Senaste nytt

Hertz (Generell diskussion)

Info om förändringar i Gold plus rewards, kom nyss på mail.

"Från och med den 31 december 2024 kommer poäng att löpa ut efter 5 år från det att de tjänades, oavsett hyresaktivitet. * Detta innebär att alla poäng som har varit på ditt konto i 5 år eller längre kommer att förfalla och tas bort från ditt konto. Men oroa dig inte! Du har resten av året på dig att använda dessa poäng för att boka gratis hyrdagar fram till 2025. Och du kan överföra poäng till en omedelbar familjemedlem som också är en guldmedlem. **

Denna ändring är utöver den nuvarande policyn där poäng kommer att löpa ut efter 12 månader utan hyresaktivitet."
tråkigt att poängen går ut efter 5år, men bra att man tar bort att 50% av poängen inte betalas tillbaka vid avboking

Är det någon annan som upptäckt att det inte går att boka mystery vehicle längre när man bokar via SAS hemsida? När jag söker på upphämtning/återlämning på Stockholm C 13-16/9 så är minsta bilen man kan boka enligt SAS hemsida en Kira Niro el liknande mellanstorbil för 811,74kr. Gör man samma sökning på Hertz egna sida så är minsta bilen man kan boka (A) Hertz Mystery Vehicle eller motsvarande för 917,93 (utan rabatt).

Vad är den bästa rabattkoden på Hertz? Använder ICA som ger 15% idag men antar att det finns bättre?
Bokar ofta weekends på Hertz och frågade om mängdrabatt vilket de inte kunde erbjuda
ICAs Stammis-kod ger bra rabatt i Sverige, men för de destinationer där jag hyr oftast, i USA, är ICAs Mastercard-kod bättre. Dock sa jag upp mitt ICA MC för ett antal år sedan och använder numer alltid Amex när jag hyr bil eftersom det för Amex inkluderas alla hyrbilsförsäkringar utan extra kostnad (förutom Amex 2% växelkurspåslag).

Därmed har jag testat alternativa Hertz-koder för mina destinationer och den som har varit bäst historiskt är Strawberry. Det varierar dock mellan destinationer och tidpunkter - ibland är det sämre och ibland bättre beroende på kampanjer etc.

Historiskt har SAS kod varit medioker - och ännu värre om man bokar direkt på SAS hemsida, eftersom man där får fler EB-poäng vilket måste betalas på något sätt (=högre pris). Den senaste tiden har dock SAS kod varit märkbart bättre, både bättre pris än Strawberry, samma pris på hertz.se på som på sas.se samt det för min del främsta: man får numer nivåpoäng (50% av antalet bonuspoäng). För närvarande har de en kampanj där man kan få upp till 3000 nivåpoäng i EB om man bokar Hertz via sas.se! Tiden får utvisa om de bättre priserna beror på att SAS permanent har gjort Hertz till sin föredragna partner eller om det bara är en kampanj nu i samband med att de går över till Skyteam. Hertz-koderna för SAS är:

Basic: 824500
Silver: 824400
Gold: 824824 (Diamond har samma kod, vill jag minnas)
Pandion: 825725

För Strawberry:
Blue: 597100
Silver: 597101
Gold/Platinum: 597102

Det är dock samma pris med alla koder för resp kundklubb, tveksamt om högre status faktiskt ger några ytterligare förmåner, kan nog mer vara ett sätt för Hertz och partners att följa upp hur mycket medlemmar på olika klubbnivåer bokar hyrbil.

Oavsett så brukar jag alltid testa flera olika "kundklubbskoder" innan jag bokar för att få bästa pris beroende på destination och tidpunkt och historiskt sett har de jag nämnt ovan varit bäst. Oavsett kod så kommer jag hädanefter alltid att välja intjäning av EB när jag bokar på hertz.se, eftersom man nu får nivåpoäng.

I helgen hämtade jag ut en bil vid Stockholm C som jag hade bokat till drygt 700:-. Det var på kvällen efter att kontoret hade stängt, så jag använde självincheckningsautomaten - där var priset 50% högre och dessutom med tillägg för de två försäkringar som skulle ingå i priset för min bokning.

Eftersom kontoret var stängt och det var för sent att ringa kundtjänst kunde jag inte göra något och fick acceptera det högre priset. Det är också vad som reserverades på mitt kreditkort + 2000:-. Tänkte att jag skulle kontakta kundtjänst senare när jag hade fått det slutliga kvittot.

Idag har jag fått kvittot och beloppet hänger med min ursprungliga bokning, så jag slipper krångla med kundtjänst. (Förutsatt att det också blir rätt belopp på kreditkortet när de har släppt reservationen...)

Frågan uppkommer dock varför Hertz visade 50% högre pris i automaten vid incheckning, har ni andra också haft liknande upplevelser?

Ja, kampanjer som denna vilka ger fler poäng än vanligt bokar jag genom SAS hemsida. Jag tänkte mer ifall man fortsatt får nivåpoäng även som standard utan kampanj framöver, då kan jag testa via hertz.se, men du har rätt, det kanske bara blir bonuspoäng genom hertz.se då.

Det är samma tabell som den för bokningar på sas.se, d.v.s. 1-6 dagar 1000 poäng, 7-27 dagar 1500 poäng samt 2000 poäng för 28 dagar och längre.

Skillnaden verkar vara att man inte får 50% nivåpoäng när man bokar direkt på hertz.se. Som pswe nämnde kanske det går att få nivåpoäng även via hertz.se om man använder rätt kampanjkod där, men kanske dumt att chansa.

Blev lovad 5000 Bonus points & 2500 Level points I avtalet.
Hertz har nu betalat ut 1500 + 750.
Ngn som vet hur jag kommer i kontakt med dem för att claima de saknade poängen?
IMG_7437.jpeg
Skärmavbild 2024-10-04 kl. 12.52.45.png

Toppen