Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Här har man väl följt regelverket? Inställt flyg mer än 14 dagar i förväg gör att man bokas om till nästa avgång (eller får avboka kostnadsfritt). Eftersom nästa avgång är senare samma dag så blir det inte aktuellt att ta hotellkostnaden. Däremot kanske lunch och middag får betalas av SAS.
14 dagarsgränsen är bara relevant för frågan om kompensation ges eller inte.

Rättigheterna kring ombokning finns kvar. Det ska ske snarast möjligt och under liknande villkor. SAS publicerar själv att man kan få byta flygplats inom en radie på 350km. Ankomst ett halvt dygn senare är nog inte snarast när passageraren kan ta sig 3 mil till Ängelholm på eget transport med ankomst bara någon timme efter bokat flyg.

Det är ju tyvärr känd att SAS är mindre villig att följa regelverket med bonusbiljetter och i princip bara bokar om till bonus.
 
14 dagarsgränsen är bara relevant för frågan om kompensation ges eller inte.

Rättigheterna kring ombokning finns kvar. Det ska ske snarast möjligt och under liknande villkor. SAS publicerar själv att man kan få byta flygplats inom en radie på 350km. Ankomst ett halvt dygn senare är nog inte snarast när passageraren kan ta sig 3 mil till Ängelholm på eget transport med ankomst bara någon timme efter bokat flyg.

Det är ju tyvärr känd att SAS är mindre villig att följa regelverket med bonusbiljetter och i princip bara bokar om till bonus.
Om du är säker så ta en för laget och stäm, hade varit bra att veta vad som gäller rättsligt kring snarast möjligt. Till Halmstad är ombokningen gjord till snarast möjliga avgång så via förordningen finns inte mycket att hämta, men om det finns ytterligare möjligheter mot SAS specifikt kanske det kan vara värt att testa?
 
Fråga i 2 delar.

Jag har en bokning CPH-DXB AF ut och KLM hem, allt i business. För ett tag sedan så fick jag mail om att flygningen var ändrad. Hemresan från Dubai vad senarelagd 5 minuter och landade 30 minuter senare i AMS. Så jag accepterade utan att titta mycket närmare. Nyligen insåg jag dock att hemresan nu stod i ekonomi. Ringde in för att se vad som hänt. Agenten menar att eftersom jag nu landar 30 minuter senare, så räcker inte tiden i AMS (50 minuter) och vi har då blivit flyttade till en senare flight från AMS till CPH. Och att det tydligen inte fanns business på den flighten så nu är hela hemresan ändrad till ekonomi. Enligt honom skulle dem själva gjort denna ändringen. När jag jämför biljetterna så stämmer det, flighten CPH-AMS är en senare flight.

Fråga 1, jag tittade inte så noga när jag accepterade ändringen. Finns det ett senario där de ändrar både tid och klass och att jag själv accepterat detta utan kompensation och nu får stå mitt kast?

Fråga 2, jag tycker det som agenten säger låter märkligt. Men om han har rätt och dem har nedgraderat oss på hela resan. Förstår jag det rätt att vi då har rätt till 75% av poängpriset som vi betalat som kompensation? Kan i lugn och ro resa och förvänta mig detta av SAS?

Resan är i september och agenten sa att jag skulle sitta lugnt i båten och hoppas att det dök upp platser i business till oss. Men risken är ju stor att det inte gör det..
 
Fråga i 2 delar.

Jag har en bokning CPH-DXB AF ut och KLM hem, allt i business. För ett tag sedan så fick jag mail om att flygningen var ändrad. Hemresan från Dubai vad senarelagd 5 minuter och landade 30 minuter senare i AMS. Så jag accepterade utan att titta mycket närmare. Nyligen insåg jag dock att hemresan nu stod i ekonomi. Ringde in för att se vad som hänt. Agenten menar att eftersom jag nu landar 30 minuter senare, så räcker inte tiden i AMS (50 minuter) och vi har då blivit flyttade till en senare flight från AMS till CPH. Och att det tydligen inte fanns business på den flighten så nu är hela hemresan ändrad till ekonomi. Enligt honom skulle dem själva gjort denna ändringen. När jag jämför biljetterna så stämmer det, flighten CPH-AMS är en senare flight.

Fråga 1, jag tittade inte så noga när jag accepterade ändringen. Finns det ett senario där de ändrar både tid och klass och att jag själv accepterat detta utan kompensation och nu får stå mitt kast?

Fråga 2, jag tycker det som agenten säger låter märkligt. Men om han har rätt och dem har nedgraderat oss på hela resan. Förstår jag det rätt att vi då har rätt till 75% av poängpriset som vi betalat som kompensation? Kan i lugn och ro resa och förvänta mig detta av SAS?

Resan är i september och agenten sa att jag skulle sitta lugnt i båten och hoppas att det dök upp platser i business till oss. Men risken är ju stor att det inte gör det..
Ni borde aldrig ha flyttats ner en klass, en feeder får vara i lägre klass. Om du måste stå ditt kast vet jag inte, du accepterade ändå ändringen, men frågan är ju hur tydligt det var vad som ändrats.

SAS lär inte ersätta dig med 75% för att KLM ändrar i sin bokning. Där lär du ha extrem uppförsbacke. Om jag var du skulle jag fortsätta att vara på SAS om detta och försöka få till Business hela vägen.
 
Ni borde aldrig ha flyttats ner en klass, en feeder får vara i lägre klass. Om du måste stå ditt kast vet jag inte, du accepterade ändå ändringen, men frågan är ju hur tydligt det var vad som ändrats.

SAS lär inte ersätta dig med 75% för att KLM ändrar i sin bokning. Där lär du ha extrem uppförsbacke. Om jag var du skulle jag fortsätta att vara på SAS om detta och försöka få till Business hela vägen.
Det är KLM hela vägenfrån DXB till CPH. Så jag rättar mig själv, är det då KLM jag måste bråka med? Men resan är ju betald med EB poäng, hur ska KLM kunna ersätta dem?

Det finns ju tyvärr inga spår av vad jag accepterat och inte (mig veterligen?). Jag kan bara jämföra de två biljetterna jag har innan och efter. Så jag kan ju inte se exakt vad ändringen var i det läget. Men i min värld låter det ju väldigt märkligt att dem ens skulle kunnna ställa frågan "får vi nedgradera dig utan kompensation". Får de göra så? Någon som varit med om det tidigare?
Agenten menade faktiskt på att jag bara accepterat ändrad tid och att dem nedgraderat mig. Men vad en agent säger spelar ju väldigt liten roll när det kommer till att stå för återbetalning.

Agenten, som för övrigt var väldigt hjälpsam, menade att om det inte finns någon tillgänglighet så gjorde det inte. Han sa att de skulle kunna tänja på vissa regler, exempel som han gav var open jaw, eftersom det var dem som nedgraderat mig. Men fanns inte tillgänglighet så kunde de inte göra något.
 
Fråga i 2 delar.

Jag har en bokning CPH-DXB AF ut och KLM hem, allt i business. För ett tag sedan så fick jag mail om att flygningen var ändrad. Hemresan från Dubai vad senarelagd 5 minuter och landade 30 minuter senare i AMS. Så jag accepterade utan att titta mycket närmare. Nyligen insåg jag dock att hemresan nu stod i ekonomi. Ringde in för att se vad som hänt. Agenten menar att eftersom jag nu landar 30 minuter senare, så räcker inte tiden i AMS (50 minuter) och vi har då blivit flyttade till en senare flight från AMS till CPH. Och att det tydligen inte fanns business på den flighten så nu är hela hemresan ändrad till ekonomi. Enligt honom skulle dem själva gjort denna ändringen. När jag jämför biljetterna så stämmer det, flighten CPH-AMS är en senare flight.

Fråga 1, jag tittade inte så noga när jag accepterade ändringen. Finns det ett senario där de ändrar både tid och klass och att jag själv accepterat detta utan kompensation och nu får stå mitt kast?

Fråga 2, jag tycker det som agenten säger låter märkligt. Men om han har rätt och dem har nedgraderat oss på hela resan. Förstår jag det rätt att vi då har rätt till 75% av poängpriset som vi betalat som kompensation? Kan i lugn och ro resa och förvänta mig detta av SAS?

Resan är i september och agenten sa att jag skulle sitta lugnt i båten och hoppas att det dök upp platser i business till oss. Men risken är ju stor att det inte gör det..
Fick du tillbaka några poäng efter att du accepterat ändringen och blev nedgraderad?
 
