Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

C biljetter med SAS till Seoul släppta, redan ute i FB grupper så skynda fynda!
 
Flyer722 skrev:Är ganska bra med anslutningar till Amsterdam med SAS. Lägg sedan till KLMs flighter så är det en drös av flighter.Klicka för att utvidga...
Problemet är att AFKLM tillämpar married segments. Har man bokat långflygen med AFKLM kan man inte lägga på feeders med AFKLM på samma bokning. Då måste man invänta SAS släpp av bonusplatser. Likaså ej möjligt att ändra en delsträcka utan att boka av allt.
 
Hachans skrev:De tog slut snabbt!Klicka för att utvidga...


Va fn...

Tittade tidigare i dag och såg bara enstaka plus och tyckte jag gjorde en bra deal som bokade oneway snabbt.

Hade verkligen velat ha Business men kunde inte tro att det skulle släppas en timme senare. Och vara slut innan man hann reagera.
 
Maja skrev:Stångar mig blodig för att få lägga till feeders från AMS-GOT idag. Det finns tillgängliga när man söker via SAS Partners Awards men Amex-gänget kan inte hitta dem. Har suttit i flera timmar idag för att försöka få ihop en resa och borde ha gett upp för den tjejen började med att säga att Hop! inte gick att boka då de inte ingår i SkyTeam fast flighten kom upp som en enda sökning GOT-CDG-HND. Slutade med att jag bokade den sträcka själv på nätet under vårt samtal och sedan så har hon delat upp bokningen i två bokningar 2+1 och lagt på hemresa från NRT-AMS men sen tog det tvärstopp. Hon hittar inga feederflights och jag hittar iaf 3 olika möjligheter.Sammta sak med en annan bokning i februari också som tar stopp i AMS. Pratade precis och suttit i telefonkö och så bröts det. Förväntar mig att de ska ringa upp, men icke och nu har klockan passerat 17.Klicka för att utvidga...


Vänta in SAS…om det ej kommer något. Köp en separat enkel, det har jag gjort några gånger. Visst ny PNR och check in. Etc men det kan det vara värt…




Flyer722 skrev:Är ganska bra med anslutningar till Amsterdam med SAS. Lägg sedan till KLMs flighter så är det en drös av flighter.Klicka för att utvidga...


SK mellan ARN-CDG
 
Jonas C skrev:Problemet är att AFKLM tillämpar married segments. Har man bokat långflygen med AFKLM kan man inte lägga på feeders med AFKLM på samma bokning. Då måste man invänta SAS släpp av bonusplatser. Likaså ej möjligt att ändra en delsträcka utan att boka av allt.Klicka för att utvidga...
Bara för att förstå, om man har en feeder bokad med KLM tex ARN-AMS-LHR, och sen LHR-MIA med Virgin, kan man inte lägga på hemresan senare då för att ett ben är med KLM? Eller gäller det bara om långa benet är med AFKLM?
 
Resenarengot skrev:Bara för att förstå, om man har en feeder bokad med KLM tex ARN-AMS-LHR, och sen LHR-MIA med Virgin, kan man inte lägga på hemresan senare då för att ett ben är med KLM? Eller gäller det bara om långa benet är med AFKLM?Klicka för att utvidga...
Bokar du en resa med KLM genomgående ARN-AMS-NRT så kan du inte ändra eller ta bort ARN-AMS segmentet utan att boka av hela resan, likaså kan du inte lägga till ett KLM-segment på AMS-NRT, detsamma gäller på Air France. Andra flygbolag t.ex Virgin, SAS, Air Europa, Kenya, etc kan man kombinera, t.ex ARN-AMS-LHR som man lägger till som en feeder på LHR-XXX med Virgin. Sedan förekommer begränsningar i vilken ordning segmenten läggs in och huruvida de kan läggas till på en bokning som ombokning.
 
Jonas C skrev:Bokar du en resa med KLM genomgående ARN-AMS-NRT så kan du inte ändra eller ta bort ARN-AMS segmentet utan att boka av hela resan, likaså kan du inte lägga till ett KLM-segment på AMS-NRT, detsamma gäller på Air France. Andra flygbolag t.ex Virgin, SAS, Air Europa, Kenya, etc kan man kombinera, t.ex ARN-AMS-LHR som man lägger till som en feeder på LHR-XXX med Virgin. Sedan förekommer begränsningar i vilken ordning segmenten läggs in och huruvida de kan läggas till på en bokning som ombokning.Klicka för att utvidga...
Okej, så man kan inte boka CDG-MIA med AF och sen lägga till ARN-AMS-CDG med KLM?
 
TP12 skrev:De kommer väl släppas, häng på låset.Klicka för att utvidga...
Fast datumet för vår flight i januari har ju redan passerat sedan flera veckor tillbaka.



Den i mitten på februari bör släppas om drygt två veckor. Får hoppas på det då den vouchern går ut 31/3 så inte mycket att spela på här.
 
Maja skrev:Fast datumet för vår flight i januari har ju redan passerat sedan flera veckor tillbaka.Den i mitten på februari bör släppas om drygt två veckor. Får hoppas på det då den vouchern går ut 31/3 så inte mycket att spela på här.Klicka för att utvidga...
Har också flighter i jan/feb att lägga till feeders på (till/från CDG) varav den ena har långa benet med AF. Orkade inte med kön idag men efter att läst denna tråd så inser jag att det kanske inte spelade någon roll (om det ändå är kört med KLMAF-feeders).



