Korrekt. SAS har fyra biljettfamiljer i Plus:SAS Plus Pro är alltid revenue eller? Detta gäller alltså inte en SAS Plus som är bokad som en bonusresa?
SAS Plus Pro Bio
Stockholm ARN - Copenhagen CPH 17:30 - 18:45 (1h 15m)
Avgångsterminal 5 - Ankomstterminal 3
SK 1429 | Airbus A320neo | Sas Connect
Bokningsklass A
Ändra till tidigare eller senare flyg på avresedagen (om tillgängligt)
Ändringar: Ombokning tillåts inom samma biljettprisnivå. Vid ombokning till ett högre biljettpris kommer skillnaden mellan det betalda priset och det högre priset att läggas till.
Korrekt. SAS har fyra biljettfamiljer i Plus:
Plus bonus
Plus smart
Plus pro
Plus pro bio
Fri ombokning gäller bara för de två sistnämnda.
Vad som gäller för resor i plus som är bokade som Business smart eller Business pro framgår inte. Om någon har testat får de gärna återrapportera.
Om jag förstår dig rätt så missade du flyget? Gratis ändring samma dag måste göras innan flyget man är bokad på avgått, därefter gäller biljettregler: Plus Pro har ju ändringar utan kostnad men du får betala mellanskillnad till den prisklass som nu är tillgänglig.Anlände till ARN idag avgång med SK1429. Pro Plus Bio-biljett. Missade avgången 13:25 på håret så traskade upp i loungen och frågade om det fanns tillgänglighet på SK1407. Såhär ser min bokning ut:
Hon kollade snabbt på biljetten och noterade "Du har bokningsklass A och du kommer behöva betala för bytet". Jag noterade att jag hade bokat en Pro Plus och att byte same day ska vara gratis enligt nya förmånen. Hon berättade att det endast gällde om det fanns andra biljetter i *samma* prisklass, annars skulle det kosta.
Men SK1407 var ändå fullbokat så nu "behöver vi inte fundera på det i vilket fall". Men jag gillar ju såklart att fundera. Bokar man en Pro Plus så står det:
I detaljerna står det ju faktiskt:
Men det syftar väl ändå till ändringar över lag?
Vad jag kan tänka mig är att ändringen *måste* ske i appen innan incheckning för att vara kostnadsfri? Men det borde väl inte spela någon roll?
Jag ska ju såklart traska ner till gaten för SK1407 och fråga och hoppas på det bästa. Nu blir det att avnjuta en lunch i loungen. Supergod indisk gryta och pasta med kyckling och svamp serveras idag!
Nej det är inte korrekt. Min avgång är 17:30 och jag hoppades på att komma med 13:25. Kom fram till gate closed och gick upp till loungen för att försöka komma med 15:10. Dvs en korrekt same-day-ändring som jag trodde var gratis i Plus Pro med mer än en timmes marginal till avgång. Varpå jag fick prompten; "Det här kommer kosta dig pengar".Om jag förstår dig rätt så missade du flyget? Gratis ändring samma dag måste göras innan flyget man är bokad på avgått, därefter gäller biljettregler: Plus Pro har ju ändringar utan kostnad men du får betala mellanskillnad till den prisklass som nu är tillgänglig.
Same day change for SAS Plus Pro on shorthaul is a new feature that enables change flight on the day of departure free of charge in the SAS app from check-in until 1 hour before departure.
Ja då var det lustigt. Om inte appen ger alternativet så måste ju service-disken kunna fixaNej det är inte korrekt. Min avgång är 17:30 och jag hoppades på att komma med 13:25. Kom fram till gate closed och gick upp till loungen för att försöka komma med 15:10. Dvs en korrekt same-day-ändring som jag trodde var gratis i Plus Pro med mer än en timmes marginal till avgång. Varpå jag fick prompten; "Det här kommer kosta dig pengar".
Nyckeln i hela skrivningen kanske är:
Dock tycker jag att servicedisk eller lounge borde kunna tillförse samma förmån som en del av deras service?
Precis!Ja då var det lustigt. Om inte appen ger alternativet så måste ju service-disken kunna fixa
Plus Pro | A, P | 850 | 850 |
Plus Pro | B, J, S, Y | 1 000 | 1 000 |
Plus Pro | D, Z | 1 200 | 1 200 |
Precis!
Vidare äventyr: Gate för SK1407: "Du måste betala, Det är bokningsklass A. Men vi är fullbokade".
Gick förbi service desk på vägen upp tillbaka till loungen och ställde frågan gällande same-day-change. Hon hade inte mer info än att det ska vara möjligt och att kunder ska göra det i appen. Hon ställde sig dock frågande till om det måste vara ett krav och hurvida de själva får ge den servicen.
Hon kollade väldigt skeptiskt på min A-klass Plus Pro-biljett varpå jag fick visa min bokning där det tydligt framgår att det är en Plus Pro Bio. Varpå hennes kommentar var; "Ja, altså, Man får ju byta baserat på tillgänglighet i samma klass. Men ni som reser skiter ju i att Plus Pro har flera biljettklasser. Det är ju inte erat problem".
Hon erbjöd sig att ta en vända extra och kolla om det fanns några blockerade säten och hurvida alla hade checkat in på SK1407 men det var verkligen fullt. Dock var hon lika frågande som jag kring hurvida jag skulle behöva betala en avgift samt om de faktiskt får ge servicen om bytet.
Kollar man på tabeller så finns det ju helt klart ett fullt utbud av olika Plus Pro-klasser
Plus Pro A, P 850 850 Plus Pro B, J, S, Y 1 000 1 000 Plus Pro D, Z 1 200 1 200
Ovan kan det ju reflekteras att jag faktiskt sitter i en skimp-klass av Plus Pro. Men det är ju inte heller så att man får alternativet när man bokar biljetten.
Så kan det vara!Fri ändring gäller inte när antalet fria platser på flyget du vill boka till faller under ett gränsvärde. Kan det vara det som inträffat här? Någon annan postade om att alla flygen idag mellan ARN-CPH var helt fullbokade.