Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Jag är lite konfunderad, skall hyra en Bil i Palma (PMI) nästa vecka och valet föll på Europcar, en Audi A3 för ca. 3 000 Kr för en period på några dagar.
Dock såg att de har en självrisk för kollision bl.a. på ca 59 000 Kr. Nu har jag sedan några veckor tillbaka ett SAS Amex Elite med en brta försäkring för bl.a hyrbilar. Där står bl.a

3. Om försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas betalar försäkringsgivaren alla belopp den försäkrade ansvarar för under hyresavtalet, inklusive självrisk. Detta är tillämpligt oavsett om den försäkrade är ansvarig för händelsen eller inte. Den försäkrade får inte mer än värdet av hyrfordonet upp till 750 000 svenska kronor i samband med en olycka eller annan incident.

Min fråga är nu om någon som har erfarenhet om detta räcker eller om Europcar kommer att vilja att man via kortet deponerar 59 000 Kr i säkerhet.
Varit med om att Enterprise gjort det tidigare, men då bara "10 000 kr" som varit deras självrisk (då hade jag iofs inte Amex)...

Någon med Amex som brukar hyra av Europcar och som kanske berätta ...?
Tänk på att en lejonpart av resan måste vara betald med ditt Amex för att ev kunna nyttja försäkringen.

Flyget (SAS) bekostas av förseningsvouchers sedan och hotellet och är 100% förbetalat med Amex. Hyrbilen kommer betalas med AMEX.
Det borde väl gillas?
Ja, det bör gäller men jag skulle kolla med AMEX försäkring först. Jag har tidigare fått ett klar svar att flyg betalt med bonus poäng påverkar inte försäkring så länge skatten är betald med AMEX, men vouchers är ju lite annorlunda. Nu är det lite osäker vilken försäkringsbolag kommer att gälla eftersom du gör/gjorde betalningar vi 2 olika tider då AMEX hade två olika försäkringsbolag.

Jag skulle rekommendera att göra det via chatt eller email så du har ett svar på svart/vitt om det händer något.

Jag skulle också fundera på att byta till annat biluthyrare. ROIG Drive Mallorca har mycket bra bilar, till mycket bra priser, med vettiga självrisk 1800€ för en BMW X2. Och de tar AMEX på betalning på plats. De har även bra recensioner på Google, och det har få biluthyrare eftersom folk brukar bara skriva när något har gått fel.

Vad säger ni, är den här vettig?
Kollar på försäkring till min bror som inte har "vettiga" kreditkort
De hyr bil 2-3 ggr per år i olika länder runt medelhavet och blir lurade då och då

Dags att överge Riverside efter 4 år. Går över till M Bilresa. Det gick återigen att teckna för 430 kr, digitalt medlemskap, via denna länk.
Medlemskapet är giltigt fram till 2025-07-31 vilket innebär att det finns en "vinst" i att signa sig så tidigt i månaden som möjligt. Visa bifogad bild 154763Visa bifogad bild 154763

Har ingen erfarenhet av skadehanteringen men villkoren är mycket bra.
Håller med!

Super att det inte krävs en övernattning för att det ska gälla. Även att bilpooler och annat inkluderas, tex MC, Båt och lite annat.

Har inte heller erfarenhet av skadehanteringen men det blir att förnya medlemskapet i sommar. Har lyckats få tillbaka kostnaden flera gånger om redan.

Apropå Spanien, var i Alicante en helg i september, och valde att hyra från Centauro via den här länken https://en.visitbenidorm.es/ver/200/rent-a-car-in-benidorm.html. Deras premium-paket (dvs noll självrisk) var vettigt prissatt, och jag lyckades efter lite problem även få in Centauro ID. Det gjorde att jag kunde gå direkt till garaget och och skippa kön till upphämtningsdisken. Inga problem vare sig vid hämtning eller lämning. Jag lämnade med lite för lågt batteri, med de debiterade bara för kWh, ingen extrakostnad.

Jag hyr oftast av Hertz. Men kombinationen hög självrisk, Super Cover som mer än dubblerade hyran och en turistdestination där många hyr bil gjorde att jag kollade på andra alternativ.

Toppen