Frågor om att boka Eurobonus award resa

Solomun skrev:Bokning med SAS i Business nästa vecka, men kan varken välja säte eller förboka mat. Var lite strul med bokningen med ombokning, kan det vara därför?Klicka för att utvidga...


Säte har jag valt sedan länge men kan inte heller boka mat i appen, får ”product not available”. Har felanmält för några dagar sedan. Så det är sannolikt något bredare problem.
 
Solomun skrev:Bokning med SAS i Business nästa vecka, men kan varken välja säte eller förboka mat. Var lite strul med bokningen med ombokning, kan det vara därför?Klicka för att utvidga...
Förbokningen av mat har bytt plats i appen. Numera ligger den under samma kategori som för att köpa till mat.
 
Kimmen00 skrev:Vill välja mat i SAS C under påsken. Får bara i denna rutt ingår varm måltid.Men kan inte välja ngt..Klicka för att utvidga...
Val av "vanlig" mat i C öppnar c:a en vecka före avgång. Specialmat kan beställas tidigare.
 
Läst en del om strul med icke-biljetterade ombokningar på helgen. Vågar man sig på det, eller bäst att vänta tills söndag, och påskynda biljettering på måndag om det behövs?
 
airac skrev:Läst en del om strul med icke-biljetterade ombokningar på helgen. Vågar man sig på det, eller bäst att vänta tills söndag, och påskynda biljettering på måndag om det behövs?Klicka för att utvidga...
Ja man ska ju egentligen inte kunna boka om en 2-4-1 bokning på helgen ändå. Eurobonusavdelningen sköter bara kritiska biljetteringar typ för måndag. Var så förut iaf. Så man ska ju väl inte räkna med att kunna göra ombokning och än mindre biljettering på helgen.
 
1. Bör man dra öronen åt sig om agenten förslår att testa med ett alternativ som innebär layover längre än 24 timmar när man lägger till en feeder flight? Min bokning är uppdaterad och jag väntar på att få biljetterna nu.

2. Om man bokar sin feeder i ekonomi, men har långa benet i business, vad gäller för handbaggage? Har två kabinväskor på långa benet med Air France, men feeder är bokad med SAS i ekonomi så jag gissar att det blir stopp för två kabinväskor där.
 
Sticktown skrev:1. Bör man dra öronen åt sig om agenten förslår att testa med ett alternativ som innebär layover längre än 24 timmar när man lägger till en feeder flight? Min bokning är uppdaterad och jag väntar på att få biljetterna nu.2. Om man bokar sin feeder i ekonomi, men har långa benet i business, vad gäller för handbaggage? Har två kabinväskor på långa benet med Air France, men feeder är bokad med SAS i ekonomi så jag gissar att det blir stopp för två kabinväskor där.Klicka för att utvidga...
1, har fått över 24h två gånger genom schedule change och en gång genom att agenten la fel dag (biljetterad)

2. Du får ta med en kabinväska.
 
Sticktown skrev:1. Bör man dra öronen åt sig om agenten förslår att testa med ett alternativ som innebär layover längre än 24 timmar när man lägger till en feeder flight? Min bokning är uppdaterad och jag väntar på att få biljetterna nu.2. Om man bokar sin feeder i ekonomi, men har långa benet i business, vad gäller för handbaggage? Har två kabinväskor på långa benet med Air France, men feeder är bokad med SAS i ekonomi så jag gissar att det blir stopp för två kabinväskor där.Klicka för att utvidga...
1. Det är lite lotteri, det kan gå igenom och det kan bli stoppat. Men större problemet är att om du senare behöver göra någon ombokning i resan så kan de vägra med hänvisning till att resan är "ogiltig".

2. Reglerna för handbagage skiljer sig mot de för incheckat genom att handbagagereglerna är per flight och enligt utförande bolags policy, medan reglerna för incheckat är samma för hela resan (per riktning).
 