Det är KLM hela vägenfrån DXB till CPH. Så jag rättar mig själv, är det då KLM jag måste bråka med? Men resan är ju betald med EB poäng, hur ska KLM kunna ersätta dem?
Grundregeln är att det alltid är flygbolagen som orsakar problem som ska lösa och eventuellt kompensera. Hur KLM löser en eventuell återbetalning låter jag vara osagt, stor risk att de inte tänker ersätta något då du accepterat ändringen.

Det finns ju tyvärr inga spår av vad jag accepterat och inte (mig veterligen?). Jag kan bara jämföra de två biljetterna jag har innan och efter. Så jag kan ju inte se exakt vad ändringen var i det läget. Men i min värld låter det ju väldigt märkligt att dem ens skulle kunnna ställa frågan "får vi nedgradera dig utan kompensation". Får de göra så? Någon som varit med om det tidigare?
Agenten menade faktiskt på att jag bara accepterat ändrad tid och att dem nedgraderat mig. Men vad en agent säger spelar ju väldigt liten roll när det kommer till att stå för återbetalning.
As kundtjänsten säger är värt vatten oftast. Du får fortsätta vara på SAS. Ställ frågan varför din långa flight nedgraderades. Fanns absolut ingen anledning att den skulle ändras enbart pga att din feeder ändrades.

Agenten, som för övrigt var väldigt hjälpsam, menade att om det inte finns någon tillgänglighet så gjorde det inte. Han sa att de skulle kunna tänja på vissa regler, exempel som han gav var open jaw, eftersom det var dem som nedgraderat mig. Men fanns inte tillgänglighet så kunde de inte göra något.
Tillgängligheten eller ej, de långa flighten behövde inte ändras. Flygbolaget som ändrar the ser eller ställer in är skyldiga att se till så man bokas om så snart som möjligt med minimal påverkan. I ditt fall är detta KLM och inte SAS.

Allt detta är komplicerat och SAS kommer skylla på KLM och KLM kommer skylla på SAS. Men grundregeln kvarstår att ansvaret är KLMs.
 
Grundregeln är att det alltid är flygbolagen som orsakar problem som ska lösa och eventuellt kompensera. Hur KLM löser en eventuell återbetalning låter jag vara osagt, stor risk att de inte tänker ersätta något då du accepterat ändringen.


As kundtjänsten säger är värt vatten oftast. Du får fortsätta vara på SAS. Ställ frågan varför din långa flight nedgraderades. Fanns absolut ingen anledning att den skulle ändras enbart pga att din feeder ändrades.


Tillgängligheten eller ej, de långa flighten behövde inte ändras. Flygbolaget som ändrar the ser eller ställer in är skyldiga att se till så man bokas om så snart som möjligt med minimal påverkan. I ditt fall är detta KLM och inte SAS.

Allt detta är komplicerat och SAS kommer skylla på KLM och KLM kommer skylla på SAS. Men grundregeln kvarstår att ansvaret är KLMs.
Ja jag tycker också det låter väldigt märkligt. Men KLM kommer ju hävda att de aldrig nedgraderat mig, det är ju SAS som bokat om mig verkar det som
 
Fråga 1, jag tittade inte så noga när jag accepterade ändringen. Finns det ett senario där de ändrar både tid och klass och att jag själv accepterat detta utan kompensation och nu får stå mitt kast?

Fråga 2, jag tycker det som agenten säger låter märkligt. Men om han har rätt och dem har nedgraderat oss på hela resan. Förstår jag det rätt att vi då har rätt till 75% av poängpriset som vi betalat som kompensation? Kan i lugn och ro resa och förvänta mig detta av SAS?

Resan är i september och agenten sa att jag skulle sitta lugnt i båten och hoppas att det dök upp platser i business till oss. Men risken är ju stor att det inte gör det..
Resan är i september, så schablon kompensation gäller ej, bara för att få det sagt.

Du har rätt till ombokning under likvärdiga transportvillkor. Frågan är hur tydligt du informerades om nedgraderingen vid accepterandet av ombokning. Jag skulle i första hand efterfråga bevis om det. Du bör också få bevis att du tydligt har informerats om dina rättigheter.

Kompensation för nedgradering kommer du bara få genom ARN eller rättsärende är min erfarenhet, tyvärr.

Skicka ett skriftligt krav på att de fixar enligt dina rättigheter, annars köper du en uppgradering och kräver SAS för kostnader sen.
 
Toppen