Senaste nytt

Hertz (Generell diskussion)

I helgen hämtade jag ut en bil vid Stockholm C som jag hade bokat till drygt 700:-. Det var på kvällen efter att kontoret hade stängt, så jag använde självincheckningsautomaten - där var priset 50% högre och dessutom med tillägg för de två försäkringar som skulle ingå i priset för min bokning.

Eftersom kontoret var stängt och det var för sent att ringa kundtjänst kunde jag inte göra något och fick acceptera det högre priset. Det är också vad som reserverades på mitt kreditkort + 2000:-. Tänkte att jag skulle kontakta kundtjänst senare när jag hade fått det slutliga kvittot.

Idag har jag fått kvittot och beloppet hänger med min ursprungliga bokning, så jag slipper krångla med kundtjänst. (Förutsatt att det också blir rätt belopp på kreditkortet när de har släppt reservationen...)

Frågan uppkommer dock varför Hertz visade 50% högre pris i automaten vid incheckning, har ni andra också haft liknande upplevelser?
Har upplevt samma problem samt problemet att skaderapporten som ska skickas ut med SMS eller Mail aldrig levereras. Gillar automaterna men det funkar aldrig 100% :)

Ja, Hertz IT verkar inte styras av de skarpaste knivarna i lådan... Det finns väl en anledning till att Hertz app har 1,7 i betyg på Google Play, jag har aldrig brytt mig om att ladda ner den...

Någon som hyrt "Kompakt Elbil" hos Hertz och kan dela vilken bil ni fått? Har bara hyrt "Intermediate Elite" på sistone (Volvo EX30).
"Kompakt" ska minst ha räckvidd på 15mil medan Intermediate har minst 33mil.
Blir lite förvirrad för som jag förstår det har Hertz förutom Volvo följande elbilar:
Citroen e-C€ (WLTP 36mil)
Peugeot e-2008 (WLTP 40mil)
Kia e-Niro (WLTP 46mil)

Alla har med andra ord längre WLTP än EX30 (34mil).
Då "Kompakt"bilarna ovan är större, har längre räckvidd och kostar oftast mindre att hyra så känns det som jag missar något.
Vill inte riskera att hyra en elbill med WLTP räckvidd på ynka 15mil, då måste jag köra förlängningssladd för att komma någonstans :)

Någon som hyrt "Kompakt Elbil" hos Hertz och kan dela vilken bil ni fått? Har bara hyrt "Intermediate Elite" på sistone (Volvo EX30).
"Kompakt" ska minst ha räckvidd på 15mil medan Intermediate har minst 33mil.

Har oftast fått Opel Mokka. På den kan man se i realtid hur batteriet dräneras. Citroën är "okej". EX30 klart bättre än de båda i det avseendet (den har väl dryga 47 mil WLTP, eller?). Även lite mer tryck i motorn.

Har aldrig fått en Kia e-Niro trots att det är den modellen man bokar (eller motsvarande).

Har oftast fått Opel Mokka. På den kan man se i realtid hur batteriet dräneras. Citroën är "okej". EX30 klart bättre än de båda i det avseendet (den har väl dryga 47 mil WLTP, eller?). Även lite mer tryck i motorn.

Har aldrig fått en Kia e-Niro trots att det är den modellen man bokar (eller motsvarande).
Vad får du för räckvidd ungefär på de båda bilarna?

Tror inte det nämnts i någon av Hertz-trådarna men nu är rutan för att ange medlemsnummer hos Hertz återigen tillbaka när man bokar via SAS hemsida. Jag gjorde en provbokning med ifyllt medlemsnummer hos Hertz och bokningen syns under mina bokningar på Hertz hemsida. :)
Skärmavbild 2024-10-27 kl. 16.07.06.png

Last edited:
Tror inte det nämnts i någon av Hertz-trådarna men nu är rutan för att ange medlemsnummer hos Hertz återigen tillbaka när man bokar via SAS hemsida. Jag gjorde en provbokning med ifyllt medlemsnummer hos Hertz och bokningen syns under mina bokningar på Hertz hemsida. :)
Visa bifogad bild 158595
Innebär det att du får Hertz-poäng istället för Eurobonus? För visst kan man väl fortfarande inte dubbeldippa?

Toppen