Senaste nytt

Ny förmån för Platinum-medlemmar: Chatflights Plus

Jag tror inte heller att det är konkurrens som ligger bakom att man ogillar Chatflights. Det handlar nog mer om Chatflights attityd. Redan från början när de presenterade sig på det här forumet kom de in med en ganska arrogant, mästrande attityd. Besserwisser attityd.

Att de dessutom, som tidigare nämnts, slirar på sanningen i sin marknadsföring eller uttalar sig tvärsäkert om saker de inte har en aning om som sedan dessutom visar sig vara fel (t ex kring SAS övergång till Sky Team) gör inte saken bättre.
 
Jag tror inte heller att det är konkurrens som ligger bakom att man ogillar Chatflights. Det handlar nog mer om Chatflights attityd. Redan från början när de presenterade sig på det här forumet kom de in med en ganska arrogant, mästrande attityd. Besserwisser attityd.

Att de dessutom, som tidigare nämnts, slirar på sanningen i sin marknadsföring eller uttalar sig tvärsäkert om saker de inte har en aning om som sedan dessutom visar sig vara fel (t ex kring SAS övergång till Sky Team) gör inte saken bättre.
De tillhandahåller en fin service som många är nöjda med. Samtidigt får vi komma ihåg att deras affärsplan fungerar bäst när flygbolagens bonussök fungerar dåligt. De har alltså ett incitament att lobba för fortsatt begränsad onlinebokning av bonusresor (jag säger inte att de faktiskt gör så).
 
Låt mig uttala mig som privatperson med starkt intresse i Apier, backend mm ;
En sak chatflights och awardfares har gemensamt är att de överlag ”skrapar” resp använder andras teknik kreativt utan godkännande och har gjort det till en affärsidé de tjänar pengar på. Vissa liknande använder kreativa GDS flöden genom andras licenser mm.
Det finns många varianter men gemensamt driver de kostnad för flygbolagen. Att denna typ av tjänster, oavsett vem globalt, förmedlar x antal bokningar till olika flygbolag väger inte upp kostnaden som uppstår på alla sök som stannar just vid ”sök”.

Båda fyller ett syfte för en del resenärer, men i det ena fallet undrar jag om kunden verkligen får samma produkt; du får ofta lämna ut dina credentials (säkerhetsrisk) och tjänsten drar ditt kort för bokning men sitt eget emot flygbolagen. Alla som kan något om försäkringar och att man vill vara nära transportören vet vad det innebär (beroende på kort).
Ta bara avbokning, en spännande upplevelse bara det jämfört att ha en PNR betald direkt med flygbolaget / arrangören.

Tar jag på mig jobbhatten väntar jag fortfarande att båda dessa tjänsters ägare tar kontakt. Till det kan jag väl utrycka en personlig målbild att oavsett flygbolag vi tittar på borde flygbolagen vara bäst på just award sök - där är vi inte ännu oavsett allians och bolag.
allt handlar om prioriteringar , och så länge det inte är högt upp, tolererar de flesta bolag denna typ av tjänster , speciellt community drivna man har en dialog med. Mindre förståelse från flygbolag emot tjänster som lever på att scrapa och utföra det som kallas abusive searches och till det adderar ett intäktsflöde. Allt handlar om volym och nivån på missbruk/kreativitet givetvis. Nämnda tjänster här i tråden inte i närheten av andra väl kända aktörer där ute men väl påtagligt.

Alla flygbolag vill så klart göra det enkelt för sina medlemmar att finna och boka award, det var väl därför de flesta gick med i lojalitetsprogrammet. För svårt och bolagen tappar medlemmar, för enkelt och availability blir en utmaning och måste då balanseras emot funktionerna som erbjuds.

Senaste tillskottet av kreativa tjänster är pointsyeah som kanske inte konkurrerar med CF, men absolut med AF mfl. Givet deras volymsökningar och funktioner som driver ännu mer robotsök tror jag absolut en del mer utsatta flygbolag kommer att agera givet kostnaderna som riskerar öka markant jämfört ”human searches”.

Alla tjänster är välutvecklade , erbjuder funktioner flygbolagen inte erbjuder, så själv tycker jag att man borde förstå varför dessa tjänster finns och som flygbolag låta sig inspireras och sen erbjuda nåt ännu bättre själv. Flygbolagen har ju all data och möjligheter att göra just det.
 
