Senaste nytt

Giltig ticket hittades inte vid incheckning. Råd önskas.

GunnR

Medlem
Hej, jag behöver lite hjälp att reda ut hur jag lämpligen går vidare.

Bakgrund:

Vi hade i fredags 21 mars en ursprunglig genomgående biljetterad awardresa i business bokad genom SAS med Virgin Atlantic DXB - LHR och sen vidare till ARN med SAS. Pga nedstängningen av Heathrow blev bägge flygen cancellerade. Fanns också en nerresa till DXB men den fungerade utan problem.

Vi var på DXB för att checka in när Virgin så småningom meddelade att de skulle cancellera flighten till London. Men de kunde inte boka om flyget eftersom biljetten ägdes av SAS och vi uppmanades att kontakta SAS. Vi fick en hotellvoucher för en natt och har senare i mail fått bekräftat av Virgin att de ersätter resterande hotellnätter mot skälig kostnad.

Tidigt fre em innan jag själv hunnit agera får jag meddelande från SAS att de bokat om benet LHR -ARN till söndag den 23 mars. Ok, dags att kontakta kundtjänst för att ordna flighten från DXB till LHR. Men innan jag hinner göra det kommer oväntat ett mail från Virgin att de bokat om oss DXB -AMS - LHR den 24 mars. Som jag förstår det var det rewardbiljetter Ok, då får jag kontakta SAS och be dem ändra flighten LHR -ARN till 24 mars. Det gjordes och allt såg bra ut i alla appar. Hela resan syntes i SAS app, I KLMs app, i Virgins app Och i Emirates app.

För att säkerställa att allt verkligen var ok chattade jag med Emiratessom bekräftade att vi har en ticket. Jag ringde också SAS som bekräftade samma sak.

Kunde i Emirates app välja Businessstolar och även beställa chaufförservice från hotell till flygplatsen. Men när vi kommer till DXB kan de inte checka in oss för de hittar inte rätt ticket. De ser hela resan men saknar rätt ticket nummer för flighten DXB - AMS. Chattar med Virgin som inte kan göra nåt då SAS gjort sista ändringen och därmed äger biljetten. Försöker ringa SAS kundtjänst i ca 3 timmar sö kväll utan att få svar. Köper i sista minuten två ekonomiplatser på Emirates DXB -AMS innan de stänger, checkar in och flyger till AMS där vi utan problem checkar in för resterande del av resan.

Lite kuriosa, när vi gick ombord på Emirates försökte jag få ok för att nyttja businessstolarna vi reserverat för att åtminstone kunna få sova bekvämt men ombordpersonalen nekade. När vi väl satt oss i ekonomi ropades våra namn upp. Det visade sig att vi saknades på planet då vi inte fanns avprickade på våra businessbiljetter. Sen under flygningen kom nån förbi och lämnade amenity kits till oss och typ 5 på morgon fick vi ”vin från business” i en pappersmugg med lock.

Nu försöker jag strukturera upp hur jag skall claima kostnaden för ekonomiklassbiljetterna jag köpte. Skall jag vända mig till Emirates som i chatten vi två tillfällen bekräftat att vi har ticket för deras leg. Eller till SAS som sist varit inne i bokningen och ändrat och som på tel innan vi åkte till flygplatsen bekräftat att allt ser bra ut. EU261 är väl inte relevant här antar jag.

Ber om ursäkt för att inlägget blev så långt men tänkte att det blir lättare att få råd om jag beskriver hela händelseföloppet.

Last edited:
Ja, nu har jag pratat med SAS som av underlagen kan se att Virgin inte biljetterat Emirates flighten. Så jag får börja att claima där.

• Gilla
Reactions: Gus
Om hela resan var på en genomgående biljett DXB-LHR-ARN varför kunde inte Virgin boka om er direkt till Stockholm snarare än via AMS till LHR?

Är det så här det skall vara att flyga med SkyTeam kan man ju lika bra ge upp! Var det separata biljetter kan jag till viss del förstå problematiken.

Tack för svar, jag tolkar genomgående biljett som att bägge flygningarna ligger på samma ticket vilket är fallet här.

SAS agenten, som jag upplevde som kunnig, sa även att SAS inte kan biljettera Emirates då SAS inte har avtal med dem , men att Virgin Atlantic har och därför kan göra det. Hon menade att normalt är det SAS som skall vara motpart men pga Emirates flighten skall jag vända mig till Virgin.

Det normala vid irregulations som uppstår i samband med resa är att det är utförande flygbolag som ska hantera det.

I detta fall borde med andra ord Virgin skött allt detta, när det är under airport control kan de själva ändra bokningen.

Ja, jag får gå på Virgin. Det finns ticket nummer för hela resan i deras app som jag kan referera till. Men den funkade inte vid incheckning. Och incheckningsdamen ville ta kontroll över resan men det krävdes enligt Virgin, som jag chattade med, att SAS släppte det och dem fick jag ju inte tag i.

Tack för svar, jag tolkar genomgående biljett som att bägge flygningarna ligger på samma ticket vilket är fallet här.

SAS agenten, som jag upplevde som kunnig, sa även att SAS inte kan biljettera Emirates då SAS inte har avtal med dem , men att Virgin Atlantic har och därför kan göra det. Hon menade att normalt är det SAS som skall vara motpart men pga Emirates flighten skall jag vända mig till Virgin.

Det kan nog stämma att SAS inte kan hantera Emirates-biljetter. Men rimligtvis borde Virgin i DXB kunnat boka er raka vägen till Stockholm med direktflyget. Det jag tycker känns märkligt är att SAS var inne och petade på biljettens andra del när de (SAS) borde kunnat se att ni var på inkommande flyg till LHR på samma biljett och låtit Virgin tagit hela smällen. SAS verkar varit lite väl heta på gröten.

Om hela resan var på en genomgående biljett DXB-LHR-ARN varför kunde inte Virgin boka om er direkt till Stockholm snarare än via AMS till LHR?

Är det så här det skall vara att flyga med SkyTeam kan man ju lika bra ge upp! Var det separata biljetter kan jag till viss del förstå problematiken.
Virgin är ju bara ansvarig för flighten mellan DXB-LHR. Dessa är problemen med poängbokningar då det är en del parametrar man måste ta hänsyn till. Om du exempelvis hade köpt resan DXB-AMS-ARN med KLM så har KLM ansvaret för passageraren mellan DXB-ARN och kan då boka om till direktflyget.

Virgin är ju bara ansvarig för flighten mellan DXB-LHR. Dessa är problemen med poängbokningar då det är en del parametrar man måste ta hänsyn till. Om du exempelvis hade köpt resan DXB-AMS-ARN med KLM så har KLM ansvaret för passageraren mellan DXB-ARN och kan då boka om till direktflyget.
Om det är en genomgående biljett (vilket det var här) är Virgin ansvarig för att ta passageraren till slutdestinationen om de ställer in sitt flyg. Att passageraren skulle ansluta till ett annat bolag än Virgin för att resa till Stockholm saknar alltså betydelse - ställer de in sin flight från Dubai är de ansvariga för att boka om passageraren till Stockholm (på något sätt) även om det inställda flyget med Virgin bara skulle gått till London. Det är själva poängen med genomgående biljetter.

Last edited:
Toppen