Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Jag tycker det är ett problem och att kanske inte Arlanda är så rolig som arbetsplats heller. Ett kulturproblem helt enkelt, framförallt bland de killar och tjejer som verkar ha detta som första jobb. Det är tydlig skillnad mellan de som varit med ett tag och de som hamnar i de positioner man hamnar utan erfarenhet och som nybörjare.
Det är dålig ledning, inte dålig personal. Kultur börjar uppifrån, och biter sig fast nedåt. Jag tror att de flesta som jobbar där kan, och i grunden vill, prestera bättre, men det finns inget stöd/prio i ledningen för det.

Det är dålig ledning, inte dålig personal. Kultur börjar uppifrån, och biter sig fast nedåt. Jag tror att de flesta som jobbar där kan, och i grunden vill, prestera bättre, men det finns inget stöd/prio i ledningen för det.
Håller med till 100%. Jag menar att en engagerad chef med åtminstone medelmåttiga ledaregenskaper kan träna i stort sett vem som helst (som bor i Sverige och talar svenska + engelska) -- oavsett bakgrund -- att efter en månad utföra de arbetsuppgifterna på ett tillfredsställande sätt. Lite mer svårupplärda personer kanske behöver två månader på sig med extra stöd.

Och jag menar med det inte att dissa de anställda på golvet på något sätt. Däremot de som borde träna och arbetsleda.

Men det är väl som toaletterna. Det är inte svårt att ha rena toaletter på en flygplats om ledningen vill ha rena toaletter och tycker det är viktigt. Om verkligheten visar att toaletterna inte är rena så kan det bara betyda att ledningen inte tycker det är viktigt med rena toaletter.

Last edited:

Så är det. Rätt krav och förväntningar går från Swedavia ger rätt krav och förväntningar på de anställda.

Tidsmässigt kanske inte. Visst får man stå i kö ibland på olika flygplatser. Men det som Arlanda sticker ut på är personalens attityd. Och det är allt från checkin till säkerhetskontroll. Jag får inte intrycket av att det är enstaka dåliga äpplen, utan det är snarare så att man träffar enstaka stjärnor istället.
Man kan uppenbarligen ha olika erfarenheter. Jag själv stöter sällan på personal på Arlanda med trist eller oengagerad attityd. Visst händer det men inte oftare än i t.ex. Oslo eller Köpenhamn. Snarare skulle jag säga att personalen på mindre flygplatser i Skandinavien sticker ut på det sätt du beskriver - enstaka stjärnor bland i övrigt buttra och oengagerade anställda var jag noterat att Kiruna och Bodö härbergerar särskilt olyckliga själar bland anställda i incheckning och säkerhetskontroll.

B. Så länge man når upp till lägstanivån och möter sina KPI:er så klarar man sig undan skäll. Ett visst minimiflöde av passagerare ska upprätthållas, men det finns inget incitament till mer än så.

Eller så är det tvärtom, om minimiflödet konstant överträffas med lätthet så blir minimiflödet högre och/eller bemanningen mindre

Sedan nya säkerhetskontrollen har införts har jag nästan 100% hit ratio på genomgång av handbagaget. Vet inte varför, jag har samma prylar som tidigare och då blev det kontroll bara då slumpgeneratorn slog till (5-10%?).

Sedan instämmer jag i flera föregående talares kritik av de absurda omvägarna som infördes i och med placeringen av den nya säkerhetskontrollen, fullständigt onödigt och skapar frustration för oss kunder. Nästan så att man tror att den som ritade planlösningen rentav ville skapa denna frustration av flygresenärer av ideologiska skäl.

Angående toaletterna så är de sämsta toaletterna jag har upplevt de som var i världens dåvarande största lounge; Turkish lounge i Atatürk. Dock verkar det som att storleken på loungen var till för att kompensera för något annat hos arkitekten. Jag klagar inte på städningen, men jag var tvungen att hålla upp paketet för att inte slå i botten... Konstigt, för Atatürk ligger ju på europeiska sidan av Istanbul och inte i Mindre Asien...

Sedan instämmer jag i flera föregående talares kritik av de absurda omvägarna som infördes i och med placeringen av den nya säkerhetskontrollen, fullständigt onödigt och skapar frustration för oss kunder. Nästan så att man tror att den som ritade planlösningen rentav ville skapa denna frustration av flygresenärer av ideologiska skäl.

Säkerhetskontrollen byggdes för att Arlanda skulle ha pir E, F och G (och överskjutande trafik på pir D), samt att ha lite marginal för att öppna pir H i framtiden (med tåg från huvudterminalen). Då är det naturligt att passagerarna kommer ut vid F

Nu blev det istället pir C, D, E och F, och då är det klart att allt har gått åt fanders med flödena. Sen kan man ju tycka att Swedavia då kunde försökt att anpassat kartan efter terrängen istället för tvärtom, men så jobbar Swedavia inte.

Jojo, men som du antyder lärde man sig ju det i lumpen, att om kartan inte stämmer med verkligheten så är det kartan som gäller. Senare i livet har man ju även lärt sig att det gäller all statlig verksamhet, inte bara militär, vilket Swedavia uppenbarligen har tagat till fasta på...

Jag hade inte checkat in på Arlanda på ett tag men nu förstår jag vad folk klagar på här i tråden. Flygbussen släppte av mig vid T4, sen fick man gå hela vägen till andra änden av T5 för att komma igenom säkerhetskontrollen, sedan gå igenom tax-free å shopping helt i onödan, å sedan tillbaka för att komma till porten som var närmare bussen än säkerhetskontrollen.

Jag är beredd på att flygplatser kräver att gå extra, men så som man har lagt upp att man inte bara måste passera tax-free utan även ta en redig omväg genom tax-free butiken är enbart ovänligt.
Snart kommer man slippa gå igenom hela tax-free - genvägen kommer öppnas i mitten av februari

Ansvarig för detta är den, offentliga, Swedavias VD och koncernchef Jonas Abrahamsson.

Som av någon konstig anledning aldrig ifrågasätts av någon media.

Dan Eliasson, kom tillbaka allt är glömt..,...
65034f29eb90b13fe66a92a2d5e6b070.jpg

Toppen