Låt mig uttala mig som privatperson med starkt intresse i Apier, backend mm ;
En sak chatflights och awardfares har gemensamt är att de överlag ”skrapar” resp använder andras teknik kreativt utan godkännande och har gjort det till en affärsidé de tjänar pengar på. Vissa liknande använder kreativa GDS flöden genom andras licenser mm.
Det finns många varianter men gemensamt driver de kostnad för flygbolagen. Att denna typ av tjänster, oavsett vem globalt, förmedlar x antal bokningar till olika flygbolag väger inte upp kostnaden som uppstår på alla sök som stannar just vid ”sök”.

Båda fyller ett syfte för en del resenärer, men i det ena fallet undrar jag om kunden verkligen får samma produkt; du får ofta lämna ut dina credentials (säkerhetsrisk) och tjänsten drar ditt kort för bokning men sitt eget emot flygbolagen. Alla som kan något om försäkringar och att man vill vara nära transportören vet vad det innebär (beroende på kort).
Ta bara avbokning, en spännande upplevelse bara det jämfört att ha en PNR betald direkt med flygbolaget / arrangören.

Tar jag på mig jobbhatten väntar jag fortfarande att båda dessa tjänsters ägare tar kontakt. Till det kan jag väl utrycka en personlig målbild att oavsett flygbolag vi tittar på borde flygbolagen vara bäst på just award sök - där är vi inte ännu oavsett allians och bolag.
allt handlar om prioriteringar , och så länge det inte är högt upp, tolererar de flesta bolag denna typ av tjänster , speciellt community drivna man har en dialog med. Mindre förståelse från flygbolag emot tjänster som lever på att scrapa och utföra det som kallas abusive searches och till det adderar ett intäktsflöde. Allt handlar om volym och nivån på missbruk/kreativitet givetvis. Nämnda tjänster här i tråden inte i närheten av andra väl kända aktörer där ute men väl påtagligt.

Alla flygbolag vill så klart göra det enkelt för sina medlemmar att finna och boka award, det var väl därför de flesta gick med i lojalitetsprogrammet. För svårt och bolagen tappar medlemmar, för enkelt och availability blir en utmaning och måste då balanseras emot funktionerna som erbjuds.

Senaste tillskottet av kreativa tjänster är pointsyeah som kanske inte konkurrerar med CF, men absolut med AF mfl. Givet deras volymsökningar och funktioner som driver ännu mer robotsök tror jag absolut en del mer utsatta flygbolag kommer att agera givet kostnaderna som riskerar öka markant jämfört ”human searches”.

Alla tjänster är välutvecklade , erbjuder funktioner flygbolagen inte erbjuder, så själv tycker jag att man borde förstå varför dessa tjänster finns och som flygbolag låta sig inspireras och sen erbjuda nåt ännu bättre själv. Flygbolagen har ju all data och möjligheter att göra just det.
Fast Chatlfights skrapar väl inget med egenutvecklad programvara? Kollar man deras newbie tuesday och lyssnar på deras podd så använder de verktyg och tjänster som finns ute för alla andra att använda.
 
.

Alla flygbolag vill så klart göra det enkelt för sina medlemmar att finna och boka award, det var väl därför de flesta gick med i lojalitetsprogrammet. För svårt och bolagen tappar medlemmar, för enkelt och availability blir en utmaning och måste då balanseras emot funktionerna som erbjuds.
Visst kan det vara så men det låter fruktansvärt att flygbolagen vill inte göra det för lätt för sina kunder att utnyttja deras intjänade resor eftersom de vill inte att de ska ta slut förutom när de mest kunniga, inte nödvändigtvis dec mest lojala, bokar bonusresor.

Jag är kanske naiv men jag vill tro att krångliga bokningar av bonusresor beror på IT system som inte är perfekta.
 
I grund och botten är väl ändå Chatflights en resebyrå?
Kanske med en något nytänkande approach där man erbjuder bokningar av både revenue och awards.

Men om man tänker på alla andra som läggs in i facket ”resebyrå” så finns det ju många exempel på tveksam marknadsföring och tom SAS själva skulle jag säga är rätt tveksamma då jag senast häromdagen fick ett mail om att flyga gratis i en månad, men gratis var det ju inte, man behövde ju köpa ett travel pass. Kanske borde man fatta själv att det såklart inte är gratis men isåfall kan man ju också fatta själv att majoriteten av befolkningen kallar det att åka "förstaklass" när det är en bokning i kabinklass C. Därför skulle jag säga att denna kommunikation är likvärdig och att Chatfligts tillhör de mer seriösa aktörerna på "resebyrå"-marknaden även om det säkert finns dom som är bättre.

