Senaste nytt

Plus Pro-biljetter nu gratis ändringsbara samma dag

SAS Plus Pro är alltid revenue eller? Detta gäller alltså inte en SAS Plus som är bokad som en bonusresa?
Korrekt. SAS har fyra biljettfamiljer i Plus:

Plus bonus
Plus smart
Plus pro
Plus pro bio

Fri ombokning gäller bara för de två sistnämnda.

Vad som gäller för resor i plus som är bokade som Business smart eller Business pro framgår inte. Om någon har testat får de gärna återrapportera.
 
Anlände till ARN idag avgång med SK1429. Pro Plus Bio-biljett. Missade avgången 13:25 på håret så traskade upp i loungen och frågade om det fanns tillgänglighet på SK1407. Såhär ser min bokning ut:

SAS Plus Pro Bio

Stockholm ARN - Copenhagen CPH 17:30 - 18:45 (1h 15m)
Avgångsterminal 5 - Ankomstterminal 3
SK 1429 | Airbus A320neo | Sas Connect
Bokningsklass A

Hon kollade snabbt på biljetten och noterade "Du har bokningsklass A och du kommer behöva betala för bytet". Jag noterade att jag hade bokat en Pro Plus och att byte same day ska vara gratis enligt nya förmånen. Hon berättade att det endast gällde om det fanns andra biljetter i *samma* prisklass, annars skulle det kosta.

Men SK1407 var ändå fullbokat så nu "behöver vi inte fundera på det i vilket fall". Men jag gillar ju såklart att fundera. Bokar man en Pro Plus så står det:

Ändra till tidigare eller senare flyg på avresedagen (om tillgängligt)

I detaljerna står det ju faktiskt:

Ändringar: Ombokning tillåts inom samma biljettprisnivå. Vid ombokning till ett högre biljettpris kommer skillnaden mellan det betalda priset och det högre priset att läggas till.

Men det syftar väl ändå till ändringar över lag?

Vad jag kan tänka mig är att ändringen *måste* ske i appen innan incheckning för att vara kostnadsfri? Men det borde väl inte spela någon roll?

Jag ska ju såklart traska ner till gaten för SK1407 och fråga och hoppas på det bästa. Nu blir det att avnjuta en lunch i loungen. Supergod indisk gryta och pasta med kyckling och svamp serveras idag!
 
Korrekt. SAS har fyra biljettfamiljer i Plus:

Plus bonus
Plus smart
Plus pro
Plus pro bio

Fri ombokning gäller bara för de två sistnämnda.

Vad som gäller för resor i plus som är bokade som Business smart eller Business pro framgår inte. Om någon har testat får de gärna återrapportera.

Reste HND-CPH-ARN i helgen och hade hjälp ett annat sällskap som är statuslösa med en bokning i Business Pro, där dök i alla fall alternativet att boka om utan kostnad upp i appen (precis som för mig med Diamond och Business Smart). Nu hade vi alla incheckat bagage och ingen anledning att boka om väl på plats i CPH så jag testade inte skarpt
 
Anlände till ARN idag avgång med SK1429. Pro Plus Bio-biljett. Missade avgången 13:25 på håret så traskade upp i loungen och frågade om det fanns tillgänglighet på SK1407. Såhär ser min bokning ut:



Hon kollade snabbt på biljetten och noterade "Du har bokningsklass A och du kommer behöva betala för bytet". Jag noterade att jag hade bokat en Pro Plus och att byte same day ska vara gratis enligt nya förmånen. Hon berättade att det endast gällde om det fanns andra biljetter i *samma* prisklass, annars skulle det kosta.

Men SK1407 var ändå fullbokat så nu "behöver vi inte fundera på det i vilket fall". Men jag gillar ju såklart att fundera. Bokar man en Pro Plus så står det:



I detaljerna står det ju faktiskt:



Men det syftar väl ändå till ändringar över lag?

Vad jag kan tänka mig är att ändringen *måste* ske i appen innan incheckning för att vara kostnadsfri? Men det borde väl inte spela någon roll?

Jag ska ju såklart traska ner till gaten för SK1407 och fråga och hoppas på det bästa. Nu blir det att avnjuta en lunch i loungen. Supergod indisk gryta och pasta med kyckling och svamp serveras idag!
Om jag förstår dig rätt så missade du flyget? Gratis ändring samma dag måste göras innan flyget man är bokad på avgått, därefter gäller biljettregler: Plus Pro har ju ändringar utan kostnad men du får betala mellanskillnad till den prisklass som nu är tillgänglig.
 
Om jag förstår dig rätt så missade du flyget? Gratis ändring samma dag måste göras innan flyget man är bokad på avgått, därefter gäller biljettregler: Plus Pro har ju ändringar utan kostnad men du får betala mellanskillnad till den prisklass som nu är tillgänglig.
Nej det är inte korrekt. Min avgång är 17:30 och jag hoppades på att komma med 13:25. Kom fram till gate closed och gick upp till loungen för att försöka komma med 15:10. Dvs en korrekt same-day-ändring som jag trodde var gratis i Plus Pro med mer än en timmes marginal till avgång. Varpå jag fick prompten; "Det här kommer kosta dig pengar".

