Senaste nytt

15 nya SAS linjer från Köpenhamn sommaren 2025

Jag förstår inte vad önskan är? Om SAS inte kan få lönsamhet i linjer från Stockholm ska de väl inte starta dem? Jag har såklart inte insikt i SAS siffror, men förutsätter att det ligger affärsmässiga beslut när man lägger linjer i Köpenhamn istället för Stockholm/Oslo.
Det går nog att få lönsamhet i linjer från Stockholm och Oslo men om man tjänar ännu mer på att lägga linjer från Köpenhamn så gör man förstås det och då det inte finns någon svensk eller norsk ägare så kommer ingen från ägarhåll att invända mot upplägget heller. Man optimerar användandet av de plan man har och då SAS har en stark ställning i Skandinavien och både svenskar och norrmän finner sig i att byta i Köpenhamn så behöver man inte ha så många linjer från Sverige och Norge även om de skulle vara lönsamma i sig.

Detta kommer upp gång på gång på forumet. Jag förstår inte riktigt argumentet här.

Med linjer från Köpenhamn har du ett upptagningsområde som inkluderar majoriteten av Danmark (skulle jag tro) samt Skåne med omnejd. Därutöver ligger Köpenhamn bra placerat för anslutningstrafik inte bara från Skandinavien utan även för norra Europa. Man kan alltså fånga upp resenärer som kommer från länder som England, Irland, Belgien, Polen, etc. även när de inte reser till Skandinavien.

Argumentet för Stockholm skulle vara dess upptagningsområde samt anslutningar från norra Sverige/Finland/Norge? För som allmän transferflygplats fungerar Stockholm i runda slag 30 min sämre per flyg (multiplicera med antal flyg på din resa) om man inte kommer norrifrån.

Min poäng är att SAS är ett vinstdrivande företag och kan därmed inte ta hänsyn till att lokala företag/politiker vill ha direktlinjer, såvida det inte betyder att rutten betalar för sig.
Lägger ingen vikt idet. Självklart ska dom som företag se till att tjäna så mycket som möjligt.
Men man kan konstatera att med dom nya ägarna. Så är den skandinaviska prägeln på väg bort. Vilket är förståligt. Danmark vill ju så klart få tillbaka på sin investering.

Har undvikt CPH som transfer ganska så länge.
Bytet till Skyteam har ställt till det lite för mig. Men matchningen med Miles&More kom lägligt. Även om det blir lite mer planering.

Ska vi får fler linjer från sthlm så är nog enda alternativet att göra sthlm mer attraktivt från ett affärs- och turistperspektiv så att efterfrågan skapas. SAS kommer fortfarande vara ett vinstfokuserat bolag (och kanske gå med vinst till ochmed) med en stark kundgrupp runt sthlm varför de kommer öppna fler linjer här om efterfrågan finns.

Men vi verkar mest bara gilla att gnälla på vår stad..

• Gilla
Reactions: LSH
Nu har jag kikat lite närmare på listan som SAS publicerat över de 15 nya linjerna (inkl. linjen till Seattle) och jag tycker absolut att det är kul när SAS startar nya linjer och jag bryr mig inte så mycket om det kan kräva ett byte i Köpenhamn heller ärligt talat men var det inte lite... både skåpmat och ganska tunt vid en närmare granskning?

Av de s.k. nya linjerna nämns Milano (Linate) från Köpenhamn, tja visst men SAS flyger ju redan idag till Milano (Malpensa) och linjen till Linate ska bara gå en dag i veckan. Är det verkligen något att ta med i ett pressmeddelande över nya linjer egentligen. Vidare nämns Toronto som en ny linje från Köpenhamn men det nya är att det (gissar jag) nu är en återruntlinje och inte bara säsongslinje? Och över hälften av de nya linjerna går bara 2 gånger i veckan...

Dagligen Toronto från CPH. Frågan om det betyder en utökning på Toronto på totalen, eller att det är avgångarna från ARN som är historia till nästa säsong.

Har haft en businessbokning award direkt ARN-YYZ i maj 25 som idag blev ombokad till ARN-CPH-YYZ. Sträckan ARN-CPH kallas nu SAS Business Bonus liksom den mellan CPH och YYZ. Vi har fått plats 2E och 2F på resan till CPH och plats 1C och 1B på hemresan. Inget blockat mittsäte i nuläget mao.

Har haft en businessbokning award direkt ARN-YYZ i maj 25 som idag blev ombokad till ARN-CPH-YYZ. Sträckan ARN-CPH kallas nu SAS Business Bonus liksom den mellan CPH och YYZ. Vi har fått plats 2E och 2F på resan till CPH och plats 1C och 1B på hemresan. Inget blockat mittsäte i nuläget mao.
Från Air Canada's direktflyg med deras schyssta business i 787'an till SAS (imo) rätt tråkiga i en 321neo via CPH? :oops:

Toppen