Låt mig uttala mig som privatperson med starkt intresse i Apier, backend mm ;
En sak chatflights och awardfares har gemensamt är att de överlag ”skrapar” resp använder andras teknik kreativt utan godkännande och har gjort det till en affärsidé de tjänar pengar på. Vissa liknande använder kreativa GDS flöden genom andras licenser mm.
Det finns många varianter men gemensamt driver de kostnad för flygbolagen. Att denna typ av tjänster, oavsett vem globalt, förmedlar x antal bokningar till olika flygbolag väger inte upp kostnaden som uppstår på alla sök som stannar just vid ”sök”.
Båda fyller ett syfte för en del resenärer, men i det ena fallet undrar jag om kunden verkligen får samma produkt; du får ofta lämna ut dina credentials (säkerhetsrisk) och tjänsten drar ditt kort för bokning men sitt eget emot flygbolagen. Alla som kan något om försäkringar och att man vill vara nära transportören vet vad det innebär (beroende på kort).
Ta bara avbokning, en spännande upplevelse bara det jämfört att ha en PNR betald direkt med flygbolaget / arrangören.
Tar jag på mig jobbhatten väntar jag fortfarande att båda dessa tjänsters ägare tar kontakt. Till det kan jag väl utrycka en personlig målbild att oavsett flygbolag vi tittar på borde flygbolagen vara bäst på just award sök - där är vi inte ännu oavsett allians och bolag.
allt handlar om prioriteringar , och så länge det inte är högt upp, tolererar de flesta bolag denna typ av tjänster , speciellt community drivna man har en dialog med. Mindre förståelse från flygbolag emot tjänster som lever på att scrapa och utföra det som kallas abusive searches och till det adderar ett intäktsflöde. Allt handlar om volym och nivån på missbruk/kreativitet givetvis. Nämnda tjänster här i tråden inte i närheten av andra väl kända aktörer där ute men väl påtagligt.
Alla flygbolag vill så klart göra det enkelt för sina medlemmar att finna och boka award, det var väl därför de flesta gick med i lojalitetsprogrammet. För svårt och bolagen tappar medlemmar, för enkelt och availability blir en utmaning och måste då balanseras emot funktionerna som erbjuds.
Senaste tillskottet av kreativa tjänster är pointsyeah som kanske inte konkurrerar med CF, men absolut med AF mfl. Givet deras volymsökningar och funktioner som driver ännu mer robotsök tror jag absolut en del mer utsatta flygbolag kommer att agera givet kostnaderna som riskerar öka markant jämfört ”human searches”.
Alla tjänster är välutvecklade , erbjuder funktioner flygbolagen inte erbjuder, så själv tycker jag att man borde förstå varför dessa tjänster finns och som flygbolag låta sig inspireras och sen erbjuda nåt ännu bättre själv. Flygbolagen har ju all data och möjligheter att göra just det.