hitta hela vägen direkt, behöver du boka långa benet först, sen lägga till feedern och betala ombokningsavgift för det ja.
Låter som du fått en handlingskraftig agent med dagens mått mätt som löste allt i ett samtal.

Glömde säga att den betalats med 2-4-1, men det ska väl inte spela någon roll tänker jag. Då ska ändringar vara gratis inom 24h, och därefter kosta 150 kr per resenär om jag läst rätt.

Ok, jag kan ju tycka att det inte är en ändring, utan ett sätt att boka en resa som inte går att boka online. Men den argumentationen lär man inte ha någon framgång med…

Hur är det med skatterna då, visst ska väl de räknas om så de motsvarar avreseflygplats?

Toppen