Från mina personliga observationer på Strawberry Hotels restauranger och barer i lobbyerna i huvudstäderna, verkar det som om det är förstagångsbesökare och grupp-/konferens-/evenemangsbesökare på hotellet som får fler avgifter än ensamkommande affärsresekunder för att fastigheten. Jag har också hört att kupongerna DKK/NOK/SEK inte fungerar lika bra för att ta in ytterligare besökare utanför anläggningen för hotellrestaurangsmåltider som de brukade, men ingen hade data att visa för verifiering om det.Verkligen, känns som platinum medlemmar har ignorerats totalt.
Jag tror tyvärr Strawberry att skjuter sig själv i foten med övergång till Spenn och om det kommer "förbättringar" (= försämringar) gällande förmåner för statuskunder. Högspenderade kunder som bryr sig om viss återbärning via poäng och status-perks vid stays kommer se sig om efter alternativ där Scandic om de sköter det samarbetet med SAS rätt har stor potential att dra många av dessa kunder.
Gissningsvis måste väl Strawberrys management funderat över detta och kommit fram till att högspenderade statuskunder inte är det klientelet de drar in mest pengar på utan den breda massan.
Jag vet att hotell har tyckt att det är mer och mer besvärligt med sen utcheckning kl. 18.00 för Platinums, mer på dagar som är en övergång från lågtrafik till högsäsong när högklassiga rum också är slutsålda.
På vissa sätt kan de se att Platinum-kunder är mindre önskvärda än Gold-kunder eller till och med icke-statuskunder med lägre förväntningar och mindre grund för att kräva uppgraderingar eller sen utcheckning.
Förändringarna i programmet gör mig inte bra. Platina och guld kommer att ha det sämre totalt sett.
Last edited: