Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Jag hörde av mig till en kontakt som jag har haft tidigare kontakt med på NCH.
Klagae lite på att de tagit bort de jag värderade, garantedad uppgradering och late check out samt att jag inte riktigt såg hur jag skulle förbruka en halv miljon poäng innan utgången av 2025.

Här är hennes svar:
Hej SilverJonten!

Jag finns kvar på kundservice, med samma titel men en annan roll än när vi hördes sist.
När det gäller feedback kan jag tipsa om mailadressen feedback@strawberry.no, däremot ska jag göra mitt bästa för att ge dig svar på det du funderar över.

När man gör om saker, i detta fall bonusprogram, skapar det alltid känslor och det man oftast fokuserar på är det som blivit sämre för en själv. Vi har försökt att se på helheten, på det som kostar mer än det smakar, det som sällan används (sen utcheck) och på det som vi trots många år av försök inte kan leverera på (garanterad uppgradering). Det sistnämnda har varit självklart för beslutsfattare på ett huvudkontor att vi ska ha som förmån till våra bästa gäster men ute i driften på våra hotell går det alltför ofta inte att leverera på och därför togs nu beslutet efter många år att ta bort den som garanterad, men vi ska ändå göra som vi gjort fram till idag, dvs vårt yttersta för att ändå ha ambitionen att ge bästa rummet vid ankomst.

Nu börjar vi närma oss jul och jag vet att många av mina nära och kära älskar att bo på hotell, även om du som sällan är hemma kanske inte tycker det är lika spännande. Då är det ett ypperligt tillfälle att omvandla bonuspoäng till presentkort och ge en julklapp som inte behöver kosta dig så mycket. Presentkort på hotellövernattningar är giltiga i 2 år, så om du har poäng kvar i december 2025 kan du växla poängen mot presenkort som är giltiga till 2027.
Man kan också växla in poäng mot presentkort på Ving eller ge bort poäng till Cancerfonden eller Unicef.

Du känner dig och dina behov bäst, du ska självklart jämföra de olika hotellkedjornas utbud för att se vad som passar dig bäst efter att vi gör om vårt bonusprogram. När det gäller vår nya bonusvaluta Spenn kommer vi att utöka med fler och fler partners, men det är samma sak där att bara du kan göra valet. Vi försöker göra det så attraktivt som möjligt för våra medlemmar för vi vill självklart behålla dig som en trogen gäst, men valet ligger i våra gästers händer.

Jag önskar dig en fin dag !

Med vänliga hälsningar/Kind regards
XXXXXX XXXXXXXX
Operations Manager • Customer Interaction Center

Min take på detta är att de inte direkt oroliga för att tappa kunder åtminstone eller så har de misstolkat deras "bästa" kunder, oss som faktiskt bor en hel del på deras hotell, responsens gravt.
Det blir åtminstone inga prsentkort i julklapp till mina nära och köra åtminstone från mig del oavsett antalet poäng jag har i nuläget.

Blir spännande detta!

Mmm, till viss del känns det som intränade/standard svar.

Men... jag kan inte låta bli att reagera.

feedback@strawberry.no är ett gökbo. Har tyvärr väldigt dålig erfarenhet. Det förstår inte, bryr sig inte, gör inget.

• "sen utcheck används inte" - nä, tacka f-n för det när hotellen sten-vägrar. Först flyttade de utcheck till kl 11, sedan fanns det ingen städpersonal.
Och förresten - om det nu inte används så mycket, då är det väl enkelt att låta det vara kvar? Om det är en platinum per blå måne som behöver det, borde det vara enkelt att garantera.

• "Beslutsfattare på huvudkontor vill ... men ute på fältet går det inte" - Det är kanske dagens sanning, men det säger mer om deras ledar-kultur än om något annat.
Och det säger jag utifrån att jag hade en anställd som tidigare varit på ett Nordic Choice hotell på den gamla tiden. Hon beskrev i detalj hur roomingen gjordes och det var aldrig något problem att uppgradera alla platinum och många gold. Och de brydde sig om stamgäster, kände igen dem och kunde namn och deras önskemål.

Resonemanget är bakvänt och tillrättalagt. Så vad de säger är att eftersom platinum medlemmar lämnat feedback på att vissa hotell inte ger förmånerna i programmet, så bestämmer sig ledningen för att ... dra in förmånerna?!

