Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

En snabb kontroll säger att det stämmer.

Man kan för övrigt få First till i princip samma pris för de här datumen i början på juni.

Det är ju inte triviala summor för privatpersoner dock.
 
Du måste spendera 96 975 sek med dagens avistakurs för att nå Silver på BA. Och det är beloppet exklusive skatter som tillkommer!
 
Det går ju att kvalificera sig till guld på 1 resa om man är smart, bara boka dyraste first biljetten man kan hitta! GGL på 3 resor eller så.
Nu var väl min kommentar inte orimlig eftersom snittpriset ändå ligger på runt £4K ifall man bokar någon månad ut men klart man kan tolka det som att pengar är gratis istället. Jag åker ofta till USA och BAs business är knökfull i stort sätt varje flight, och priserna går inte att hitta under £2.5K medans snittet är £4k så kan ändå tycka att det är hyfsat rimligt ifall man flyger long-haul att man får silver på två resor. Att man sedan som svensk tycker att 100K är mycket är ju en annan femma men bevisligen är efterfrågan fortsatt stark även vid dessa prispunkter.
 
Nu var väl min kommentar inte orimlig eftersom snittpriset ändå ligger på runt £4K ifall man bokar någon månad ut men klart man kan tolka det som att pengar är gratis istället. Jag åker ofta till USA och BAs business är knökfull i stort sätt varje flight, och priserna går inte att hitta under £2.5K medans snittet är £4k så kan ändå tycka att det är hyfsat rimligt ifall man flyger long-haul att man får silver på två resor. Att man sedan som svensk tycker att 100K är mycket är ju en annan femma men bevisligen är efterfrågan fortsatt stark även vid dessa prispunkter.
Jag kollade upp när jag såg ditt inlägg och du hade rätt om prisnivån. LHR-NYC med BA under maj månad låg på ca £ 3800 t.o.r. i business de flesta dagar, enligt Google flights. D.v.s. det är den billigaste avgången respektive dag. Och då är New York en destination med en hel del konkurrens, även med direktflyg.

Tar man istället ARN-NYC med BA hittar man ca £ 1800 t.o.r. i business många dagar, men vissa avgångar är märkbart dyrare. Min bild av ett normalt pris med BA är nog lite präglad av de long haul-priser jag sett med start på ARN. När jag jobbade i UK 2020-2023 flög jag en hel del med BA, men mest hem till Sverige. Det blev bara en utflykt med BA över Atlanten, och den betalade jag med Avios.
 
Last edited:
Jag kollade upp när jag såg ditt och du hade rätt om prisnivån. LHR-NYC med BA under maj månad låg på ca £ 3800 t.o.r. i business de flesta dagar, enligt Google flights. D.v.s. det är den billigaste avgången respektive dag. Och då är New York en destination med en hel del konkurrens, även med direktflyg.

Tar man istället ARN-NYC med BA hittar man ca £ 1800 t.o.r. i business många dagar, men vissa avgångar är märkbart dyrare. Min bild av ett normalt pris med BA är nog lite präglat av de long haul-priser jag sett med start på ARN. När jag jobbade i UK 2020-2023 flög jag en hel del med BA, men mest hem till Sverige. Det blev bara en utflykt med BA över Atlanten, och den betalade jag med Avios.
ja, det är väldigt stor skillnad på om du flyger via LHR jämfört med att starta där vilket såklart är fullt förståligt med konkurrensen som finns ifall man är villig att ta ett stopp på vägen. Efterfrågan på direktflyg mellan de flesta destinationerna i USA från LHR är "snordyra" med svenskt mått mätt. Ett exempel är Las Vegas, BA har 2 direktflyg om dagen, Bizz är helt proppfullt och biljetterna ligger även där på runt £4K.
 
Jag kollade upp när jag såg ditt inlägg och du hade rätt om prisnivån. LHR-NYC med BA under maj månad låg på ca £ 3800 t.o.r. i business de flesta dagar, enligt Google flights. D.v.s. det är den billigaste avgången respektive dag. Och då är New York en destination med en hel del konkurrens, även med direktflyg.

