Senaste nytt

Giltig ticket hittades inte vid incheckning. Råd önskas.

Tack för svar, jag tolkar genomgående biljett som att bägge flygningarna ligger på samma ticket vilket är fallet här.

SAS agenten, som jag upplevde som kunnig, sa även att SAS inte kan biljettera Emirates då SAS inte har avtal med dem , men att Virgin Atlantic har och därför kan göra det. Hon menade att normalt är det SAS som skall vara motpart men pga Emirates flighten skall jag vända mig till Virgin.
SAS-agenten var dessvärre nog inte så kunnig... Enligt den information som SAS själva publicerar har de interlineavtal med Emirates (EK) och kan ställa ut biljetter på deras flyg: https://www.sassalesinfo.com/reservation-and-ticketing/policies-and-agreements/interline-agreements

Om det är en genomgående biljett (vilket det var här) är Virgin ansvarig för att ta passageraren till slutdestinationen om de ställer in sitt flyg. Att passageraren skulle ansluta till ett annat bolag än Virgin för att resa till Stockholm saknar alltså betydelse - ställer de in sin flight från Dubai är de ansvariga för att boka om passageraren till Stockholm (på något sätt) även om det inställda flyget med Virgin bara skulle gått till London.
Det är just detta som är problematiken i poängresor med flera flygbolag. Virgin löser bara flighten mellan DXB och LHR.

Det är just detta som är problematiken i poängresor med flera flygbolag. Virgin löser bara flighten mellan DXB och LHR.
Jag kan inte uttala mig om hur Virgin brukar göra eller inte men att det skulle vara en generell problematik vid poängresor (när passageraren påbörjat sin resa) håller jag inte med om och det är inte heller så regelverket ser ut - det är ingen skillnad på bonusbiljetter eller vanliga biljetter vad gäller flygbolagens skyldigheter att boka om vid förseningar eller inställda flyg.

Jag kan inte uttala mig om hur Virgin brukar göra eller inte men att det skulle vara en generell problematik vid poängresor (när passageraren påbörjat sin resa) håller jag inte med om och det är inte heller så regelverket ser ut - det är ingen skillnad på bonusbiljetter eller vanliga biljetter vad gäller flygbolagens skyldigheter att boka om vid förseningar eller inställda flyg.
Stämmer gällande regelverket men i praktiken uppstår det allt för ofta problem vid poängresor (särskilt när flera flygbolag är inblandade) och ansvaret blir otydligare och systemen hanterar det annorlunda. Därav Virgins ombokning till LHR istället för ARN.

Stämmer gällande regelverket men i praktiken uppstår det allt för ofta problem vid poängresor (särskilt när flera flygbolag är inblandade) och ansvaret blir otydligare och systemen hanterar det annorlunda. Därav Virgins ombokning till LHR istället för ARN.
Hur kan ansvaret bli otydligare om regelverket är detsamma? Sen att flygbolag ibland kanske struntar i sitt ansvar enligt regelverket är en annan sak.

SAS vägrade boka om till närmaste flight när de ställde in flyget häromdagen och erbjöd bara att boka om till när det fanns poängbiljetter tillgängliga. istället fick jag en ombokning till Lufthansa men oklart om det var i PE som jag ursprungligen var bokad i. fick sedan meddelande via chatten att biljetten inte såg korrekt ut utan jag kunde boka av och köpa egen biljett som de troligen skulle ersätta. Så inte ens SAS fixar en ombokning till sina egna flyg problemfritt. De sket fullständigt i regelverket i mitt fall. Hade kanske bara maximal otur i kundtjänstlotteriet.

De kan ju beta sig på det viset för att det inte kostar dem något utan tvärtom så sparar de säker pengar då folk inte orkar driva det tjafsa. Vad som skulle funka är om folk tex. köper ersättningsbiljetter och sedan driver process för att få ersättning för dessa.

Hur kan ansvaret bli otydligare om regelverket är detsamma? Sen att flygbolag ibland kanske struntar i sitt ansvar enligt regelverket är en annan sak.
Vad som står i teorin och vad flygbolagen gör i praktiken är inte samma sak och ju fler aktörer som är inblandad så blir inte saken bättre. Testa att kontakta SAS engelsktalande support och hänvisa till regelverket så får vi se om det löser sig.

SAS vägrade boka om till närmaste flight när de ställde in flyget häromdagen och erbjöd bara att boka om till när det fanns poängbiljetter tillgängliga. istället fick jag en ombokning till Lufthansa men oklart om det var i PE som jag ursprungligen var bokad i. fick sedan meddelande via chatten att biljetten inte såg korrekt ut utan jag kunde boka av och köpa egen biljett som de troligen skulle ersätta. Så inte ens SAS fixar en ombokning till sina egna flyg problemfritt. De sket fullständigt i regelverket i mitt fall. Hade kanske bara maximal otur i kundtjänstlotteriet.
Tråkigt att höra. Själv har jag inga sådana erfarenheter när förseningar/inställda flyg uppstått med bonusresor när jag varit på väg så att säga (däremot när ändringar görs långt i förväg). När det gäller SAS kundtjänst har de uppvisat riktiga lågvattenmärken sista tiden.

Toppen