Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Verkligen, känns som platinum medlemmar har ignorerats totalt.

Jag tror tyvärr Strawberry att skjuter sig själv i foten med övergång till Spenn och om det kommer "förbättringar" (= försämringar) gällande förmåner för statuskunder. Högspenderade kunder som bryr sig om viss återbärning via poäng och status-perks vid stays kommer se sig om efter alternativ där Scandic om de sköter det samarbetet med SAS rätt har stor potential att dra många av dessa kunder.

Gissningsvis måste väl Strawberrys management funderat över detta och kommit fram till att högspenderade statuskunder inte är det klientelet de drar in mest pengar på utan den breda massan.
Från mina personliga observationer på Strawberry Hotels restauranger och barer i lobbyerna i huvudstäderna, verkar det som om det är förstagångsbesökare och grupp-/konferens-/evenemangsbesökare på hotellet som får fler avgifter än ensamkommande affärsresekunder för att fastigheten. Jag har också hört att kupongerna DKK/NOK/SEK inte fungerar lika bra för att ta in ytterligare besökare utanför anläggningen för hotellrestaurangsmåltider som de brukade, men ingen hade data att visa för verifiering om det.

Jag vet att hotell har tyckt att det är mer och mer besvärligt med sen utcheckning kl. 18.00 för Platinums, mer på dagar som är en övergång från lågtrafik till högsäsong när högklassiga rum också är slutsålda.

På vissa sätt kan de se att Platinum-kunder är mindre önskvärda än Gold-kunder eller till och med icke-statuskunder med lägre förväntningar och mindre grund för att kräva uppgraderingar eller sen utcheckning.

Förändringarna i programmet gör mig inte bra. Platina och guld kommer att ha det sämre totalt sett.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Fortfarande oklart vad jag kommer kunna använda mina Spenn till. Boka flyg? Konserter?

Mest besviken på att status hos Strawberry inte ger några förmåner hos Norwegian. Varför ska man då samarbeta om ett gemensamt bonusprogram? Hade varit enklare att bara införa en funktion med transfer av poäng 1:1 mellan varandra.

Fortfarande oklart vad jag kommer kunna använda mina Spenn till. Boka flyg? Konserter?

Mest besviken på att status hos Strawberry inte ger några förmåner hos Norwegian. Varför ska man då samarbeta om ett gemensamt bonusprogram? Hade varit enklare att bara införa en funktion med transfer av poäng 1:1 mellan varandra.
Man har väl, om man tänker efter, I första hand pushat för att man har en gemensam valuta, inte gemensamt program. Vilket ju också stämmer - valutan är gemensam, men status och liknande ligger kvar i respektive program.

Sannolikt jag som är trög men förstår inte riktigt nedan. Är det tre eller en Spenn per spenderade 10 SEK? Ska inte döma ut detta totalt innan man ser vad man får för sina Spenn men ligger i farans riktning att det blir en försämring även där.

Om så blir fallet så lutar det åt att köra Hyatt när jag bor i Sthlm/Malmö framgent. För vistelser på mindre orter får jag se vad Scandics samarbete med SAS ger för att bedöma om jag kör på Scandic eller behåller Strawberry MC för att nå guld och fortsätta med Strawberry.

1730300543610.png

Sannolikt jag som är trög men förstår inte riktigt nedan. Är det tre eller en Spenn per spenderade 10 SEK? Ska inte döma ut detta totalt innan man ser vad man får för sina Spenn men ligger i farans riktning att det blir en försämring även där.

Om så blir fallet så lutar det åt att köra Hyatt när jag bor i Sthlm/Malmö framgent. För vistelser på mindre orter får jag se vad Scandics samarbete med SAS ger för att bedöma om jag kör på Scandic eller behåller Strawberry MC för att nå guld och fortsätta med Strawberry.

Visa bifogad bild 158651

1 spenn per 10 SEK i Sverige men ca
2,6 spenn per 10 SEK i Finland (ca 0,87 € x 3 spenn/€)
läser jag det som.

Probably me who is slow but doesn't really understand below. Is it three or one Spann per 10 SEK spent? Shouldn't judge this completely before you see what you get for your Spann, but it is in the direction of the danger that there will be a deterioration there as well.

If that is the case, I am inclined to drive Hyatt when I live in Sthlm/Malmö in the future. For stays in smaller resorts, I get to see what Scandic's collaboration with SAS provides to assess whether I drive at Scandic or keep Strawberry MC to reach gold and continue with Strawberry.

Visa bifogad bild 158651

Cateogry 1 Hyatt properties in Stockholm and Malmo are likely to be moved to Category 2-4 pretty soon for bonus nights. And the Category 3 and 4 properties in Sweden may be moved up too alongside that or a bit later. On regular SEK paid nights in Stockholm and Malmo, Hyatt is usually an overpriced option for me, so Hyatt is not a great replacement for my Strawberry stays. But when I am not going to get 18:00 checkout at Strawberry, then Strawberry hotels become less attractive since I get 16:00 checkout with the Marriott hotels, the Hyatt hotels, and Amex FHR hotels in Scandinavia.

Strawberry’s going to lose some of my business, but non-Strawberry hotels will probably gain more of my business.

1 spenn per 10 SEK i Sverige men ca
2,6 spenn per 10 SEK i Finland (ca 0,87 € x 3 spenn/€)
läser jag det som.
Fast allra först står det 10 kr = 3 spenn men det lär de ju förtydliga för det ser motsägelsefullt ut just nu. Om det inte är inväxlingskursen som avses då möjligen.

• Gilla
Reactions: hco
Jag håller dessvärre med er andra, endast en försämring, dem nya småsakerna på platinum nivån är inget som ger mig personligen något värde.
Jag är 77.000 poäng ifrån Platinum Lifetime och frågade senast igår hur dem tänker kring oss som är så nära men som vanligt ingen information, så nu är deras sista chans att lyckas behålla mig att ge mig ett besked kring mitt lifetime status annars gör jag mina sista nätter hos jordgubben efter 6-7 år.
Har du mailat platinum-supporten? Klistra gärna in ditt svar här som några andra gjort tidigare.

Toppen