Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Vad är bäst? Givet:
- 2-3 resor per år
- spend på 200-300k per år
- reser främst till Asien och Europa
- Apple Pay ett måste

Tänker köra på nåt av dessa:
- Amex Elite + mc strawberry
- Amex premium + mc strawberry
- Amex premium + mc premium

Eller finns andra rekommendationer?

Vad är bäst? Givet:
- 2-3 resor per år
- Apple Pay ett måste

Med anledning av uppdateringen av SAS AMEX Premium kommer det från och med den 1 april inte längre vara möjligt att boka business class eller first class med 2-för-1-vouchers intjänade efter detta datum. Därmed framstår Elite som det enda alternativet av dessa två kort.

Signup bonusen är även den mycket större på Elite kortet. 45.000 Bonuspoäng vid spendering av 45.000kr första 3 månaderna vid inbjudan.

Om du planerar att satsa på EuroBonus känns det som att MC Strawberry inte kommer att ge särskilt stor avkastning. Jag skulle istället rekommendera SAS-korten, då de erbjuder betydligt bättre värde för dina utgifter. Börja med ett AMEX och se om du känner ett behov av MC skulle vara min rekommendation. :)

Vad är bäst? Givet:
- 2-3 resor per år
- Apple Pay ett måste

Frågan som behöver besvaras är vad du vill kunna göra med poängen, det är helt avgörande för vilken kombination med kort man behöver.

MC Strawberry är tämligen värdelöst nu om du inte behöver nätterna det ger för status på Strawberry.

Vårt resemönster förändras i och med 1-åring och kommande barn. Long-haul kommer vi skippa i några år och det kommer isåfall främst vara Europa om något. Vi kör Amex Premium idag med ett SAS MC Basic. Bör vi hålla oss kvar med dessa kort om målet är att samla poäng och främst inom Europa och även använda 2-4-1 inom Europa på Plus-biljetter?

I sinom tid så kommer vi nog att uppgradera oss till Amex Elite för att spara ihop till Business 2-4-1 vouchers så vi kommer iväg på dessa i long-haul, men det är nog några år bort.

Frågan som behöver besvaras är vad du vill kunna göra med poängen, det är helt avgörande för vilken kombination med kort man behöver.

MC Strawberry är tämligen värdelöst nu om du inte behöver nätterna det ger för status på Strawberry.
Dags för mig att hitta ersättare till min MC Strawberry. Jag trodde först det skulle vara OK/Q8 kortet, som är kostnadsfritt. Men dethar inte 0.6% i cashback som jag trodde. Det är bara 0,3% om man tankar med sin Bonus. 0,6% gäller när man köper korv eller godis typ. Det har jag inget intresse av.

Så nu tittar jag SAS Mastercard (Standard ej Premium) eftersom min spend på Mastercard är rätt låg.

Finns det något sätt att få mer än 3000 bonus poäng i välkomst, till exempel, om man får en inbjudan från någon som redan har?

Toppen