Hade en resa till japan för augusti, i fredags förra veckan så ringde jag in och skulle boka om flighten till slutet av april (fanns platser) tog att prata med svensktalande men hamnade med engelsk. Vidare så hittades platserna som jag hittat online

SAS plus stockholm amsterdam

Klm business amsterdam tokyo

Klm business tokyo amsterdam

Klm business amsterdam stockholm (ingen feeder utan married segment)

Samtalet spelades in och kortnummer uppgavs och flighterna kom på manage my booking men inget nytt pnr då den skulle ”biljetteras” kunde välja säten ungefär en dag efter i air france appen. (På ams-arn var det gratis).

Nu ser jag bara min orginalbokning kvar i manage my booking samt arn-ams med sas april?

Skulle ni säga att det är kört?
 
Varför förväntade du dig en ny PNR? Gjorde du en ny bokning eller ombokning?

Oavsett vilket så behöver du ringa in. Troligen har din biljett inte skrivits om och nya flighter som sparades gått tillbaks till inventory. Huruvida de är tillgängliga igen som award är högst oklart. Skulle tyvärr tro att de är borta. Har agenten som du pratade med dessutom rensat gamla segment du hade i augusti före omskrivning av biljetten så är det tyvärr kört.
 
aruba1 skrev:Varför förväntade du dig en ny PNR? Gjorde du en ny bokning eller ombokning?Oavsett vilket så behöver du ringa in. Troligen har din biljett inte skrivits om och nya flighter som sparades gått tillbaks till inventory. Huruvida de är tillgängliga igen som award är högst oklart. Skulle tyvärr tro att de är borta. Har agenten som du pratade med dessutom rensat gamla segment du hade i augusti före omskrivning av biljetten så är det tyvärr kört.Klicka för att utvidga...
Stämmer bra bör inte förvänta mig en ny pnr då det gäller en ombokning. Har kvar flighterna för augusti men dessa funkar inte kalendermässigt. KLM flighterna försvann ju i måndags så dessa är ej tillgängliga som awards.
 
Har en resa bokad ut från arn-lhr-mia med feeders tillagda och kommer behöva boka hemresan utanför ordinarie öppettider vilket gör att jag lär hamna hos ngn utländsk agent. Har senaste tiden upplevt att dom i princip inte kan göra något själva utan det läggs iväg ärenden som gör att det läggs i kö. Tex avbokning inom 24h där vouchers och poäng inte kommer tillbaka förrän man ringer svenska kundtjänsten dagtid och ber dom lägga tillbaka (Diamond support) och dom ser att det hanterats helt felaktigt

Är lite orolig att lägga till benet hem om dom inte lyckas reservera platserna åt oss utan de riskerar hinna försvinna till någon annan i väntan på biljettering.

Någon som har erfarenhet av ovan och vet om kundtjänsten även utanför svenska kundtjänsten öppettider brukar kunna lägga till ett ben hem utan konstigheter?
 
Resenarengot skrev:Har en resa bokad ut från arn-lhr-mia med feeders tillagda och kommer behöva boka hemresan utanför ordinarie öppettider vilket gör att jag lär hamna hos ngn utländsk agent. Har senaste tiden upplevt att dom i princip inte kan göra något själva utan det läggs iväg ärenden som gör att det läggs i kö. Tex avbokning inom 24h där vouchers och poäng inte kommer tillbaka förrän man ringer svenska kundtjänsten dagtid och ber dom lägga tillbaka (Diamond support) och dom ser att det hanterats helt felaktigtÄr lite orolig att lägga till benet hem om dom inte lyckas reservera platserna åt oss utan de riskerar hinna försvinna till någon annan i väntan på biljettering.Någon som har erfarenhet av ovan och vet om kundtjänsten även utanför svenska kundtjänsten öppettider brukar kunna lägga till ett ben hem utan konstigheter?Klicka för att utvidga...
Jag fick ta hjälp av en engelsk agent för att lägga till feeder för hemresan på 2 olika bokningar. På ena bokningen så var allting korrekt. Men på den andra bokningen så fick jag problem.
 
