Visst, men med utgångspunkt från VIE fanns massvis med bonusresor upp till ca ett år i förväg. Hade aldrig något problem att hitta det jag ville till de destinationer LH-gruppen flög. Jag upplevde dessutom att det var välkänt att alltid söka från VIE, var bara att läsa i någon av alla FB-grupper så skrevs det om det väldigt ofta. Men visst, gemene man som inte läser BC eller FB-grupperna kände nog inte till det.Jämför med vi hur det var hos Lufthansa Group så var tillgängligheten hos dem minst lika obefintlig som den är hos AFKLM idag. Där var chansen noll att hitta en bonusresa med utgångspunkt från Stockholm med mer än två veckors framförhållning. Nu får vi bortse från Wien-tricket som gemene man inte kände till och inte kunde söka/boka direkt på hemsidan utan att behöva ringa in trixa.
Skillnaden idag är att AFKLM faktiskt har bonusplatser som du kan söka från Stockholm direkt till valfri destination utanför Europa i business class med upp till ett års framförhållning. Visserligen endast ett enstaka datum här och var och sällan något som man kan bygga en resa av. Det får man ändå se som en liten förbättring mot att inte kunna hitta några resor alls.
Problemet är också att det finns för många poäng i cirkulation, i synnerhet när var och varannan person sitter på 200K EB-poäng och en 2for1 voucher nuförtiden.
Hursomhelst väljer jag hellre ett scenarion där gott om platser finns men där man måste lägga ned lite tid och jobb för att hitta dem än ett scenario där ett fåtal platser som är lättare att hitta finns.
Tror du har en poäng med sista stycket. Har blivit oerhört lätt att dra in nog med poäng för åtminstone en longhaul business per år utan att flyga in poängen och utan överdrivet hög spend vilket antagligen leder till högre konkurrens om de platser som faktiskt finns.