Senaste nytt

15 nya SAS linjer från Köpenhamn sommaren 2025

Jag börjar faktiskt bli lite trött på allt klagande över att Arlanda överges av SAS. Att det har blivit färre flygningar, främst långdistans, osv.

Som bevis brukar man hänvisa till att bl a Hongkong och Los Angeles flyttats från Arlanda till Kastrup. Men detta är ju i relativ närtid. Hur ser det ut om man tittar tillbaka i historien? Hur såg SAS långdistanstrafik ut 1980? Eller 1987? 1994? 2003? Hur såg SAS långdistanstrafik ut från Arlanda i jämförelse med Kastrup på den tiden? Det är väl först vid en sådan jämförelse som man eventuellt kan dra några slutsatser om huruvida SAS har övergivit Arlanda eller inte. Jag har försökt hitta historiska flyglinjer på nätet men inte lyckats. Någon som vet var man kan söka detta? Eller är det någon som sitter på gamla tidtabeller som kan tänka sig att göra en faktabaserad kontroll av detta?
Om vi ser på 90-talet (mina uppgifter är baserade på mitt eget minne, jag jobbade på Arlanda då) kan man konstatera att SAS inte lika ensidigt la långdistanstrafiken till Köpenhamn vad gäller Asien men när det gäller USA är det ingen skillnad. Huvudparten gick via Köpenhamn men det var mer från Stockholm än idag framför allt vad gäller Asien. Då gick t.ex. linjen till Tokyo två dagar i veckan från Stockholm, linjen till Bangkok och Singapore en dag i veckan från Stockholm och linjen till Osaka (den var nu inte så långlivad) en dag i veckan från Stockholm (flygnummer SK989 för övrigt). Till USA var det New York och inte så mycket mer (Chicago gick inte från Stockholm, sannolikt p.g.a. att American Airlines flög dagligen till Chicago från Stockholm på den tiden). Andra USA-linjer som Los Angeles och Seattle gick inte heller från Stockholm på 1990-talet. SAS flög även till Toronto på 1990-talet men det var också bara från Köpenhamn.

Ser vi första decenniet på 2000-talet fanns stundvis än mer trafik till Asien med SAS från Stockholm, bl.a. en säsongslinje till Bangkok utöver åretruntlinjen Bangkok-Singapore och även en linje till Peking några dagar i veckan. Nånstans här startade SAS linjen från Stockholm till Chicago, jag minns inte om det var när American Airlines la ned sin linje från Stockholm eller om det var konkurrensen från SAS som fick AA att lägga ned sin linje.

Idag vet vi hur det ser ut - enda långdistanslinjen med SAS från Stockholm är till New York och en säsongslinje några dagar i veckan till Miami (Toronto har som nämnts tidigare flyttats helt från Stockholm till Köpenhamn fr.o.m. 2025). Så sammanfattningsvis är den stora skillnaden om man ser lite längre tillbaka trafiken till Asien, inte till USA.

Last edited:
Om vi ser på 90-talet (mina uppgifter är baserade på mitt eget minne, jag jobbade på Arlanda då) kan man konstatera att SAS inte lika ensidigt la långdistanstrafiken till Köpenhamn vad gäller Asien men när det gäller USA är det ingen skillnad. Huvudparten gick via Köpenhamn men det var mer från Stockholm än idag framför allt vad gäller Asien. Då gick t.ex. linjen till Tokyo två dagar i veckan från Stockholm, linjen till Bangkok och Singapore en dag i veckan från Stockholm och linjen till Osaka (den var nu inte så långlivad) en dag i veckan från Stockholm (flygnummer SK989 för övrigt). Till USA var det New York och inte så mycket mer (Chicago gick inte från Stockholm, sannolikt p.g.a. att American Airlines flög dagligen till Chicago från Stockholm på den tiden). Andra USA-linjer som Los Angeles och Seattle gick inte heller från Stockholm på 1990-talet. SAS flög även till Toronto på 1990-talet men det var också bara från Köpenhamn.

Ser vi första decenniet på 2000-talet fanns stundvis än mer trafik till Asien med SAS från Stockholm, bl.a. en säsongslinje till Bangkok utöver åretruntlinjen Bangkok-Singapore och även en linje till Peking några dagar i veckan. Nånstans här startade SAS linjen från Stockholm till Chicago, jag minns inte om det var när American Airlines la ned sin linje från Stockholm eller om det var konkurrensen från SAS som fick AA att lägga ned sin linje.

Idag vet vi hur det ser ut - enda långdistanslinjen med SAS från Stockholm är till New York och en säsongslinje några dagar i veckan till Miami (Toronto har som nämnts tidigare flyttats helt från Stockholm till Köpenhamn fr.o.m. 2025). Så sammanfattningsvis är den stora skillnaden om man ser lite längre tillbaka trafiken till Asien, inte till USA.
Tack för saklig redogörelse.

Lika dum kommentar som att data från 80 talet skulle vara relevant till nedlagda/flyttade linjer i närtid.
Men att utan grund hävda att SAS överger Arlanda är ok? Om man hävdar något sådant bör man väl också underbygga det med något, eller? Det faktum att man drar in vissa linjer räcker inte eftersom denna typ av förändringar alltid pågår. Dessutom så stänger man ju även linjer i Köpenhamn. Om man dessutom alltid haft en övervikt av långlinjer från Köpenhamn så blir ju t ex en minskning med två linjer på båda flygplatserna mer märkbar hos den som redan ligger i underläge. När man inte, som i ditt exempel, går från aktivitet ena dagen till noll andra dagen (vilket SAS inte gjort) så är det enda rimliga, som jag ser det, att jämföra över tid för att kunna avgöra om SAS är på väg att överge Arlanda.

Baserat på den föredömligt sakliga redogörelse som levererades av @SK989 så tycker inte jag att det finns fog för att hävda att SAS håller på att överge Arlanda.

För övrigt vill jag gratulera dig till att du tack vare kommentaren till mig nu uppgraderats från "ny medlem" till "medlem". :)

Oavsett vilket läger man står i, så är det väl sannolikt att SAS framöver kommer väga in det kommersiella mer när de avgör var linjer går från, och i många fall så väger de kommersiella skälen till Köpenhamns fördel över Stockholm och Oslo.

Personligen önskar jag så många direktflyg som möjligt mellan Stockholm och London, och av rent egna skäl så vill jag ha fler avgångar än vad SAS anser är kommersiellt gångbart (t ex att SAS hyrt ut en slott till Aegean som tog bort en avgång mellan Stockholm och London). Ett svenskt statligt ägande hade troligen varit bättre för mig, men så är jag ju inte heller svensk skattebetalare. ;)

Verkar handla om dom från södra Sverige vs dom från norra Sverige i den här tråden.
Jag har inga problem att förstå er med närhet till CPH att det SAS gör är bra.
Men varför ska jag vilja resa via CPH när jag ska på hyggligt korta (under 4 timmar) sträckor?
Tillbringa extra timmar för jobb- och weekendresor i CPH bara för att få resa med SAS. När man ändå med lätthet fyller planen direkt från ARN.
Vet inte hur många gånger jag har sagt det. Det är öppet mål att etablera sig på ARN!

Toppen