Kör själv inte Platinum Points Plus så andra kan säkert svara bättre på din fråga men jag tycker diskussionen är intressant då även jag har försökt räkna på det. För min del kom jag fram till att det var Avios som i de allra flesta fallen skulle ha gett klart bäst utväxling jämfört med hotellpoäng. Även om det kan finnas tillfällen då man får ut ett bra värde genom främst Hilton.Jag har räknat lite här på min kant tack vare det förträffliga verktyg som finns i Awardplaner. Försöker lista ut om det är läge att gå från Amex EB elite till Plat Points plus.
Jag kan konstatera att jag de senaste 3 åren har snittat på ca 500kkr spend på mitt Amex EB Elite. Min slutsats är att om jag ej behöver levelpoängen för att nå EBG, så borde Amex Plat Points plus vara ett mycket bättre alternativ ur poängintjänings synvinkel. Jag har hållit mig undan pga att jag har väldigt lite värde av Pontus lounge då jag sällan passerar ARN. Samt att kottarna får middagsförmånen att sannolikt nyttjas sparsamt.
Däremot så är omvandlingstabellerna något höjda i dunklet. Det man ser från Amex sida visar utväxling på kr i spend snarare hur mycket t.ex. 1MR ger i Avios/Hilton Honors/Qatar etc. Kollar man på pointsyeah så blir det tydligt att olika länder har olika omväxlingstabeller och tillochemd olika partners att växla till.
Är det någon som nyttjar Point plus idag som kan ge exempel på hur mycket faktiskt användbara flyg/hotellpoäng ni får ut/bränner om året?
Landade dock själv i slutsatsen att EuroBonus fortfarande är bästa programmet för mig och jag har därför kvar Elite. Inte för att Elite-kortet i sig skulle vara bäst utan snarare av anledningen att jag drar in såpass mycket poäng från andra källor än kreditkortsspend, vilket skulle vara svårare med Avios eller något av de andra programmen, samt 2-4-1 och Flypremium business.
Har jag haft högre spend (jag ligger på ca 300k/år), större andel spend i utländsk valuta och ett resemönster som passade oneworld bättre hade jag nog kommit fram till en annan slutsats.