Tar man istället ARN-NYC med BA hittar man ca £ 1800 t.o.r. i business många dagar, men vissa avgångar är märkbart dyrare. Min bild av ett normalt pris med BA är nog lite präglad av de long haul-priser jag sett med start på ARN. När jag jobbade i UK 2020-2023 flög jag en hel del med BA, men mest hem till Sverige. Det blev bara en utflykt med BA över Atlanten, och den betalade jag med Avios.

Och där har ni kanske en nyckel till ändringarna. Nu kommer det inte längre löna sig (statusmässigt) att först flyga till Stockholm eller Sofia eller var det för dagen råder låga priser. Visst, biljetterna blir billigare men det ger inte mer poäng till klubben. En resa LHR-ARN-LHR-JFK-LAX tur och retur gav väl nästan ett guldkort i det gamla systemet.
 
Jag tillhör kategorin som samlar i BAEC men åker med partners. Tidigare var man tvungen att genomföra 4 segment på BA-metall men det verkar vara borta nu...?

Ska åka med Finnair nu och krediterar BA. TP för en transatlantisk flygning till LAX i business är nästan halvvägs till silver (Sapphire). Det känns om att det inte är en försämring mot tidigare, snarare en förbättring iom att man inte behöver segment med BA. Eller tänker jag fel?
 
Jag tillhör kategorin som samlar i BAEC men åker med partners. Tidigare var man tvungen att genomföra 4 segment på BA-metall men det verkar vara borta nu...?

Ska åka med Finnair nu och krediterar BA. TP för en transatlantisk flygning till LAX i business är nästan halvvägs till silver (Sapphire). Det känns om att det inte är en försämring mot tidigare, snarare en förbättring iom att man inte behöver segment med BA. Eller tänker jag fel?
Tja, det som hänt är att Finnair -> BAC blivit distansbaserat med följande intjäning i business (medan intjäningen från BA, IB och AA är revenuebaserad):
  • Business Low (R, I): 25%
  • Business Flexible (J, C, D): 50%
GCmap säger att ARN-HEL-LAX är 249 + 5614 mi = 5863 mi. Om du åker t.o.r. i rimligt prissatt business bore det bli ca 2932 nTP av de 7500 som behövs för silver eller 39%. (I dyr business det dubbla.)

I BAECs föregående system tror jag du borde ha fått 2x(40+140) TP = 360 TP, som var 60% av de 600 TP som krävdes för silver. Du fick förr lika mycket för att flyga till JFK som till LAX, nu får du mer för att flyga till LAX om du flyger med AY och krediterar BAC. (AY ARN-HEL-JFK i Business Low borde ge ca 2182 nTP t.o.r., eller 29% av BAC silver.) Med BA -> BAC beror det helt på vad biljetten kostar.

Men, som du säger, du behövde också samla in fyra segment med BA, t.ex. genom en Europaresa i valfri klass med byte på LHR. Nu slipper du det. Jag har tidigare aldrig hört någon aktiv BAEC-medlem som tyckte det var en särskilt besvärande del av kraven. :) De enda gångerna jag sett "tänk nu också på segmentkravet" har varit när folk samlade in status från noll genom att flyga andra bolag.

Generellt sett är omdömena om både BA Club och Finnair Plus numera att det som kan ge någon form av genväg är just den distansbaserade intjäningen från andra bolag (där BA/BAC uppenbarligen inte har tillgång till det betalda priset). Så du ser förmodligen den "minst dåliga" delen av BACs intjäning. Och de flesta UK-baserade som tittat på detta har dragit slutsatsen att Finnair Plus numera är bättre (mindre dåligt) än BA Club och Iberia Club. Men inget Europa-baserat Oneworld-program är särskilt generöst när det gäller intjäning av status.
 
Toppen