Senaste nytt

Ny förmån för Platinum-medlemmar: Chatflights Plus

Men åtminstone en person därifrån upplever jag vara en stor källa till kunskap och en stor tillgång för forumet.
100 % medhåll. Skulle aldrig, liksom de flesta här, använda Chatflights tjänster mer tycker att inställningen till dem på forumet stundtals är lite väl negativ. Är väl bra att de finns för de som inte har tid, ork, kunskap att fixa med resor själv (och ja, det har skett felaktigheter i deras kommunikation vilket är dåligt, så klart, men är sådant som tyvärr kan hända).

Jag vet ingenting om Chatflights. Men jag lade ner appen för att leta hotell i Mallorca. Valde AI chatt men hamnade på plats 230 i kön som jag förstår inte om det är AI. Så jag deleted mitt konto. Jag vill inte heller chatta med någon om hotell. Det känns alldeles för bökig på en mobil.

Så är det verkligen så att den stora tjänsten de erbjuder är att hitta bonusflyg?
När det gäller hotell erbjuder de någon som man inte själv kan göra via Amex Travel (FH&R) eller classictravel?

Jag är beredd att ladda ner appen igen och prova om det finns bra funktioner för hotell. Men bonusresor är jag helt ointresserad av.

Helt sjukt att folk kan hata ChatFlights så mycket, man undrar ju verkligen hur ömma tår några av er här har. Jättebra om man kan boka själv, jag bokar allt själv, men det finns hur mycket folk som helst som inte pallar det. Oavsett vad så är det ingen som tvingar någon att använda deras tjänster, så jag ser verkligen inte problemet. Håller med om att några av kampanjerna var felaktiga, ex. den med first till LA. Å andra sidan hade någon som försökt boka en sådan resa fått till svar att det inte fanns några sådana, innan denne hade betalat. Ser inte riktigt hur detta tog den typen av proportioner som det gjorde här på forumet.

Sen tycker jag också att man ska komma ihåg att några av deras medarbetare (kanske främst Jonas) kan exceptionellt mycket, även om man jämför med nivån här. Det kanske man kan tänka sig att betala för om man ska boka en komplicerad resa. Man kan trots allt inte räkna med att rätt person här läser ens inlägg och tar sig tid att svara.

Jag tror inte folk är så anti en tjänst som chatflights. Däremot är folk emot företaget specifikt som marknadsför sig vilseledande och framförallt görs mot ej insatta är inte schysst. Personligen gillar jag inte heller hur de hanterar personuppgifter.

Alla dessa beslut säger något om företagskulturen och därmed också något om framförallt ledarskiktet.

Helt sjukt att folk kan hata ChatFlights så mycket, man undrar ju verkligen hur ömma tår några av er här har.
Det jag har emot Chatflights är deras tvivelaktiga marknadsföring. Tjänsten som sådan har jag ingen åsikt om, då jag inte har haft eller har för avsikt att nyttja den.

deras tvivelaktiga marknadsföring.
Jag är så pass ointresserad av deras marknadsföring att jag inte ens vet vad det är de har påstått inte stämmer. Läste i den dedikerade tråden om Chatflights som hade några exempel om resor som öht inte finns att boka. Är det den typen av marknadsföring eller något annat som avses?

Jag är så pass ointresserad av deras marknadsföring att jag inte ens vet vad det är de har påstått inte stämmer. Läste i den dedikerade tråden om Chatflights som hade några exempel om resor som öht inte finns att boka. Är det den typen av marknadsföring eller något annat som avses?
Det var väl en period med diverse vilseledande påståenden.. Men jag minns inte och är numera ungefär lika intresserad som du vad det verkar, så det har fallit ur mitt minne. Men det står nog i den där tråden eller en närliggande.

Tråkig attityd.

Chatflights är ju defacto inte här (Längre iaf) - men deras medarbetare, som var på BC långt innan starten av Chatflights hänger ju här, och ger både bra rapporter, och delar med sig av sin kunskap till andra. Senast idag kom en av medarbetarna med intressanta inflikningar vad som kan/inte kan bokas, och hur man behöver göra.

En sak att ogilla ett företag (Fine by me, couldn't care less), men kommentarer likt detta bidrar inte till bra stämning på forumet. Tråkigt.

Vi ska vara glada att vissa medarbetare delar med sig av det senaste oavsett vad man tycker om företaget här på BC. Qatar surcharges som exempel på avios. Jag hade missat det helt annars.

