Senaste nytt

Ny förmån för Platinum-medlemmar: Chatflights Plus

Väljer att ej gå in på detaljer kring vare sig CF eller AF och vad de gör resp inte gör, men jag kan väl säga att jag har vissa funderingar runt hur de bedriver sina tjänster när det gäller sök och ”försäljning”.

Båda har hittat möjligheter att erbjuda något som efterfrågas, och det ska definitivt respekteras. Tar jag AF så är jag väldigt imponerad av deras lösning.
Fast helt ärligt så är det ju det du gör?

Genom att säga att Chatflights skrapar och använder andras teknik utan godkännande så har du ju gått in på vad du tror de gör. Det må vara så i Awardfares fallet men det finns absolut inget som säger att Chatlfights har någon egen lösning som skrapar flighter från flera plattformar. De är helt enkelt mer kunniga och vet vilken sökmotor som är bäst lämpad för specifika reseönskemål som de får in.

Vi vill göra det så enkelt som möjligt, jag säger bara att om det är enkelt säljer du mer och måste matcha med ökad availability , något vi m.fl. gör naturligt så långt det är möjligt.
Som med allt annat är det tillgång och efterfrågan;
Om alla vill åka till Seattle på Award och det är lätt att hitta alla avgångar initialt men du har sådant revenue tryck att du endast kan släppa 4 säten men efterfrågan är 10 per avgång så har du en negativ upplevelse för 6 och en bra för 4. Alltid en utmaning och inte unikt på Award, detsamma om low fares
Ok. Jag missförstod. Jag trodde du menade enkelheten att hitta en awardplats som faktiskt finns. Inte tillgängligheten. Ingen söktjänst kan hitta en plats som inte finns.

Jag ser CF mer som en meta tjänst än en resebyrå.
En resebyrå har avtal, biljettering, måste använda kundens kort vid biljettering (annat kort = Adm fee som dödar marginalen med råge).
Resebyråer kan ej sälja I och X klass…

Det är möjligt att det började som det men nu bokar de ju både revenue och hotell så i nuläget får de nog ändå anses vara en resebyrå.

Tar jag på mig jobbhatten väntar jag fortfarande att båda dessa tjänsters ägare tar kontakt.
Jag väntar fortfarande på svar på de två mail jag skickade till dig för ett år sedan ;) Från AwardFares sida har alltid varit öppna för att ha en dialog men tyvärr har vi inte fått något svar från varken dig eller någon av de andra på SAS vi hört av oss till.

Toppen