Maxilaxen skrev:Jag fick ta hjälp av en engelsk agent för att lägga till feeder för hemresan på 2 olika bokningar. På ena bokningen så var allting korrekt. Men på den andra bokningen så fick jag problem.Klicka för att utvidga...
Tappa du platserna eller gick de att rädda på den som gick fel iaf?
 
Resenarengot skrev:Har en resa bokad ut från arn-lhr-mia med feeders tillagda och kommer behöva boka hemresan utanför ordinarie öppettider vilket gör att jag lär hamna hos ngn utländsk agent. Har senaste tiden upplevt att dom i princip inte kan göra något själva utan det läggs iväg ärenden som gör att det läggs i kö. Tex avbokning inom 24h där vouchers och poäng inte kommer tillbaka förrän man ringer svenska kundtjänsten dagtid och ber dom lägga tillbaka (Diamond support) och dom ser att det hanterats helt felaktigtÄr lite orolig att lägga till benet hem om dom inte lyckas reservera platserna åt oss utan de riskerar hinna försvinna till någon annan i väntan på biljettering.Någon som har erfarenhet av ovan och vet om kundtjänsten även utanför svenska kundtjänsten öppettider brukar kunna lägga till ett ben hem utan konstigheter?Klicka för att utvidga...
So far so good för mig när jag pratade med dem i fredags - "mina bokningar" uppdaterades ca 20 minuter efter samtal får se när biljetterna kommer.



Så här, om du (eller någon annan åt dig) inte kan ringa inom ordinarie öppettider - vad är det för valmöjligheter du väger mot varandra?
 
Resenarengot skrev:Tappa du platserna eller gick de att rädda på den som gick fel iaf?Klicka för att utvidga...
Jag ringde upp under måndagen för att säkerställa att båda bokningarna låg under rätt kö.

Men agenten påpekar att det är ”något” fel med den ena bokningen och att han skulle fixa detta.

På torsdag kväll så ser jag feedern är borta från ena bokningen samt att platserna har gått tillbaka som tillgängliga tillgängliga.

På fredag morgon så uppdateras min resa och feedern läggs till samt att jag fick biljettering för samtliga bokningar.
 
TP12 skrev:So far so good för mig när jag pratade med dem i fredags - "mina bokningar" uppdaterades ca 20 minuter efter samtal får se när biljetterna kommer.Så här, om du (eller någon annan åt dig) inte kan ringa inom ordinarie öppettider - vad är det för valmöjligheter du väger mot varandra?Klicka för att utvidga...
Jag kan ringa inom ordinarie, men rädd att platserna hinner gå åt då om de skulle släppas tidigare än svenska kundtjänsten öppnar.
 
Torsi skrev:Hade en resa till japan för augusti, i fredags förra veckan så ringde jag in och skulle boka om flighten till slutet av april (fanns platser) tog att prata med svensktalande men hamnade med engelsk. Vidare så hittades platserna som jag hittat onlineSAS plus stockholm amsterdamKlm business amsterdam tokyoKlm business tokyo amsterdamKlm business amsterdam stockholm (ingen feeder utan married segment)Samtalet spelades in och kortnummer uppgavs och flighterna kom på manage my booking men inget nytt pnr då den skulle ”biljetteras” kunde välja säten ungefär en dag efter i air france appen. (På ams-arn var det gratis).Nu ser jag bara min orginalbokning kvar i manage my booking samt arn-ams med sas april?Skulle ni säga att det är kört?Klicka för att utvidga...
Har nu fått bekräftat från eurobonus som biljetterar att min resa lagts i fel kö, går det att hålla SAS jurdiskt ansvarig för dessa missar? Samtalet spelades in.
 
Back
Top