Sen kan man ju diskutera behovet av resebyråer och vad de ger upphov till för kostnader för flygbolagen.
Men det gäller ju även alla andra OTAs och sökmotorer inte enbart de som söker Awards.

Utan att ha följt allt som diskuterats så tycker jag ändå att de får oproportionerligt mycket skit här.
Och jag skulle personligen hellre ha min bokning hos Chatflights än exempelvis Global Business Travel även om jag allra helst följer "budorden" och bokar direkt.

Slutligen så tycker jag det är en trevlig förmån och ser framförallt fram emot inspirations-mailen med tillgänglighet, om det nu finns några platser att skriva om?
 
Visst kan det vara så men det låter fruktansvärt att flygbolagen vill inte göra det för lätt för sina kunder att utnyttja deras intjänade resor eftersom de vill inte att de ska ta slut förutom när de mest kunniga, inte nödvändigtvis dec mest lojala, bokar bonusresor.

Jag är kanske naiv men jag vill tro att krångliga bokningar av bonusresor beror på IT system som inte är perfekta.

Vi vill göra det så enkelt som möjligt, jag säger bara att om det är enkelt säljer du mer och måste matcha med ökad availability , något vi m.fl. gör naturligt så långt det är möjligt.
Som med allt annat är det tillgång och efterfrågan;
Om alla vill åka till Seattle på Award och det är lätt att hitta alla avgångar initialt men du har sådant revenue tryck att du endast kan släppa 4 säten men efterfrågan är 10 per avgång så har du en negativ upplevelse för 6 och en bra för 4. Alltid en utmaning och inte unikt på Award, detsamma om low fares
 
Fast Chatlfights skrapar väl inget med egenutvecklad programvara? Kollar man deras newbie tuesday och lyssnar på deras podd så använder de verktyg och tjänster som finns ute för alla andra att använda.

Väljer att ej gå in på detaljer kring vare sig CF eller AF och vad de gör resp inte gör, men jag kan väl säga att jag har vissa funderingar runt hur de bedriver sina tjänster när det gäller sök och ”försäljning”.

Båda har hittat möjligheter att erbjuda något som efterfrågas, och det ska definitivt respekteras. Tar jag AF så är jag väldigt imponerad av deras lösning.
 
I grund och botten är väl ändå Chatflights en resebyrå?
Kanske med en något nytänkande approach där man erbjuder bokningar av både revenue och awards.

Men om man tänker på alla andra som läggs in i facket ”resebyrå” så finns det ju många exempel på tveksam marknadsföring och tom SAS själva skulle jag säga är rätt tveksamma då jag senast häromdagen fick ett mail om att flyga gratis i en månad, men gratis var det ju inte, man behövde ju köpa ett travel pass. Kanske borde man fatta själv att det såklart inte är gratis men isåfall kan man ju också fatta själv att majoriteten av befolkningen kallar det att åka "förstaklass" när det är en bokning i kabinklass C. Därför skulle jag säga att denna kommunikation är likvärdig och att Chatfligts tillhör de mer seriösa aktörerna på "resebyrå"-marknaden även om det säkert finns dom som är bättre.

Sen kan man ju diskutera behovet av resebyråer och vad de ger upphov till för kostnader för flygbolagen.
Men det gäller ju även alla andra OTAs och sökmotorer inte enbart de som söker Awards.

Utan att ha följt allt som diskuterats så tycker jag ändå att de får oproportionerligt mycket skit här.
Och jag skulle personligen hellre ha min bokning hos Chatflights än exempelvis Global Business Travel även om jag allra helst följer "budorden" och bokar direkt.

Slutligen så tycker jag det är en trevlig förmån och ser framförallt fram emot inspirations-mailen med tillgänglighet, om det nu finns några platser att skriva om?

Jag ser CF mer som en meta tjänst än en resebyrå.
En resebyrå har avtal, biljettering, måste använda kundens kort vid biljettering (annat kort = Adm fee som dödar marginalen med råge).
Resebyråer kan ej sälja I och X klass…
 
Toppen