Senaste nytt

15 nya SAS linjer från Köpenhamn sommaren 2025

Detta kommer upp gång på gång på forumet. Jag förstår inte riktigt argumentet här.

Med linjer från Köpenhamn har du ett upptagningsområde som inkluderar majoriteten av Danmark (skulle jag tro) samt Skåne med omnejd. Därutöver ligger Köpenhamn bra placerat för anslutningstrafik inte bara från Skandinavien utan även för norra Europa. Man kan alltså fånga upp resenärer som kommer från länder som England, Irland, Belgien, Polen, etc. även när de inte reser till Skandinavien.

Argumentet för Stockholm skulle vara dess upptagningsområde samt anslutningar från norra Sverige/Finland/Norge? För som allmän transferflygplats fungerar Stockholm i runda slag 30 min sämre per flyg (multiplicera med antal flyg på din resa) om man inte kommer norrifrån.

Min poäng är att SAS är ett vinstdrivande företag och kan därmed inte ta hänsyn till att lokala företag/politiker vill ha direktlinjer, såvida det inte betyder att rutten betalar för sig.
Danmark och Skåne köper jag, men sen måste man komma ihåg att Köpenhamn tävlar med Paris, Amsterdam, Frankfurt, London och flera andra för samma ”Norra Europa”-marknad.
På så sätt kunde Arlandas konkurrensfördel ha varit att serva mer som en geografisk mittpunkt (och speciellt när man betonar befolkningstäthet) för Sverige, Danmark, Finland och Balticum, och hub ut för alla dessa.
Problemet är att Finnair är otroligt starkt i Finland och gör att ett focus på ARN hade haft en stor död sektor mot nordost, ifall man inte aktivt hade kämpat med Finnair och haft flera dagliga avgångar till Hfors, Åbo, Tammerfors, Uleåborg och andra större regionalcentrum. Med lite utrymme för historieomskrivning: ifall SAS hade varit pan-Nordiskt istället för skandinaviskt, dvs även finskt ägarskap, så hade Stockholm varit en klart naturligare central-hub.

Allt som gör SAS lönsamt är bra och minskar risken för en framtida konkurs. Mata ännu mer trafik till CPH så kan vi få ännu fler linjer ut i världen.
Håller med. Självklart vill jag ha fler direktlinjer och longhaul från Arlanda med SAS, men alternativet med konkurs är mycket sämre. Flyg där de tjänar mest pengar och utöka linjenätet och köp fler A350. Då kan jag ta en timmes extra flygning till Köpenhamn.

Noterar att danskarna får väldigt mycket inrikes flygtrafik. Fyra avgångar per dag CPH-BLL. Det lilla miljövänliga öriket med sina tåg och broar. Vad har hänt?

Nu hoppas vi på fler goda nyheter från SAS om tex terminalbyte på CDG och LHR. Och vad hände med Costa Rica?

För vem?
Inte för oss från Stockholm i alla fall. Vi är övergivna och det är lika intressant för mig att LH-gruppen är lönsamt som ett bolag i Norge eller Danmark.
Jag förstår inte vad önskan är? Om SAS inte kan få lönsamhet i linjer från Stockholm ska de väl inte starta dem? Jag har såklart inte insikt i SAS siffror, men förutsätter att det ligger affärsmässiga beslut när man lägger linjer i Köpenhamn istället för Stockholm/Oslo.

Jag bor själv inte nära någon SAS-hubb och reser med SAS inte för direktlinjer utan för att kunna ha skandinavisk personal på flyg/mark och därmed känna mig mer "hemma".

Toppen