Om vi ser på 90-talet (mina uppgifter är baserade på mitt eget minne, jag jobbade på Arlanda då) kan man konstatera att SAS inte lika ensidigt la långdistanstrafiken till Köpenhamn vad gäller Asien men när det gäller USA är det ingen skillnad. Huvudparten gick via Köpenhamn men det var mer från Stockholm än idag framför allt vad gäller Asien. Då gick t.ex. linjen till Tokyo två dagar i veckan från Stockholm, linjen till Bangkok och Singapore en dag i veckan från Stockholm och linjen till Osaka (den var nu inte så långlivad) en dag i veckan från Stockholm (flygnummer SK989 för övrigt). Till USA var det New York och inte så mycket mer (Chicago gick inte från Stockholm, sannolikt p.g.a. att American Airlines flög dagligen till Chicago från Stockholm på den tiden). Andra USA-linjer som Los Angeles och Seattle gick inte heller från Stockholm på 1990-talet. SAS flög även till Toronto på 1990-talet men det var också bara från Köpenhamn.
Ser vi första decenniet på 2000-talet fanns stundvis än mer trafik till Asien med SAS från Stockholm, bl.a. en säsongslinje till Bangkok utöver åretruntlinjen Bangkok-Singapore och även en linje till Peking några dagar i veckan. Nånstans här startade SAS linjen från Stockholm till Chicago, jag minns inte om det var när American Airlines la ned sin linje från Stockholm eller om det var konkurrensen från SAS som fick AA att lägga ned sin linje.
Idag vet vi hur det ser ut - enda långdistanslinjen med SAS från Stockholm är till New York och en säsongslinje några dagar i veckan till Miami (Toronto har som nämnts tidigare flyttats helt från Stockholm till Köpenhamn fr.o.m. 2025). Så sammanfattningsvis är den stora skillnaden om man ser lite längre tillbaka trafiken till Asien, inte till USA.