Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Här kommer min Uppföljning av min diskussion med Jordgubben och får väl ge lite Cred till den som svarade och faktiskt såg till att min feedback kom vidare.

Efter flertalet mail fram och tillbaka med platinum supporten och svaren som inte gav något alls blev jag hänvisad till feedback@strawberry.no då dem vägrade be en ansvarig chef kontakta mig.
Jag vidarebefordrade hela konversationen till den mailadressen med följande text:

"Hej

Läs nedan konversation jag haft med ”Platinum” supporten.

Tyvärr anser jag att hela nya medlemsprogrammet är en försämring, att man även tar bort möjligheten till Lifetime status genom poängintjäning utan att ta hänsyn till oss som är väldigt nära på något sätt är riktigt dåligt.
Att Supporten inte kan svara på något alls 2 veckor innan nya programmet träder ikraft eller att man har 0 intresse att se till att jag får kontakt med någon ansvarig visar bara att ansvariga inom er organisation är helt ointresserade av att få feedback av era kunder då man verkar gömma sig bakom en support.
Detta gör att jag överväger starkt att acceptera Scandic´s erbjudande om statusmatchning och flytta mina nätter till dem.
Finns det något intresse att lyssna, säga något eller göra något åt det har ni någon dag att kontakta mig annars tackar jag för mig."

Efter 2-3 dagar blev jag uppringd av en som Norrman som sedan visade sig ha titel Operations manager när han mailade mig och bekräftade våran diskussion.
Vill också tro och fick uppfattningen om att han lyssnade på feedbacken, han kunde dock inte ge mig besked direkt om min lifetime medlemskap då dem skulle ha ett möte nästa vecka "läs denna vecka" och lovade att återkomma till mig med besked.

Jag ser att min status är ändrad till lifetime platinum, dock ingen återkoppling än från han.

Hur nära i poäng var du till lifetime platinum? Finns rapporterat att vissa sett lifetime status på sin profil, men som varit en bugg. Om inte så det kan ju ses som någon from av goodwill från deras sida. Att ge dig lifetime platinum är inget som de förlorar spec mycket på om du ändå var nära - tänker att antingen så resonerar de så att du blir nöjd och slutar klaga och fortsätter bo på Strawberry eller så byter du ändå till annan kedja pga försämringarna och då använder du inte förmånerna ändå.

Ännu en försämring. Möjligheten att snabbt reservera ett rum utan att ange ett kreditkort är borta från både appen och hemsidan. Och när man ska garantera rummet accepteras inte AMEX.
Trodde jag kunde ändra en bokning jag har i februari för att ta del av black week sale, 1000 kronor på natt. Men nix. Man måste betala direkt och de ta inte sina egna presentkort online eller i appen, och jag har nästan 4000 kronor jag måste använda. Betalar hellre några hundra extra för rummet än låter presentkortet går ut utan att ha spenderat alla pengar.

Mycket av denna diskussion, kring vad man ska "få" utan att betala för det och vad bolaget gör för att föröka rädda intäkter/minska kostnader liknat ett av Janne Carlssons, bland resenärer, populära reformer.

100 lappen!

Flyg inrikes standby för 100 kr varsomhelst i Sverige. (Osäker på norden)

Hans tanke var att sälja ut flygstolar som ändå skulle gått tomma och få in ja just 100 kr då på 80 talet.

Tanken var att locka resenärer som ändå inte skulle/hade råd att åka och fylla kärrorna. (Sen såg det bra ut i marknadsföringen också så klart)

Detta funkade jättebra i början!

Men sen kom de som ändå skulle åka, och åkte ofta, på att varför betala full fare? Jag köper en 100 lappen och ser om jag kommer med! Och de gjorde de ofta.

Vips hade Janne Carlsson, istället för att få in en 100 på nån som inte skulle flyga, förlorat en fullbetalande passagerare som ändå flög med SAS.

100 lappen försvann..,....

Kunderna är smarta!

Kan rapportera att jag också blivit lyft till Lifetime Platinum.
Hade LTG, över 800 000p och ett antal år som Platinum (minns inte hur många, kan vara över 8 år).

Har inte fått nån info från dem, så vet inte vad som gjorde att jag blev lyft. Antingen hade jag 8 år som Platinum som ju nu är det nya kravet, eller så "räknade de om" poängen till motsvarande perioder Platinum. Har läst nån formulering om det nånstans, och 100 000p innebär ju Platinum, så 800 000p kanske då räknas som 8 år?

Hur nära i poäng var du till lifetime platinum? Finns rapporterat att vissa sett lifetime status på sin profil, men som varit en bugg. Om inte så det kan ju ses som någon from av goodwill från deras sida. Att ge dig lifetime platinum är inget som de förlorar spec mycket på om du ändå var nära - tänker att antingen så resonerar de så att du blir nöjd och slutar klaga och fortsätter bo på Strawberry eller så byter du ändå till annan kedja pga försämringarna och då använder du inte förmånerna ändå.
Låg på 77.000 poäng ifrån och har 7 platinum år så inte alls konstigt att dem gjorde det, men hade jag inte bråkat är det nog ytterst oklart om jag hade fått det.

“The investments in technology are designed to increase ancillary sales.”