Kolla man månadsöversikten genom SAS nya sökfunktion så känner jag mig ganska trygg i att platser kommer att komma, verkar vara ungefär sex månader i förväg (men så har jag en 2025 voucher så ingen issue där). Tänker även att jag lika gärna kan flyga från CPH istället för GOT, vilket ytterligare förbättrar möjligheterna.
 
TP12 skrev:Har också flighter i jan/feb att lägga till feeders på (till/från CDG) varav den ena har långa benet med AF. Orkade inte med kön idag men efter att läst denna tråd så inser jag att det kanske inte spelade någon roll (om det ändå är kört med KLMAF-feeders).Kolla man månadsöversikten genom SAS nya sökfunktion så känner jag mig ganska trygg i att platser kommer att komma, verkar vara ungefär sex månader i förväg (men så har jag en 2025 voucher så ingen issue där). Tänker även att jag lika gärna kan flyga från CPH istället för GOT, vilket ytterligare förbättrar möjligheterna.Klicka för att utvidga...
Kanske ska ha is i magen gällen familjen resa i januari och låt den vara kvar oförändrad istället för att boka om till två dagar senare när det finns en genomgående biljett, men dock med den fantastiska väntan på 12,5h i Paris i början på januari. Inte super lockad efter en nattflygning och landat på morgonen i Paris.
 
Jonas C skrev:Problemet är att AFKLM tillämpar married segments. Har man bokat långflygen med AFKLM kan man inte lägga på feeders med AFKLM på samma bokning. Då måste man invänta SAS släpp av bonusplatser. Likaså ej möjligt att ändra en delsträcka utan att boka av allt.Klicka för att utvidga...
Var inte medveten om att detta när jag bokade CDG-PTP t/r med Air France och pratade med agenten om att lägga till feeder flights från och till CPH senare. Tillämpas detta med married segments konsekvent eller är det olika mellan avgångar?

Om man nu lyckas hitta feeder flights med SAS senare hur funkar det då med regler för handbaggage? Vi hade tänkt resa med enbart handbaggage då AF tillåter två väskor per person i business, men det kommer kanske inte funka om vi flyger SAS mellan CPH och CDG?
 
Piffsan skrev:Yes, men väldigt långa väntetider så det är nog många som försöker använda sina amex vouchers som går ut 31 mars (bland andra så klart).Klicka för att utvidga...
Om så pass många ringer om bonus- resor så är det en skam att SAS kundtjänst inte är mer insatta i det hela.

Det tar ju tid och kraft från "vanliga" passagerare...kanske vore det bättre om de motsv. Tallin igen:

Dvs en grupp/sektion som är specialiserad på Awards och ditt mindre kunniga medarbetare kan koppla de samtal de inte själva klarar av...
 
Jag pratade med en agent idag som nämnde ”EuroBonusteamet på det nya kontoret”. När han sa att mina bokningar ser korrekta ut o väntar på ett manuellt godkännande från de.



Vilket kontor är detta? Varför kan vi inte komma i kontakt med dessa personligen?
 
toer00 skrev:Om så pass många ringer om bonus- resor så är det en skam att SAS kundtjänst inte är mer insatta i det hela.Det tar ju tid och kraft från "vanliga" passagerare...kanske vore det bättre om de motsv. Tallin igen:Dvs en grupp/sektion som är specialiserad på Awards och ditt mindre kunniga medarbetare kan koppla de samtal de inte själva klarar av...Klicka för att utvidga...
De har ju nyligen bytt leverantör av "support" och det är oklart hur många av de gamla som är kvar. Det är ingen ursäkt, men kanske en förklaring.

Problemet blir ju om man kopplar till en sådan avdelning att så fort folk lär sig det kommer de alltid vilja bli kopplade dit och sen har vi 5 timmar kö där varje dag för att alla vill prata med dom.


Maxilaxen skrev:Jag pratade med en agent idag som nämnde ”EuroBonusteamet på det nya kontoret”. När han sa att mina bokningar ser korrekta ut o väntar på ett manuellt godkännande från de.Vilket kontor är detta? Varför kan vi inte komma i kontakt med dessa personligen?Klicka för att utvidga...
Varför du inte kan komma i kondakt med dom? Av samma anledning att du inte kan ringa SAS VD eller någon annan "funktion" när du behöver hjälp. Backoffice är just en grupp som sitter "bakom" fronten för att inte behöva hantera inkommande ärenden. Alla företag har en frontdesk, och när de inte kan lösa problemet så skickas det vidare till second/third line och där hanterar man ärendet, jag har aldrig varit i kontakt med något företag där man kan ringa direkt till second line eller så, och tanken är inte att man ska kopplas dit heller.



Självklart vore det ju bättre om de som tar emot samtal i first line kan hantera dessa typer av bokningar (som tidigare varit möjligt), men det är väldigt många som då behöver utbildning i bokningar. Problemet blir ju dock bara värre att vissa är duktiga och kan lösa detta och andra odugliga så att man måste ringa 10 ggr för att få hjälp, det spär ju bara på problematiken tyvärr då varje ärende riskerar att ta 10 samtal.
 
Maja skrev:Då är jag helt rökt! Har två bokningar med AF/KLM i januari och februari och det finns inga SAS-anslutningar, men däremot så finns det flyg med KLM.Klicka för att utvidga...
Jag är i en liknande sits men har bokat Plus PRO feeder på separata biljetter, håller tummarna att något bättre dyker upp närmare så kan jag spara några tusenlappar.
 
Back
Top