Senaste nytt

Miles&More Senator: Vad är poängen? [inte imponerad]

Det är exakt därför jag ställer frågan. Vad är syftet?

Det kanske inte framgick tydligt men jag är mot att jaga status där man inte ändå flyger.

Ställde mig själv samma fråga i en annan tråd. Vad ger Star Gold extra om man ändå reser på betald business-biljett? Förutom fåfänga då...

Privat reser jag i stort sett alltid i business så där ger ett Star Gold ganska lite förutom ett guldfärgat kort. Nu reser inte jag i jobbet längre men OM jag skulle göra det hamnar jag i ekonomiklass och DÅ skulle givetvis ett guld-kort faktiskt betyda en hel del.

Min princip har varit att enbart vara med i AAdvantage (oneworld) och EuroBonus (f.d. Star Alliance) för att hålla det enkelt för mig själv snarare än opportunistiskt hoppa mellan programmen som en berusad lycksökare.

I och med SAS-flytten till SkyTeam hamnade jag där i stället. Tvekade länge på om jag skulle nappa Lufthansas erbjudande men ett guldkort lockade. Nu vet jag dock inte hur jag ska göra då det nog kostar mer än det smakar att förlänga Lufthansa Senator-kortet.

Ser med viss oro på alla strategier som utarbetas här och på FlyerTalk om hur folk vill äta tårta och ha den kvar. Resultat då jag tror blir att de stora spelarna i respektive allians (AA, BA, LH, UA, DL, AF etc.) kommer ta till krafttag mot denna typ av beteende och göra det svårare för alla. Hoppas jag har fel.

Ställde mig själv samma fråga i en annan tråd. Vad ger Star Gold extra om man ändå reser på betald business-biljett?
Högre prioritet när det blir strul. Det är väl typ det som är kvar. Det kan vara värdefullt, men man får toppas att man inte har nytta av det på varje flygning...

First class checkin istället för business class - spelar knappast nogon större roll tänker jag. Lite bättre sprit i vissa lounger.

Jag matchade och kommer inte att förnya efter feb 2026, om jag flyger maximalt lufthansa-grupp kanske jag kommer upp till 30-40 flygningar i ekonomi inom Europa plus ett par interkontinentala (men troligtvis inte det heller då de tenderar att straffa ut sig på pris vilket min arbetsgivare bryr sig om), vilket leder till ingenting hos M&M och inget Diamond hos SAS.

Har precis haft kontakt med min kontaktperson på Lufthansa i Skandinavien. Kreditkortslösning lär vara på gång.
Optimalt hade varit om man tjänade en 1 QP för varje tusenlapp man spenderade på kortet, i teorin skulle man kunna nå Senator enbart genom spend 2M SEK. Om man nu vill konkurrera med de svenska kreditkorten så bör man överväga någon form av statuskomponent. Är nog långt ifrån alla som kan upprätthålla en sån hög spend, men det skapar även ett starkare incitament att styra över sina resor till Lufthansa Group om man avser att nå och behålla status.

Optimalt hade varit om man tjänade en 1 QP för varje tusenlapp man spenderade på kortet, i teorin skulle man kunna nå Senator enbart genom spend 2M SEK. Om man nu vill konkurrera med de svenska kreditkorten så bör man överväga någon form av statuskomponent. Är nog långt ifrån alla som kan upprätthålla en sån hög spend, men det skapar även ett starkare incitament att styra över sina resor till Lufthansa Group om man avser att nå och behålla status.
Gillar ditt resonemang men jag tar alla dagar i veckan ett rent Miles kort om det kniper.
Om LH släpper det för AFKL så kommer jag nappa direkt.

Gillar ditt resonemang men jag tar alla dagar i veckan ett rent Miles kort om det kniper.
Om LH släpper det för AFKL så kommer jag nappa direkt.
Status i tillägg till de miles som du tjänar, likt SAS Mastercard Premium, ifall det inte var tydligt :)

Revenue based earning är däremot riktigt kasst, oavsett vilken klass du bokar. Hade jag krediterat resan till turken så hade flygningarna gett cirka 450 + 400 miles.
IMG_9907.png

Blev nyfiken att förstå, tycker alltså ni att själva ögonblicket då flygvärdinna kommer och tackar er för att vara Senator medlemmar eller motsvarande, alltså recognition, är det viktigt för er? Eller misuppfattar jag recognition biten?

Hände mig förra veckan på LH flyg från MUC till ARN, ekonomibiljett bokad genom snål företagsresebyrå. Blev oväntat smickrad, såg inte det komma. Något att äta eller dricka? Hade precis ätit så tog bara en svart kopp kaffe och fick lite snacks med koppen serverad. En treat som är mer symbolvärde än pengar men funkade som sagt oväntat bra på mig - jag är fortfarande förvånad!

Toppen