Hej, jag behöver lite hjälp att reda ut hur jag lämpligen går vidare.
Bakgrund:
Vi hade i fredags 21 mars en ursprunglig genomgående biljetterad awardresa i business bokad genom SAS med Virgin Atlantic DXB - LHR och sen vidare till ARN med SAS. Pga nedstängningen av Heathrow blev bägge flygen cancellerade. Fanns också en nerresa till DXB men den fungerade utan problem.
Vi var på DXB för att checka in när Virgin så småningom meddelade att de skulle cancellera flighten till London. Men de kunde inte boka om flyget eftersom biljetten ägdes av SAS och vi uppmanades att kontakta SAS. Vi fick en hotellvoucher för en natt och har senare i mail fått bekräftat av Virgin att de ersätter resterande hotellnätter mot skälig kostnad.
Tidigt fre em innan jag själv hunnit agera får jag meddelande från SAS att de bokat om benet LHR -ARN till söndag den 23 mars. Ok, dags att kontakta kundtjänst för att ordna flighten från DXB till LHR. Men innan jag hinner göra det kommer oväntat ett mail från Virgin att de bokat om oss DXB -AMS - LHR den 24 mars. Som jag förstår det var det rewardbiljetter Ok, då får jag kontakta SAS och be dem ändra flighten LHR -ARN till 24 mars. Det gjordes och allt såg bra ut i alla appar. Hela resan syntes i SAS app, I KLMs app, i Virgins app Och i Emirates app.
För att säkerställa att allt verkligen var ok chattade jag med Emiratessom bekräftade att vi har en ticket. Jag ringde också SAS som bekräftade samma sak.
Kunde i Emirates app välja Businessstolar och även beställa chaufförservice från hotell till flygplatsen. Men när vi kommer till DXB kan de inte checka in oss för de hittar inte rätt ticket. De ser hela resan men saknar rätt ticket nummer för flighten DXB - AMS. Chattar med Virgin som inte kan göra nåt då SAS gjort sista ändringen och därmed äger biljetten. Försöker ringa SAS kundtjänst i ca 3 timmar sö kväll utan att få svar. Köper i sista minuten två ekonomiplatser på Emirates DXB -AMS innan de stänger, checkar in och flyger till AMS där vi utan problem checkar in för resterande del av resan.
Lite kuriosa, när vi gick ombord på Emirates försökte jag få ok för att nyttja businessstolarna vi reserverat för att åtminstone kunna få sova bekvämt men ombordpersonalen nekade. När vi väl satt oss i ekonomi ropades våra namn upp. Det visade sig att vi saknades på planet då vi inte fanns avprickade på våra businessbiljetter. Sen under flygningen kom nån förbi och lämnade amenity kits till oss och typ 5 på morgon fick vi ”vin från business” i en pappersmugg med lock.
Nu försöker jag strukturera upp hur jag skall claima kostnaden för ekonomiklassbiljetterna jag köpte. Skall jag vända mig till Emirates som i chatten vi två tillfällen bekräftat att vi har ticket för deras leg. Eller till SAS som sist varit inne i bokningen och ändrat och som på tel innan vi åkte till flygplatsen bekräftat att allt ser bra ut. EU261 är väl inte relevant här antar jag.
Ber om ursäkt för att inlägget blev så långt men tänkte att det blir lättare att få råd om jag beskriver hela händelseföloppet.
Bakgrund:
Vi hade i fredags 21 mars en ursprunglig genomgående biljetterad awardresa i business bokad genom SAS med Virgin Atlantic DXB - LHR och sen vidare till ARN med SAS. Pga nedstängningen av Heathrow blev bägge flygen cancellerade. Fanns också en nerresa till DXB men den fungerade utan problem.
Vi var på DXB för att checka in när Virgin så småningom meddelade att de skulle cancellera flighten till London. Men de kunde inte boka om flyget eftersom biljetten ägdes av SAS och vi uppmanades att kontakta SAS. Vi fick en hotellvoucher för en natt och har senare i mail fått bekräftat av Virgin att de ersätter resterande hotellnätter mot skälig kostnad.
Tidigt fre em innan jag själv hunnit agera får jag meddelande från SAS att de bokat om benet LHR -ARN till söndag den 23 mars. Ok, dags att kontakta kundtjänst för att ordna flighten från DXB till LHR. Men innan jag hinner göra det kommer oväntat ett mail från Virgin att de bokat om oss DXB -AMS - LHR den 24 mars. Som jag förstår det var det rewardbiljetter Ok, då får jag kontakta SAS och be dem ändra flighten LHR -ARN till 24 mars. Det gjordes och allt såg bra ut i alla appar. Hela resan syntes i SAS app, I KLMs app, i Virgins app Och i Emirates app.
För att säkerställa att allt verkligen var ok chattade jag med Emiratessom bekräftade att vi har en ticket. Jag ringde också SAS som bekräftade samma sak.
Kunde i Emirates app välja Businessstolar och även beställa chaufförservice från hotell till flygplatsen. Men när vi kommer till DXB kan de inte checka in oss för de hittar inte rätt ticket. De ser hela resan men saknar rätt ticket nummer för flighten DXB - AMS. Chattar med Virgin som inte kan göra nåt då SAS gjort sista ändringen och därmed äger biljetten. Försöker ringa SAS kundtjänst i ca 3 timmar sö kväll utan att få svar. Köper i sista minuten två ekonomiplatser på Emirates DXB -AMS innan de stänger, checkar in och flyger till AMS där vi utan problem checkar in för resterande del av resan.
Lite kuriosa, när vi gick ombord på Emirates försökte jag få ok för att nyttja businessstolarna vi reserverat för att åtminstone kunna få sova bekvämt men ombordpersonalen nekade. När vi väl satt oss i ekonomi ropades våra namn upp. Det visade sig att vi saknades på planet då vi inte fanns avprickade på våra businessbiljetter. Sen under flygningen kom nån förbi och lämnade amenity kits till oss och typ 5 på morgon fick vi ”vin från business” i en pappersmugg med lock.
Nu försöker jag strukturera upp hur jag skall claima kostnaden för ekonomiklassbiljetterna jag köpte. Skall jag vända mig till Emirates som i chatten vi två tillfällen bekräftat att vi har ticket för deras leg. Eller till SAS som sist varit inne i bokningen och ändrat och som på tel innan vi åkte till flygplatsen bekräftat att allt ser bra ut. EU261 är väl inte relevant här antar jag.
Ber om ursäkt för att inlägget blev så långt men tänkte att det blir lättare att få råd om jag beskriver hela händelseföloppet.
Last edited: