Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Jämför med vi hur det var hos Lufthansa Group så var tillgängligheten hos dem minst lika obefintlig som den är hos AFKLM idag. Där var chansen noll att hitta en bonusresa med utgångspunkt från Stockholm med mer än två veckors framförhållning. Nu får vi bortse från Wien-tricket som gemene man inte kände till och inte kunde söka/boka direkt på hemsidan utan att behöva ringa in trixa.

Skillnaden idag är att AFKLM faktiskt har bonusplatser som du kan söka från Stockholm direkt till valfri destination utanför Europa i business class med upp till ett års framförhållning. Visserligen endast ett enstaka datum här och var och sällan något som man kan bygga en resa av. Det får man ändå se som en liten förbättring mot att inte kunna hitta några resor alls.

Problemet är också att det finns för många poäng i cirkulation, i synnerhet när var och varannan person sitter på 200K EB-poäng och en 2for1 voucher nuförtiden.
Visst, men med utgångspunkt från VIE fanns massvis med bonusresor upp till ca ett år i förväg. Hade aldrig något problem att hitta det jag ville till de destinationer LH-gruppen flög. Jag upplevde dessutom att det var välkänt att alltid söka från VIE, var bara att läsa i någon av alla FB-grupper så skrevs det om det väldigt ofta. Men visst, gemene man som inte läser BC eller FB-grupperna kände nog inte till det.

Hursomhelst väljer jag hellre ett scenarion där gott om platser finns men där man måste lägga ned lite tid och jobb för att hitta dem än ett scenario där ett fåtal platser som är lättare att hitta finns.

Tror du har en poäng med sista stycket. Har blivit oerhört lätt att dra in nog med poäng för åtminstone en longhaul business per år utan att flyga in poängen och utan överdrivet hög spend vilket antagligen leder till högre konkurrens om de platser som faktiskt finns.
 
Det enda vi privatpersoner kan göra är att säga upp våra kort (mitt AMEX ryker efter nästa voucher) och säga till kortutgivarna att utbudet helt enkelt är för dåligt och vill de ha kvar sina kortkunder får de sätta press på SAS.
AMEX lär snarare rekommendera dig att flytta din spend till MR. I Norden har AMEX blivit för mainstream för att vi som bokar business med poäng skulle påverka deras lönsamhet nämnvärt. Dessutom tror jag både AMEX och SAS hade gynnats mer av att folk i större utsträckning bokade lägre flygklasser istället.
 
Jag är ingen expert på MR, men jag har förstått att växlingskurserna till flygpoäng är ganska dåliga och det krävs flera miljoner kr i spend för att få ihop till en longhaul resa i businessclass. Det känns som att det här med att boka longhaul bonusresor i premiumkabin tillhör en svunnen tid som aldrig kommer tillbaka. Man får ta sig en funderare om det verkligen är värt att betala kortavgifter, skatter och bokningsavgifter istället för att lägga all spend på gratis-Norwegian Visa och få 0,5% i cashback och sedan lägga cashbud på uppgraderingar istället.
Tror inte ens norwegians cashback räcker till en uppgradering på plus inom europa
 
Jag är ingen expert på MR, men jag har förstått att växlingskurserna till flygpoäng är ganska dåliga och det krävs flera miljoner kr i spend för att få ihop till en longhaul resa i businessclass. Det känns som att det här med att boka longhaul bonusresor i premiumkabin tillhör en svunnen tid som aldrig kommer tillbaka. Man får ta sig en funderare om det verkligen är värt att betala kortavgifter, skatter och bokningsavgifter istället för att lägga all spend på gratis-Norwegian Visa och få 0,5% i cashback och sedan lägga cashbud på uppgraderingar istället.
Du är nåt på spåren. Mitt AmEx kommer säga upp i dagarna. Inser att där finns inget att boka med 2 för 1.
 
Har sökt lite på Delta's program efter AF/KLM awards, och jag hittar nästan aldrig platserna när jag söker hos SAS award. Lite konstigt att delägarna till SAS ger bättre tillgänglighet till andra bonusprogram.

Nu har det varit såhär en längre tid så känns inte som något som håller på att lösas. Jag kan tänka mig att folk som flyger in miljonen kommer dra sig i håret när de väl ska boka awards. Speciellt de som aldrig haft med EuroBonus att göra innan.
Ja, börjar kännas tröstlöst. Med Star hade man ju United och Singapore som knappast strösslade med premiumplatser men de flesta andra var konsekventa med sitt utbud. Med Sky är det ju mer eller mindre helt blankt oavsett. Söker på det mesta (alltså Dakar, Abidjan, Yaounde och liknande) och det finns knappt ett alternativ, sanslöst. Brussels hade alltsomoftast plats till obskyra "nödalternativ". Likaså med Turkish och Ethiopian (om det fanns plats till Addis) var det oftast inga problem om man valde "off the beaten track".
 
Du är nåt på spåren. Mitt AmEx kommer säga upp i dagarna. Inser att där finns inget att boka med 2 för 1.
Du verkar tyvärr ha rätt. Ett litet hopp är om/när övergången till Flying Blue sker kan det bli annorlunda. De kan gärna inte diskriminera i samma program. Sen att LTG, fasta priser, MC premium och just 2-4-1 troligtvis ryker är nästan något jag nu kan ta med tanke på hur det ser ut. Att jaga poäng som jag nu gör för att kunna boka ekonomi med poäng (och där avgifterna ibland kan vara lika höga som en ren biljett) är knappast aktuellt.
 
Toppen