Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Hur många maskiner opererar Braathens som ACMI-operatör åt SAS, jämfört med tidigare när de hade egna linjer (alltså hur månge de körde själva på Bromma)?

Hur många maskiner opererar Braathens som ACMI-operatör åt SAS, jämfört med tidigare när de hade egna linjer (alltså hur månge de körde själva på Bromma)?

Nu är det 12 ATR maskiner i drift för SAS (med maskinen som levererades igår) och 1-2 stycken A319.

Braathens har sedan något år flugit tre maskiner även åt Austrian Airlines.

Så nu ligger de +1 ATR maskin utöver tidigare produktion om jag förstått rätt och sen är det 2 maskiner till påväg (1 begagnad och 1 fabriksny).

(Sen är ju fördelningen annorlunda då fyra ATR maskiner även jobbar från Köpenhamn)

Last edited:
Vet du @Tobbe.O vilka destinationer som uteslutande använder ATR-maskinerna? Fyra från CPH och åtta från ARN?

Det är inte helt lätt att svara på, många destinationer flyger med en mix och skiljer ibland även över säsong och från olika veckor.

Men de jag kommer på som just nu har 100% ATR från Arlanda:
- Visby
- Kalmar
- Ronneby
- Halmstad
- Sundsvall
- Åbo

(Annars syns de även bland annat på Arlanda: Tallinn, Helsingfors, Vasa, Östersund, Skellefteå, Göteborg, Ängelholm, Malmö, Trondheim och Sälen)

Från Köpenhamn:
- Billund
- Oslo Torp
- Hamburg
- Hannover
- Kristiansand

(Från Köpenhamn syns de även bland annat på: Göteborg, Gdansk, Berlin, Aarhus, Aalborg)

Har säkert missat någon destination ;)

Ny vecka och nya tag :)

SAS och underleverantörerna genomför denna veckan - 836 avgångar (jag kan ha missat någon) på svensk inrikes! :) Med en blandning av ATR, CRJ900, A319 och A320Neo/Classic :)

Topp tre:
- Luleå: 59 tur och retur flighter
- Göteborg: 53 tur och retur flighter
- Visby: 50 tur och retur flighter

Önskar er alla en flygande SAS start på veckan! :)

20240514_112304.jpg

Fick nu på morgonen prova nytillskottet SE-MNP från Ronneby! :)

20250409_054117.jpg

Maskinen har erhållit ny kabin med SAS färgsättning på stolarna! :)
20250409_054438.jpg

20250409_063058.jpg

Och även SAS golvmatta! :)
20250409_054421.jpg

SAS Plus frukost - noterar även att många av Braathens ATR maskiner verkar vara utrustade med ugn (saknades på många Xfly maskiner) så frallan serveras varm :) Notera även ny musli :)
20250409_061106.jpg

Xfly hade sina ljusglimtar men Braathens är verkligen ett lyft! Nu är det nästan 100% skandinavisk personal både i kabin och cockpit. Trevligt! Personalen upplevs också mera serviceminded! :)

SAS Plus frukost - noterar även att många av Braathens ATR maskiner verkar vara utrustade med ugn (saknades på många Xfly maskiner) så frallan serveras varm :)
Det förklarar att man kan förbeställa SAS-burgaren på ATR-flygen. Jag var förvånad över att det var ett alternativ för att förbeställa mat på en flygning Trondheim - Stockholm, trodde att det var ett fel i bokningssystemet helt enkelt men då det finns ugn stämmer det alltså. Ska jag nog prova nästa gång.

Toppen