• Spenn - deras strategi verkar vara att avleda och styra om kritiken mot något annat. Det spelar väl ingen roll om de skaffar tusentals fler partners när intjäningen (earn/burn-rate) är så mycket sämre än tidigare.
Antalet partners spelar heller ingen roll när du inte i förväg vet vad värdet är.
Jaså, du tycker värdet på spenn är för dåligt? Ja, men snart får vi in fler partners så då blir det bra igen.

Men på sätt och vis är det ändå bra med sådana svar. De tycker de skapat världens bästa program och är inte bekymrade över eventuella baksidor. Då vet man att det inte är lönt att engagera sig.

Förut kunde man ju köpa presentkort på en hotellnatt på comfort för 10 000 poäng,. Värde ca 1000-1500:-
Nu får man ett värde på 400:- för 10 000 poäng.
Om de nu vill att man ska köpa presentkort för poängen för att de inte ska gå ut, så borde de ju inte ha tagit bort 70% av värdet även där :(

När man gör om saker, i detta fall bonusprogram, skapar det alltid känslor och det man oftast fokuserar på är det som blivit sämre för en själv. Vi har försökt att se på helheten, på det som kostar mer än det smakar, det som sällan används (sen utcheck) och på det som vi trots många år av försök inte kan leverera på (garanterad uppgradering). Det sistnämnda har varit självklart för beslutsfattare på ett huvudkontor att vi ska ha som förmån till våra bästa gäster men ute i driften på våra hotell går det alltför ofta inte att leverera på och därför togs nu beslutet efter många år att ta bort den som garanterad, men vi ska ändå göra som vi gjort fram till idag, dvs vårt yttersta för att ändå ha ambitionen att ge bästa rummet vid ankomst.

Alltså, jag hade kunnat köpa om de ändrar från garanterad till "möjlighet till uppgradering om det finns tillgänglighet i högre rumskategori vid BOKNING" - inte vid ankomst. Nu låter det mest som att vi har svårt att ge uppgraderingar öht...

Som tidigare sagt, vad är problemet med att ha kvar garanterad sen utcheckning om det sällan används? Att det har varit garanterat har varit en stor anledning till att jag har valt Strawberry för deras konkurrenter - har inte lust att spela lotto med min planering (= får satsa på Hyatt nu inom Gbg/Malmö/Sthlm).

“The investments in technology are designed to increase ancillary sales.”

Min förståelse för de framtida konsekvenserna: Strawberry vill sälja uppgraderingarna till gäster mer än att tillhandahålla uppgraderingar gratis till frekventa gäster; och Strawberry vill sälja sen utcheckning till gäster än att erbjuda gratis sen utcheckning till frekventa gäster.

Här kommer min Uppföljning av min diskussion med Jordgubben och får väl ge lite Cred till den som svarade och faktiskt såg till att min feedback kom vidare.

Efter flertalet mail fram och tillbaka med platinum supporten och svaren som inte gav något alls blev jag hänvisad till feedback@strawberry.no då dem vägrade be en ansvarig chef kontakta mig.
Jag vidarebefordrade hela konversationen till den mailadressen med följande text:

"Hej

Läs nedan konversation jag haft med ”Platinum” supporten.

Tyvärr anser jag att hela nya medlemsprogrammet är en försämring, att man även tar bort möjligheten till Lifetime status genom poängintjäning utan att ta hänsyn till oss som är väldigt nära på något sätt är riktigt dåligt.
Att Supporten inte kan svara på något alls 2 veckor innan nya programmet träder ikraft eller att man har 0 intresse att se till att jag får kontakt med någon ansvarig visar bara att ansvariga inom er organisation är helt ointresserade av att få feedback av era kunder då man verkar gömma sig bakom en support.
Detta gör att jag överväger starkt att acceptera Scandic´s erbjudande om statusmatchning och flytta mina nätter till dem.
Finns det något intresse att lyssna, säga något eller göra något åt det har ni någon dag att kontakta mig annars tackar jag för mig."

Efter 2-3 dagar blev jag uppringd av en som Norrman som sedan visade sig ha titel Operations manager när han mailade mig och bekräftade våran diskussion.
Vill också tro och fick uppfattningen om att han lyssnade på feedbacken, han kunde dock inte ge mig besked direkt om min lifetime medlemskap då dem skulle ha ett möte nästa vecka "läs denna vecka" och lovade att återkomma till mig med besked.

Jag ser att min status är ändrad till lifetime platinum, dock ingen återkoppling än från han.

Toppen