Senaste nytt

SAS ny långdistans destination?

Något annat än flytt till JFK, alternativt komplement till EWR, vore i mitt tycke förvånande och märkligt. Skulle man önska så vore det underbart om det kunde bli liknande som förut… dvs en ordentlig NY hub, JFK och kompletterande till annan, ATL (tidigare ORD). Lär inte hända men skulle heller inte klaga om det blev två JFK liknande OSL. För så är väl fallet för dem nu eller är det en vardera JFK/EWR?

För att inte prata om hur duktig svensk media är att klanka ner på flygande i största allmänhet. Men det kanske han inte vill säga till en journalist...

Din värld och den världen markandsavdelningar lever i är inte nödvändigtvis densamma ;). Givetvis kommer ARN-JFK lanseras som en ny linje på samma sätt som alla sommarlinjer som flygs 5 gånger lanseras likvärdigt ett kungligt bröllop
OSL-JFK invigdes ju med pompa och ståt för några veckor sedan, ja.

Jag tror inte för ett ögonblick att man skulle öppna en ny destination från ARN om man inte redan flyger på den från CPH. Sedan har man också problemet att man just nu har en Stockholmsbaserad som har låg utnyttjandegrad efter som den bara flyger den relativt korta sträckan till EWR.

Frågan blir då om det är någon av USA-linjerna som har så stor efterfrågan att man kan utöka och ha en daglig från både ARN och CPH. Det tror inte jag, åtminstone inte på flera års sikt.

En intressant möjlighet som jag skulle tittat på blir att göra detta i samarbete med Delta, så att man delar på destinationen. SAS flyger från ARN och Delta från CPH. Då tänker jag på antingen ATL eller LAX. Ska man på allvar komma igång med ett JV så måste någon av parterna flygs ARN-ATL. LAX är lite mer av en bubblare, men som historiskt har haft mycket trafik.

Med nuvarande politiska situation tror jag dock att man sitter lugnt i båten och ser vad som händer först.

Sedan har man också problemet att man just nu har en Stockholmsbaserad som har låg utnyttjandegrad efter som den bara flyger den relativt korta sträckan till EWR.
Verkar som det föll bort ett ord efter Stockholmsbaserad, om du syftar på crew så flyger många av dessa A321/330/350 från Köpenhamn just nu.

Verkar som det föll bort ett ord efter Stockholmsbaserad, om du syftar på crew så flyger många av dessa A321/330/350 från Köpenhamn just nu.
Det skulle stå Stockholmsbaserad maskin.

En annan lösning på maskinproblematiken är annars att köra en A330-avgång dagligen på ARN-CPH. Passagerarunderlaget finns ju verkligen.

Om det nu skulle bli USA så kan man titta efter olika Delta hubs som SAS inte trafikerar som möjliga mål.
Känns som att förutom JFK och givetvis framförallt Atlanta är Deltas hubbar relativt sett små. Ska man dessutom ta i beaktning vilka SAS inte redan flyger till ger det inte mycket alternativ. Detroit, Minneapolis, Salt Lake?? Ingen av dem känns realistiska i dagsläget där point to point underlaget skulle vara minimalt. Inte minst feån Arlanda.

Toppen