Senaste nytt

SAS ny långdistans destination?

Kan någon förklara för en okunnig varför man inte tidigare försökt med fler destinationer som liknar Bangkok eftersom den är så populär (och lönsam)?

Alltså varma länder som även kanske har lite sol- och bad. Är det skatter och avgifter som gör att det är tufft att få ihop eller varför är utbudet så Nordamerika-fokuserat?
Bangkok är populär, men är den lönsam?

Bangkok är populär, men är den lönsam?

Skulle vara populärare för mig om SAS kunde tänka sig att sälja biljetter hela vägen till Taipei via Bangkok i samarbete med China Airlines, i brist på direktlinje till Taiwan då.

Två problem med Bangkok är ju dels att det är en star alliance hub och därmed relativt begränsade destinationer vidare.

Och för point to point trafiken så går man rakt upp mot thai airways som har en betydligt lägre kostnadsbad. Thai som dessutom flyger på alla sas hubbar och därmed också kan locka de lokala från Stockholm och Oslo med direktflyg.

Eftersom internet är till för vilda spekulationer (vad avenue q än må tycka), så söker man en hub destination i sydost Asien så - Jakarta? Bra på vägen mot Oceanien också.

Två problem med Bangkok är ju dels att det är en star alliance hub och därmed relativt begränsade destinationer vidare.

Och för point to point trafiken så går man rakt upp mot thai airways som har en betydligt lägre kostnadsbad. Thai som dessutom flyger på alla sas hubbar och därmed också kan locka de lokala från Stockholm och Oslo med direktflyg.

Eftersom internet är till för vilda spekulationer (vad avenue q än må tycka), så söker man en hub destination i sydost Asien så - Jakarta? Bra på vägen mot Oceanien också.
Jag vet inte hur det fungerar bakom kulisserna, men det verkar gå långsamt för SAS att integrera andra flygbolags hubbar i sina biljettregler

Jag röstar återigen på Singapore, förvisso finns en code share med SQ redan men SIN borde vara tillräckligt intressant för både SAS och SQ. Finns nog en del SkyTeam connections att bygga vidare på samt är intressant både för affärsresenärer och turister

SAS JV med Singapore Airlines ger ju ganska smidig tillgång till främst Australien men också till vissa destinationer i Asien som Hongkong, Manila och Taipei. Om jag har förstått det hela rätt så skulle man som alternativ till direktflighten till Singapore kunna flyga med SAS till Bangkok och sedan vidare med Singapore Airlines därifrån. Det skulle ju kunna vara en anledning för SAS att också öppna en linje till Bangkok från Arlanda eller Oslo.

Jag tycker dessutom att Vietnam borde vara ett alternativ för SAS. Då flyger man till en SkyTeam hub som kan hjälpa till att transportera folk vidare ut i Asien.

Last edited:
Tror och hoppas att det kommer lite mer utanför USA/Canada från Köpenhamn
- Mexico City hade varit naturligt om man fick till ett bra samarbete med Aero Mexico
- Indien känns som det skulle vara strategisk rätt (Dehli, Mumbai)
- Dubai/Abu Dhabi har en hög konkurrens situation mend et är stora flöden både affärs mässigt och turister
- I asien skulle en tag on med Bankok - Tapei, eller Singapore - Jakarta kanske fungera

Toppen