Mr Planning
Medlem
Då är frågan, när har SAS löst sina "tekniska problem" och efterregistreringen av poäng fungerar? 
Vi får verkligen hoppas det. Om Noel inte får sina 1 miljon poäng kommer det bli väldigt mycket badwill för SAS. Han är verkligen den som är mest omtyckt av alla awgeeks på Youtube.Då är frågan, när har SAS löst sina "tekniska problem" och efterregistreringen av poäng fungerar?![]()
Om ingen svarat, så kan du inte resa runt i Kina på 72 eller 144 timmars visum. Det är bara 24 timmar transit du kan flyga runt så länge du lämnar inom 24 timmar. De längre transitvisa alternativen (som svensk), tillåter bara inom en region, den man då landar i. Det står ganska utförligt om detta tycker jag på de flesta visa-sidor. Jag har precis gjort min 24 timmars transit i Kina och kom in i södra kina, flög upp till shanghai, och lämna därifrån internationellt. Kom ihåg, du måste även flyga till ett nytt land internationellt. Du kan alltså inte flyga, t.ex. Korea -> Kina inrikes -> Korea utan det måste vara Korea -> Kina inrikes -> Japan. Som exempel.Tack för bra svar! Då känner jag mig trygg med namnbiten, bara tilltalsnamn blir det på alla mina bokningar.
Nu klurar jag på delen genom Kina, efter att ha läst lite hur andra gjort. Det blir lite tajt med tid att hinna fixa riktigt turistvisum, men det borde gå. Om jag annars kör på bara transitvisum så är det väl max 144h i landet som gäller? Funkar sådant även om man efter att ha åkt in i landet reser vidare inne i Kina med flera inrikesflyg inom denna tid och sen lämnar landet inom 144h? Eller är det säkrare med flera enstaka inresor till Kina utan inrikes transferresor? Kvinnan på ambassadens visumkundtjänst kunde inte spara på det och inte heller lova nåt.
Ej lyckast med: China eastern, delta likaså.... spökar!Är det någon som lyckats få in (någon eller flera) av nedan under "mina resor" på sas?
Virgin Atlantic
China Eastern
Korean
Delta (och AeroMexican, men bokad via Delta)
Om ingen svarat, så kan du inte resa runt i Kina på 72 eller 144 timmars visum. Det är bara 24 timmar transit du kan flyga runt så länge du lämnar inom 24 timmar. De längre transitvisa alternativen (som svensk), tillåter bara inom en region, den man då landar i. Det står ganska utförligt om detta tycker jag på de flesta visa-sidor. Jag har precis gjort min 24 timmars transit i Kina och kom in i södra kina, flög upp till shanghai, och lämna därifrån internationellt. Kom ihåg, du måste även flyga till ett nytt land internationellt. Du kan alltså inte flyga, t.ex. Korea -> Kina inrikes -> Korea utan det måste vara Korea -> Kina inrikes -> Japan. Som exempel.
Xiamen, du kan stanna airside, finns en transfer, Xiamen tar hand om sina "egna" väldigt väl. Har man andra bolag får man också service, men oftast får man vänta... lite beroende på hur lång tid det är emellan flighterna, så kan de be dig att vänta i transfern innan boardingkort etc. kan printas ut (om du inte redan har ett). Är det vidare inrikes måste du givetvis ordna med visa etc.Hur är det i Xiamen om man ankommer med Xiamen Airlines och flyger vidare med Xiamen Airlines, men på separata biljetter, måste man då gå ut i vanliga incheckingen eller kan man stanna airside och få boarding pass där?
Jag hade separata biljetter både flygen Xiamen med itinerary till hands, där Xiamen inte tog hand om mig öht för ett par dagar sen… Immigration försökte hjälpa mig och tyckte inte jag skulle behöva komma in i Kina för att checka in, men det var enda vägen tillslut… Väldigt limiterad engelska i den regionen, hade mycket bättre transfer med separata biljetter i CAN, där jag inte behövde gå ut för att hämta ut ett ”riktigt” boardingkort utskrivet av lufthamnen.Xiamen, du kan stanna airside, finns en transfer, Xiamen tar hand om sina "egna" väldigt väl. Har man andra bolag får man också service, men oftast får man vänta... lite beroende på hur lång tid det är emellan flighterna, så kan de be dig att vänta i transfern innan boardingkort etc. kan printas ut (om du inte redan har ett). Är det vidare inrikes måste du givetvis ordna med visa etc.