Min förståelse för de framtida konsekvenserna: Strawberry vill sälja uppgraderingarna till gäster mer än att tillhandahålla uppgraderingar gratis till frekventa gäster; och Strawberry vill sälja sen utcheckning till gäster än att erbjuda gratis sen utcheckning till frekventa gäster.

Du har antagligen rätt i den spaningen. Det är en mycket tråkig utveckling, i så fall.

Och det gör inte saken bättre att de påstår att det är så svårt att garantera uppgradering och vi ska såklart göra allt för att uppgradera platinum vid inchecking. Kan man sälja uppgradering som ancillary kan man självklart garantera den gratis för en platinum också.

Kan nu bekräfta att avbokning efter 19/11 av en poängbokning ger återbetalning i poäng och inte i Spenn, precis som det ska.

Däremot syns inte korrekt poängsaldo efter sådan återbetalning omedelbart på översiktssidan i appen, utan bara om man klickar sig vidare till poängsidan (sidan som heter Transaktioner, där saldot är korrekt) eller om man tvingar appen att starta om sig (på iOS).

Du har antagligen rätt i den spaningen. Det är en mycket tråkig utveckling, i så fall.

Och det gör inte saken bättre att de påstår att det är så svårt att garantera uppgradering och vi ska såklart göra allt för att uppgradera platinum vid inchecking. Kan man sälja uppgradering som ancillary kan man självklart garantera den gratis för en platinum också.
Lätt sätt att testa: när man checkar in så frågar om det går att köpa en uppgradering, ifall de då säger ja så kommer man mitt i allt ihåg att det ju ska ingå gratis uppgradering med status...

Jag har ingenstans varken läst eller hört att de försökt försvara det urusla värdet på Spenn. De försöker varje gång finta bort en med att det kommer fler samarbetspartners att använda sin Spenn på, där värdet naturligtvis kommer vara ännu sämre!
Jag har redan ett par nätter bokade på Scandic, och nu kommer jag sätta mig och boka upp Scandicnätter för samtliga mina inplanerade resor!

Jag hörde av mig till en kontakt som jag har haft tidigare kontakt med på NCH.
Klagae lite på att de tagit bort de jag värderade, garantedad uppgradering och late check out samt att jag inte riktigt såg hur jag skulle förbruka en halv miljon poäng innan utgången av 2025.

Här är hennes svar:
Hej SilverJonten!

Jag finns kvar på kundservice, med samma titel men en annan roll än när vi hördes sist.
När det gäller feedback kan jag tipsa om mailadressen feedback@strawberry.no, däremot ska jag göra mitt bästa för att ge dig svar på det du funderar över.

När man gör om saker, i detta fall bonusprogram, skapar det alltid känslor och det man oftast fokuserar på är det som blivit sämre för en själv. Vi har försökt att se på helheten, på det som kostar mer än det smakar, det som sällan används (sen utcheck) och på det som vi trots många år av försök inte kan leverera på (garanterad uppgradering). Det sistnämnda har varit självklart för beslutsfattare på ett huvudkontor att vi ska ha som förmån till våra bästa gäster men ute i driften på våra hotell går det alltför ofta inte att leverera på och därför togs nu beslutet efter många år att ta bort den som garanterad, men vi ska ändå göra som vi gjort fram till idag, dvs vårt yttersta för att ändå ha ambitionen att ge bästa rummet vid ankomst.

Nu börjar vi närma oss jul och jag vet att många av mina nära och kära älskar att bo på hotell, även om du som sällan är hemma kanske inte tycker det är lika spännande. Då är det ett ypperligt tillfälle att omvandla bonuspoäng till presentkort och ge en julklapp som inte behöver kosta dig så mycket. Presentkort på hotellövernattningar är giltiga i 2 år, så om du har poäng kvar i december 2025 kan du växla poängen mot presenkort som är giltiga till 2027.
Man kan också växla in poäng mot presentkort på Ving eller ge bort poäng till Cancerfonden eller Unicef.

Du känner dig och dina behov bäst, du ska självklart jämföra de olika hotellkedjornas utbud för att se vad som passar dig bäst efter att vi gör om vårt bonusprogram. När det gäller vår nya bonusvaluta Spenn kommer vi att utöka med fler och fler partners, men det är samma sak där att bara du kan göra valet. Vi försöker göra det så attraktivt som möjligt för våra medlemmar för vi vill självklart behålla dig som en trogen gäst, men valet ligger i våra gästers händer.

Jag önskar dig en fin dag !

Med vänliga hälsningar/Kind regards
XXXXXX XXXXXXXX
Operations Manager • Customer Interaction Center

Min take på detta är att de inte direkt oroliga för att tappa kunder åtminstone eller så har de misstolkat deras "bästa" kunder, oss som faktiskt bor en hel del på deras hotell, responsens gravt.
Det blir åtminstone inga prsentkort i julklapp till mina nära och köra åtminstone från mig del oavsett antalet poäng jag har i nuläget.

Blir spännande detta!
Tack för info SilverJonten

Min tolkning av det långa svaret är:
Det här är det som gäller!
Gillar du det inte kan du bo någon annanstans.
Det finns andra gäster som bara längtar efter att bo på hotell, i alla fall till jul.

Ok, då, då tar jag mina 100 övernattningar per år och bor någon annanstans, jag hade ingen aning om att jag tog rummen från så många andra stackare, det ska man ju inte göra, framförallt inte till jul...

Toppen