Jag tycker att det är kanon att de finns för de som inte är lika insatta eller orkar leta själva.

Jag tror att Chatflights har fått så mycket skit här på BC för att de har möjliggjort för vanliga svenssons, med mycket poäng, att boka åtråvärda resor som tidigare bara vi på BC klarade av att hitta. Därmed har det blivit mer konkurrens om bonusresorna och svårare att hitta vad man vill boka. Detta får man väl tycka vad man vill om, alla vi som kan hitta resor själva önskar naturligtvis att alla andra hade spenderat sina poäng på muffins istället. Jag tror att så länge flygbranschen och bonuspoängsprogrammen är så krångliga som de är, så kommer det alltid att finnas de som erbjuder tjänster för att hjälpa till i djungeln. Jonas har troligtvis pratat med SAS kundtjänst tiotusentals gånger och trots att han jobbar för Chatflights så delar han frikostigt med sig av sin kunskap här på BC, så jag förstår inte riktigt hur man kan tycka illa om hans närvaro här på forumet. Jag skulle utan tvekan säga att han är topp 5 bland medlemmarna som tillfört mig mest kunskap här på BC under de senaste 10 åren.

Jag vet ingenting om Chatflights. Men jag lade ner appen för att leta hotell i Mallorca. Valde AI chatt men hamnade på plats 230 i kön som jag förstår inte om det är AI. Så jag deleted mitt konto. Jag vill inte heller chatta med någon om hotell. Det känns alldeles för bökig på en mobil.

Så är det verkligen så att den stora tjänsten de erbjuder är att hitta bonusflyg?
När det gäller hotell erbjuder de någon som man inte själv kan göra via Amex Travel (FH&R) eller classictravel?

Jag är beredd att ladda ner appen igen och prova om det finns bra funktioner för hotell. Men bonusresor är jag helt ointresserad av.
Jag har själv aldrig anlitat Chatflights, men däremot brukar jag lyssna på deras podd som jag tycker är mycket intressant. I en av deras senaste poddar sa de att man var tvungen att registrera sig i appen, men därefter kunde man chatta på datorn också. Jag vet inte hur deras arbetsfördelningen ser ut, men genom poddarna har jag lärt mig att de erbjuder flygbokningar i flera andra program än Eurobonus, de kan boka hotell, de kan boka revenue-biljetter som är optimerade för t ex poängintjäning, de kan tipsa om kreditkort och försäkringar och om hur man bäst använder sina t ex hotell-, flyg- och AMEX Membership Rewards-poäng, med mera. Jonas har stenkoll på mesta inom hotellprogram, flyg och lounger så om du hör av dig med önskemål typ "jag har 5 miljoner AMEX Membership Rewards-poäng och 200 000 Hilton-poäng, jag resa vill till något varmt ställe med familjen, jag vill gärna besöka en bra lounge på vägen, jag vill helst flyga Dreamliner på långflyget men jag gillar inte herringbones businessclass-säten" så kommer du troligtvis få så bra tips som någon skulle kunna ge dig.

Last edited:
Jag tror att Chatflights har fått så mycket skit här på BC för att de har möjliggjort för vanliga svenssons, med mycket poäng, att boka åtråvärda resor som tidigare bara vi på BC klarade av att hitta. Därmed har det blivit mer konkurrens om bonusresorna och svårare att hitta vad man vill boka. Detta får man väl tycka vad man vill om, alla vi som kan hitta resor själva önskar naturligtvis att alla andra hade spenderat sina poäng på muffins istället. Jag tror att så länge flygbranschen och bonuspoängsprogrammen är så krånglig som de är, så kommer det alltid att finnas de som erbjuder sina tjänster för att hjälpa till i djungeln. Jonas har troligtvis pratat med SAS kundtjänst tiotusentals gånger och trots att han jobbar för Chatflights så delar han frikostigt med sig av sin kunskap här på BC, så jag förstår inte riktigt hur man kan tycka illa om hans närvaro här på forumet. Jag skulle utan tvekan säga att han är topp 5 bland medlemmarna som tillfört mig mest kunskap här på BC under de senaste 10 åren.

Jag har noll erfarenhet av Chatflights och har också ärligt talat svårt att ta den kritik som nämns på fullt allvar.

För mig luktar det snarare personlig konflikt över det hela och jag tror du har en tänkbar anledning till varför det är så. Tar de pengar från Awardfares eller vad är problemet - egentligen?

Toppen