Nyckeln i hela skrivningen kanske är:

Same day change for SAS Plus Pro on shorthaul is a new feature that enables change flight on the day of departure free of charge in the SAS app from check-in until 1 hour before departure.

Dock tycker jag att servicedisk eller lounge borde kunna tillförse samma förmån som en del av deras service?
 
Nej det är inte korrekt. Min avgång är 17:30 och jag hoppades på att komma med 13:25. Kom fram till gate closed och gick upp till loungen för att försöka komma med 15:10. Dvs en korrekt same-day-ändring som jag trodde var gratis i Plus Pro med mer än en timmes marginal till avgång. Varpå jag fick prompten; "Det här kommer kosta dig pengar".

Nyckeln i hela skrivningen kanske är:



Dock tycker jag att servicedisk eller lounge borde kunna tillförse samma förmån som en del av deras service?
Ja då var det lustigt. Om inte appen ger alternativet så måste ju service-disken kunna fixa
 
Ja då var det lustigt. Om inte appen ger alternativet så måste ju service-disken kunna fixa
Precis!

Vidare äventyr: Gate för SK1407: "Du måste betala, Det är bokningsklass A. Men vi är fullbokade".

Gick förbi service desk på vägen upp tillbaka till loungen och ställde frågan gällande same-day-change. Hon hade inte mer info än att det ska vara möjligt och att kunder ska göra det i appen. Hon ställde sig dock frågande till om det måste vara ett krav och hurvida de själva får ge den servicen.

Hon kollade väldigt skeptiskt på min A-klass Plus Pro-biljett varpå jag fick visa min bokning där det tydligt framgår att det är en Plus Pro Bio. Varpå hennes kommentar var; "Ja, altså, Man får ju byta baserat på tillgänglighet i samma klass. Men ni som reser skiter ju i att Plus Pro har flera biljettklasser. Det är ju inte erat problem".

Hon erbjöd sig att ta en vända extra och kolla om det fanns några blockerade säten och hurvida alla hade checkat in på SK1407 men det var verkligen fullt. Dock var hon lika frågande som jag kring hurvida jag skulle behöva betala en avgift samt om de faktiskt får ge servicen om bytet.

Kollar man på tabeller så finns det ju helt klart ett fullt utbud av olika Plus Pro-klasser :D

Plus ProA, P850850
Plus ProB, J, S, Y1 0001 000
Plus ProD, Z1 2001 200

Ovan kan det ju reflekteras att jag faktiskt sitter i en skimp-klass av Plus Pro. Men det är ju inte heller så att man får alternativet när man bokar biljetten.
 
Precis!

Vidare äventyr: Gate för SK1407: "Du måste betala, Det är bokningsklass A. Men vi är fullbokade".

Gick förbi service desk på vägen upp tillbaka till loungen och ställde frågan gällande same-day-change. Hon hade inte mer info än att det ska vara möjligt och att kunder ska göra det i appen. Hon ställde sig dock frågande till om det måste vara ett krav och hurvida de själva får ge den servicen.

Hon kollade väldigt skeptiskt på min A-klass Plus Pro-biljett varpå jag fick visa min bokning där det tydligt framgår att det är en Plus Pro Bio. Varpå hennes kommentar var; "Ja, altså, Man får ju byta baserat på tillgänglighet i samma klass. Men ni som reser skiter ju i att Plus Pro har flera biljettklasser. Det är ju inte erat problem".

Hon erbjöd sig att ta en vända extra och kolla om det fanns några blockerade säten och hurvida alla hade checkat in på SK1407 men det var verkligen fullt. Dock var hon lika frågande som jag kring hurvida jag skulle behöva betala en avgift samt om de faktiskt får ge servicen om bytet.

Kollar man på tabeller så finns det ju helt klart ett fullt utbud av olika Plus Pro-klasser :D

Plus ProA, P850850
Plus ProB, J, S, Y1 0001 000
Plus ProD, Z1 2001 200

Ovan kan det ju reflekteras att jag faktiskt sitter i en skimp-klass av Plus Pro. Men det är ju inte heller så att man får alternativet när man bokar biljetten.

Fri ändring gäller inte när antalet fria platser på flyget du vill boka till faller under ett gränsvärde. Kan det vara det som inträffat här? Någon annan postade om att alla flygen idag mellan ARN-CPH var helt fullbokade.
 
Fri ändring gäller inte när antalet fria platser på flyget du vill boka till faller under ett gränsvärde. Kan det vara det som inträffat här? Någon annan postade om att alla flygen idag mellan ARN-CPH var helt fullbokade.
Så kan det vara!

I mitt fall har både lounge och gate sagt att jag måste betala innan de ens har kollat tillgänglighet dock.

Service desk förklarade att det var olika bokningsklasser och att byte endast gällde inom samma bokningsklass. Men i och med att de har 8 bokningsklasser i Plus Pro så blir det ju genast snårigt. Speciellt som det sannolikt nästan alltid bara finns dyrare subklasser kvar inpå avgång vilket borde göra förmånen värdelös.
 
Toppen